Hjälp inför ominstallation av samsung dator

Permalänk
Medlem

Hjälp inför ominstallation av samsung dator

Hej!

Jo jag har en kompis som har mycket problem med sin Samsung dator. Vet tyvärr inte exakt modell just nu, men problemen som stöts på är att den tar väldigt lång tid att starta, hänger sig och stänger av sig själv random med mera.

Datorn köptes för ca 7000kr för ca 3 år sedan men är väldigt varsamt använd. Det är inga onödiga program på den, nästan tom hårddisk och inga onödiga program i sytemstarten som skulle sega ner uppstarten på datorn.

Det är något som är knasig med datorn, vilket det var nästan från start. Därför tänker jag att en ominstallation av windows kanske kan lösa dessa problem. Hon har win 8 i nuläget.

FRÅGAN:
Min fråga är då vilket sätt som är bäst att göra det. Jag gissar, men är inte säker på att det finns ett systemåterställnings program med i datorn från samsung då det är en samsung dator, som gör att alla nödvändiga drivrutiner finns kvar efter en ominstallation.

Eller om jag ska typ göra det manuellt, med exempelvis win 10 då jag inte har ngn skiva av win 8. Men är då osäker på om man kan få tag i alla drivrutiner till bland annat kameran, "touchpadden" med mera.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@tobit:

Om du skriver datorns modellbeteckningen i denna tråd så är chansen mycket större att vi kan ge dig bra och korrekta råd, då kan vi tex hjälpa dig kolla hur man gör en systemåterställning eller försöka hitta drivrutiner för datorn som fungerar till Windows 10.

Du kan kolla om Recovery fungerar likadant på din kompis Samsung Laptop som i denna video, How to Factory Reset your Samsung Windows 8 laptop: https://www.youtube.com/watch?v=X0CiBXuMVGo

Licensnyckeln ligger troligen inbäddad på moderkortet och då bör det inte vara några problem att göra en ny Windows 8.1 eller Windows 10 installation, då är det bara att hoppa över sidan om installationen frågar efter nyckeln.

Edit: Windows 8.1 och Windows 10 hittar du på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/home

Och om datorn inte har en SSD så är detta en bra investering för att snabba upp datorn.

Visa signatur

janee