ROT-avdrag - utförare hade ej F-Skatt - påföljd?

Permalänk
Medlem

ROT-avdrag - utförare hade ej F-Skatt - påföljd?

Hej!

Jag har en faktura på ett uppdrag som genomförde hos mig. På fakturan så står det att utföraren har F-Skatt, vilket mitt preliminära rotavdrag m.m. är.

Idag fick jag ett brev från Skatteverket att utföraren ej har fått rätt till avdraget då utföraren inte hade F-Skatt vid avtalandet eller utförandet.

Jag har ju bara betalt "netto", alltså efter rotavdrag.

Skulle jag kunna hamna i någon sits nu att jag får betala till hantverkaren? Fakturan framställer ju rotavdraget och fakturan skriver att han har F-Skatt. Känns som om jag inte har gjort fel...

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle bett att få se hans f-skattsedel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Man måste alltid bekräfta att leverantören har giltig F-skattsedel. Uppgifter från själva leverantören är värda noll. Och det är dessutom oviktigt i juridiska sammanhang om leverantören haft uppsåt, brustit i informationen eller varit ett tryckfel då de ej ändrat uppgiften i samband med att de förlorade F-skattsedeln. Man måste kontrollera att där finns en giltig F-skattsedel, annars får man som beställare betala deras avgifter som normalt de själva gör om de har en giltig F-skattsedel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Jag pratade med hantverkaren nu. Han skrev att han är under överklagan på detta då han menar att han hade F-Skattsedel vid tillfället, och nu. Lät som om det således var flera fakturor som inte hade gått igenom för honom...

Låt oss anta det värsta, att beslutet hos SKV kvarstår. Blir jag skyldig SKV någonting eller är det hantverkaren som får ur eget initiativ "kräva" mig på pengar?

Rent rättsligt, är det jag som har begått fel här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aalleexx:

Ok, tack.

Jag pratade med hantverkaren nu. Han skrev att han är under överklagan på detta då han menar att han hade F-Skattsedel vid tillfället, och nu. Lät som om det således var flera fakturor som inte hade gått igenom för honom...

Låt oss anta det värsta, att beslutet hos SKV kvarstår. Blir jag skyldig SKV någonting eller är det hantverkaren som får ur eget initiativ "kräva" mig på pengar?

Rent rättsligt, är det jag som har begått fel här?

Om beslutet kvarstår kan du i värsta fall bli skyldig att betala dels den del av kostnaden som du försökte ta på ROT, men även hantverkarens inkomstskatt och arbetsgivaravgifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow!

Sker det här 'per automatik' av SKV eller behöver hantverkaren ta initiativ till att så blir fallet? Under förutsättningen att SKV's beslut om att hantverkaren ej var under giltig f-skatt när han offererade och fakturerade mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aalleexx:

Wow!

Sker det här 'per automatik' av SKV eller behöver hantverkaren ta initiativ till att så blir fallet? Under förutsättningen att SKV's beslut om att hantverkaren ej var under giltig f-skatt när han offererade och fakturerade mig.

Jag vet inte hur det funkar, men om han inte har f-skatt så är det som att du anlitar honom svart. Kan inte säga om Skatteverket kommer att agera på det. I det här fallet vet de ju om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Storleken är enligt följande:

Fakturans Totala Belopp 14 808 kr
Avgår skattereduktion 6 987 kr
Att betala 7 821 kr (Detta är vad jag har betalat, före årsskiftet)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du ska ta det lugnt och se vad som händer. Det är killen du anlitat som inte fått resterande 6987kr från Skatteverket som han ska. Väljer han att komma till dig och begära de pengarna så skulle du kunna fråga honom vad problemet är, för han har ju inte uppfyllt sin del av avtalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Storleken är enligt följande:

Fakturans Totala Belopp 14 808 kr
Avgår skattereduktion 6 987 kr
Att betala 7 821 kr (Detta är vad jag har betalat, före årsskiftet)

Har du någon skriftlig offert? De flesta seriösa hantverkare har en klausul i offerten om att du som uppdragsgivare har fullständigt betalningsansvar om begäran om ROT inte medges av någon anledning, tex om du redan kommit upp i maxbeloppet. Står det inget sånt så tror jag hantverkaren får svårt att begära ytterligare ersättning från dig. Det vore dock intressant att veta vad han har för rätt till ytterligare ersättning om det är han som klantat sig.

Har du fått veta varför SkV dragit in hans F-skatt?

I övrigt hade jag följt @giplet:s råd och tagit det lugnt. Det är som sagt inte SkV som vill ha pengar av dig just nu, de vägrar bara att betala hantverkaren av någon anledning.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för era svar, det har lugnat mig en smula. Även om inte beloppen är enorma så blir man ju lite orolig, tack för förståelsen.

På offerten så är det ingen friskrivning men kollar jag på fakturan så står det följande:

" Du som kund har uppgett att du har rätt till en preliminär skattereduktion på 6987,00 kr. Vi kan göra ansökan hos Skatteverket n är du har betalat din del av fakturan. Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänt belopp om Skatteverkets avslag beror på omständigheter som kan härledas till dig som köpare. "

Jag är ju en lekman här - men, känns som om omständigheterna inte riktigt beror på mig.

(Samma offert som påstår att F-Skatt finns.)