Permalänk

Skapa webbplats till förening

Tjenare!

Jag och några andra driver en ideell förening, och vi har haft flera olika webbplatser. Först använde vi wordpress.com, sedan Strato Sitbuilder, och sedan hostad wordpress.org. Nu använder vi bara facebook pga besparingar. Men vi vill gärna ha en ny webbplats, gärna billigt eller helst gratis.

Jag har kikat in på webbplatser som foren.ing och minförening.se, både dessa passar väldigt bra men ser lite oseriösa ut. Därför letar jag efter ett verktyg för att skapa webbplatser, antingen inriktat på ideella föreningar (obs! ej sportklubbar) eller en host för wordpress.org. Någon av dessa två.

Tack på förhand!

Typo samt la till smiley.
Permalänk
Medlem

Om priset är viktigast nöj er med Facebook. En domän kostar ca 200 kr per år så redan där har ni spräckt budgeten.

Permalänk
Medlem

Skaffa en billig VPS hos någon (tex Hetzner, billigaste där är runt 5 euro/månad) och hosta själv.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av Meto:

Om priset är viktigast nöj er med Facebook. En domän kostar ca 200 kr per år så redan där har ni spräckt budgeten.

Tack, tänkte mer på exemplena där gratis domän ingår men alright!

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Skaffa en billig VPS hos någon (tex Hetzner, billigaste där är runt 5 euro/månad) och hosta själv.

Är inte såpass insatt att jag är bra på hosting själv samt har inte rätt "utrustning" men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara gå tillbaka till wordpress.com? Skaffa ett domännamn. Du slipper en del konfigurationDet är ganska bekymmersfritt, totalkostnad per år hamnar under tusenlappen.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Varför inte bara gå tillbaka till wordpress.com? Skaffa ett domännamn. Du slipper en del konfigurationDet är ganska bekymmersfritt, totalkostnad per år hamnar under tusenlappen.

Vi överväger detta men hostad wordpress inehåller mer för det lägre priset. Man får t.ex tillägg då som man inte får förrän de högre wordpress.com nivåerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bababoiiscool:

Vi överväger detta men hostad wordpress inehåller mer för det lägre priset. Man får t.ex tillägg då som man inte får förrän de högre wordpress.com nivåerna.

Kolla in SiteGround, De har inga artificiella begränsning av själva wordpress i de olika prisplanerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bababoiiscool:

Fundera över om ni verkligen behöver tilläggen. Någon behöver underhålla systemet och det går åt tid som inte kan användas till annat. Ni behöver någon som tycker det är kul att leka med det här och gärna någon som vill leka med det här i många år framöver. Vad händer t.ex. om personen i fråga försvinner, har ni någon annan som kan tänka sig ta över? Det finns förhoppningsvis flera personer och ansvaret roterar periodvis så att det inte bara är en person som innehar kunskapen.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Fundera över om ni verkligen behöver tilläggen. Någon behöver underhålla systemet och det går åt tid som inte kan användas till annat. Ni behöver någon som tycker det är kul att leka med det här och gärna någon som vill leka med det här i många år framöver. Vad händer t.ex. om personen i fråga försvinner, har ni någon annan som kan tänka sig ta över? Det finns förhoppningsvis flera personer och ansvaret roterar periodvis så att det inte bara är en person som innehar kunskapen.

Och den personen är jag. Jag tror inte jag lämnar föreningen på ett tag