Problem med AMDA00/Probe 2 sense driver.

Permalänk
Medlem

Problem med AMDA00/Probe 2 sense driver.

Hejsan. Fick ett nytt moderkort igår pga mitt gamla Z97-A USB portar gav upp. Men till grejen är att jag installera nya MOBOT igår allt gick galant. Men när jag har installerat klart mitt windows 7, så installerar jag alla drivrutiner och alla funkar prima förutom ASUS Probe 2 sense driver. När jag installerat klart den står det att fullbordas och är okej.
Men går jag in i enhetshanterarn så lyser det en gul triangel runt den och det står att inte är installerat. Krigat med det i 1 dag nu och börjar lacka. Är det någon som har någon förklaring varför den inte installeras?

Nya mobo: ASUS Z97-PRO GAMER

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Problem lösning någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Bumpningar är inte tillåtna på SweClockers, se §4 i reglerna. Det är en rättvisefråga och alla trådar ska ha samma chans att synas. Ingen gillar heller att läsa meningslösa bumpinlägg som inte tillför diskussionen något.

*Tråd flyttad, §3.2 i reglerna, bump raderad, §4 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinta:

Hejsan. Fick ett nytt moderkort igår pga mitt gamla Z97-A USB portar gav upp. Men till grejen är att jag installera nya MOBOT igår allt gick galant. Men när jag har installerat klart mitt windows 7, så installerar jag alla drivrutiner och alla funkar prima förutom ASUS Probe 2 sense driver. När jag installerat klart den står det att fullbordas och är okej.
Men går jag in i enhetshanterarn så lyser det en gul triangel runt den och det står att inte är installerat. Krigat med det i 1 dag nu och börjar lacka. Är det någon som har någon förklaring varför den inte installeras?

Provat att välja uppdatera drivrutinen i enhetshanteraren &där välja drivrutin som finns på datorn (typ)?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Provat att välja uppdatera drivrutinen i enhetshanteraren &där välja drivrutin som finns på datorn (typ)?

Redan gjort utan framgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Kanske för gammalt eller dåligt uppdaterat OS?
Alternativt att du saknar Inte chipsetdrivers?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kanske för gammalt eller dåligt uppdaterat OS?
Alternativt att du saknar Inte chipsetdrivers?

Kör Windows 7 Home Premium 64bit, nyformaterad alla drivrutiner uppdaterade samt alla Windows updates.

Tror du att det beror på att W7 är out of date?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Kör Windows 7 Home Premium 64bit, nyformaterad alla drivrutiner uppdaterade samt alla Windows updates.

Tror du att det beror på att W7 är out of date?

Har du någonsin fått detta program att funka i W7? Om du har det så är det sannolikt någon drivrutin som inte har kommit med i din nya installation. Som jag nämnde så kan det behövas nyare drivrutiner till ditt Intelchipset t ex.

Edit: Såg nu att denna programvara enbart ska funka med ASUS Intel 8-series moderkort, vilket ju diskvalificerar ditt nuvarande. Så just Probe 2 är inte kompatibelt med ditt chipset/moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du någonsin fått detta program att funka i W7? Om du har det så är det sannolikt någon drivrutin som inte har kommit med i din nya installation. Som jag nämnde så kan det behövas nyare drivrutiner till ditt Intelchipset t ex.

Edit: Såg nu att denna programvara enbart ska funka med ASUS Intel 8-series moderkort, vilket ju diskvalificerar ditt nuvarande. Så just Probe 2 är inte kompatibelt med ditt chipset/moderkort.

Okej. Vad menas med intel 8-series? Så det är inget jag behöver oro mig för?

Fick igång drivrutinen med mitt förra moderkort ASUS Z97-A, men det beror att det var olika drivrutiner antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinta:

Okej. Vad menas med intel 8-series? Så det är inget jag behöver oro mig för?

Fick igång drivrutinen med mitt förra moderkort ASUS Z97-A, men det beror att det var olika drivrutiner antar jag.

8 series från intel är då alla moderkort med H/Z/B 8x chipset t ex H81 och H87 så det funkar inte på nyare moderkort med chipset som Z97 eller H97.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

8 series från intel är då alla moderkort med H/Z/B 8x chipset t ex H81 och H87 så det funkar inte på nyare moderkort med chipset som Z97 eller H97.

Det är väldigt konstigt, jag hade ett ASUS Z97-A innan och där funka Probe sense.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Det är väldigt konstigt, jag hade ett ASUS Z97-A innan och där funka Probe sense.

Ja dessutom ser jag att de har den som utility i listan så då borde den funka tycker man?!

https://www.asus.com/se/support/Download/1/45/6/1/ic9YbXVua78...

Plocka hem den igen och försök på nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja dessutom ser jag att de har den som utility i listan så då borde den funka tycker man?!

https://www.asus.com/se/support/Download/1/45/6/1/ic9YbXVua78...

Plocka hem den igen och försök på nytt.

Jag kör inte Z97-A nu. Kör Z97-PRO GAMER nu.
Men jag har läst runt nu och det verkar rätt många som har haft problem med just denna drivrutin i W7.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Jag kör inte Z97-A nu. Kör Z97-PRO GAMER nu.
Men jag har läst runt nu och det verkar rätt många som har haft problem med just denna drivrutin i W7.

Finns ju även till detta moderkort.

https://www.asus.com/Motherboards/Z97PRO_GAMER/HelpDesk_Downl...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Får det inte att fungera, när jag installerar drivrutinen så står det bara okänd enhet i enhetshanteraren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Får det inte att fungera, när jag installerar drivrutinen så står det bara okänd enhet i enhetshanteraren.

Ok, då är det väl enbart att ta bort programmet/drivern och inte bry sig om det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, då är det väl enbart att ta bort programmet/drivern och inte bry sig om det...

Okej. Men tror du att det är någon jätte viktig drivrutin man måste ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinta:

Okej. Men tror du att det är någon jätte viktig drivrutin man måste ha?

Det är mer som ett tweak program som körs i windows istället för att du går in i bios och överklockar så precis som gigabytes easytuner i stort sett tillsammans med att du kan sätta fläktprofil,övervaka temperaturer, ändra minnes inställningar osv...
Dock så brukar det behövas startas om när du t ex ändrar multipliern på cpun från t ex 3.7ghz/37 till 4.0 ghz/40 istället i dessa program.
Så då kan du lika gärna ta överklockningen i bios då du ändå måste starta om datorn för att ändringarna ska ske.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det är mer som ett tweak program som körs i windows istället för att du går in i bios och överklockar så precis som gigabytes easytuner i stort sett tillsammans med att du kan sätta fläktprofil,övervaka temperaturer, ändra minnes inställningar osv...
Dock så brukar det behövas startas om när du t ex ändrar multipliern på cpun från t ex 3.7ghz/37 till 4.0 ghz/40 istället i dessa program.
Så då kan du lika gärna ta överklockningen i bios då du ändå måste starta om datorn för att ändringarna ska ske.

Jag klockar alltid i BIOS. Så med andra ord ett rätt onödig drivrutin om jag fattar det rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trinta:

Jag klockar alltid i BIOS. Så med andra ord ett rätt onödig drivrutin om jag fattar det rätt.

Ja, den är inte livsviktig utan bara ett komplement till ditt moderkort, om det hade funkat iaf, så nej det lär du inte behöva ha installerat.

Visa signatur