Win 10 stänger inte av sig utan hamnar i sleep

Permalänk
Medlem

Win 10 stänger inte av sig utan hamnar i sleep

Min dator har fått fnatt efter att strömmen gick härom dagen. Nu när jag väljer att stänga av datorn så hamnar den i sleep mode. Det har den aldrig gjort innan strömavbrottet. Jag har tagit bort strömsparläget i inställningar men detta sker ändå. Jag kan inte komma ur det på annat sätt än att stänga av datorn.

Vad behöver jag göra för att bli av med detta problem? Jag har Windows 10 om det inte framgått

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ska kolla detta. Tack för tipset @kalle-anka:

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanabush:

Min dator har fått fnatt efter att strömmen gick härom dagen. Nu när jag väljer att stänga av datorn så hamnar den i sleep mode. Det har den aldrig gjort innan strömavbrottet. Jag har tagit bort strömsparläget i inställningar men detta sker ändå. Jag kan inte komma ur det på annat sätt än att stänga av datorn.

Vad behöver jag göra för att bli av med detta problem? Jag har Windows 10 om det inte framgått

Stänger du ner datorn via startmenyn? Om du har ett program igång när du stänger ner, är det kvar när du startar datorn? För då är det sleep/strömsparläge

Permalänk
Medlem

W10's strömspar är ju under all kritik.
Oavsett vad du ställer in i kontrollpanelen så kan W10 helt plötsligt få för sig att något annat energi schema helt plötsligt skall användas, utan att det syns vid inställningarna.
För att temporärt komma ur denna vinkelvolt så aktiverar man något annat schema för att sedan välja sitt egna igen.