Audi a6 vs BMW 3-serie vs Mercedes E-klass
Hallå där!
Har länge funderat på att byta bil, kör just nu runt i en 15 år gammal Saab och det vore riktigt kul att få testa någon ny bil, samt att ekonomin är väldigt stabil i nuläget!
Vill köpa begagnat så att jag slipper den absolut snabbaste & största värdeminskningen. Siktar in mig runt årsmodell 2012 (då a6an och BMWn har fått facelift) Mercedes E-klass funkar från 2009 då den fick sin facelift. Är ute efter diesel och automat. Prisklass runt 200 000 och neråt.
Har googlat runt så mycket som möjligt, men kan ändå inte riktigt bestämma mig. Det bästa vore och hitta någon som testat alla 3 (eventuellt 2) och kört dessa iaf några veckor och som kan ge en jämförelse med för- och nackdelar. Samt om du äger en av bilarna får du gärna skriva vad du tycker om den, vad man bör titta efter samt vad du tycker om själva driftkostnaden (service, verklig bränsleförbrukning, reparationer, ovanligt mycket slitage på något etc)
Varför tittar jag på dessa 3? Jo, de föll mig in i smaken mest. Tycker personligen att a6an är hästlängder snyggare inredningsmässigt i bilen, sedan utvändigt tror jag nog a6an vinner också. Dock väldigt tätt mellan alla 3 där, dock tror jag överlag så kommer bmwn sist utseendemässigt. Dock känns det som audin ska vara dyrast att äga, det låter i alla fall så generellt sett. Känns som att med Mercan så kan man vara minst orolig för motorras och dylikt då många av dom är taxibilar med sjukt många mil på mätaren. Har ju tänkt behålla bilen länge så vill ju tänka långsiktigt!
Vilken av dessa 3 är billigast att äga är också en viktigt punkt. Jag skulle älska alla 3, så därav tycker jag att billigare ägande skulle vara ett stort plus. Dvs vilken av dom som generellt sett är minst krångelfri med diverse konstiga problem, låg bränsleekonomi och servicekostnader.
Mvh!
10700K | NVIDIA RTX 3080