Skumt dansk telenummer ringer alla tre mobiler inom 1 minut

Permalänk
Medlem

Skumt dansk telenummer ringer alla tre mobiler inom 1 minut

Hej

Idag hände något märkligt. Jag var iväg och jobbade och en danskt nummer ringde på min jobbtelefon (som har telia). Svarade inte, inom 20 sekunder ringde även på min privata telefon (som har tele2). När jag kom hem hade min fru även fått samtal från samma nummer exakt samma tid, på minuten, och hon har halebop. Vi svarade inte på något av samtalen. Jag har googlat numret men inte hittat något. Numret är +4534599990. Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle ha alla dessa tre nummer då jag enbart använder min jobbtelefon i jobbet och min privata privat. De har inga överlappande områden så att säga. Är det något automatiserat system som ringer upp massor av nummer samtidigt? Någon som varit med om något liknande eller har någon aning om vad det är eller hur det går till?

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Livsnjutare 😎

Telemarketing idag arbetar med växelssystem och / eller VoIP och har listor med tusentals nummer på som de bara ringer upp för att se om någon svarar eller ej.
Nu svarade ju ni förvisso inte, men om ni hade gjort det finns chansen att det inte hade varit någon / varit tyst på andra sidan luren då det är en dator i dessa sammanhang som ringer upp och "flaggar" de nummer som svarar.

De bearbetade listorna ges sedan till mänsklig personal som ringer upp igen vid senare tillfälle på nytt. De har ju då en lista där alla nummer som inte svarat är borttagna och bara de som lyft luren är kvar.

Kan vara allting från indier som säger "Hello, i'm calling from Microsoft and i can fix your comptah", eller Olle på Postkodmiljonären som vill sälja lotter osv.

Detta är så som världen ser ut idag, en vidareutveckling utav spam på e-post kan man säg.

... Tyvärr.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Telemarketing idag arbetar med växelssystem och / eller VoIP och har listor med tusentals nummer på som de bara ringer upp för att se om någon svarar eller ej.
Nu svarade ju ni förvisso inte, men om ni hade gjort det finns chansen att det inte hade varit någon / varit tyst på andra sidan luren då det är en dator i dessa sammanhang som ringer upp och "flaggar" de nummer som svarar.

De bearbetade listorna ges sedan till mänsklig personal som ringer upp igen vid senare tillfälle på nytt. De har ju då en lista där alla nummer som inte svarat är borttagna och bara de som lyft luren är kvar.

Kan vara allting från indier som säger "Hello, i'm calling from Microsoft and i can fix your comptah", eller Olle på Postkodmiljonären som vill sälja lotter osv.

Detta är så som världen ser ut idag, en vidareutveckling utav spam på e-post kan man säg.

... Tyvärr.

Tror inte det är hela sanningen, lika ofta jag möts av tyst i luren som någon som säger något när ett nytt nummer ringer upp. Har för mig jag hört att man ringer upp ett gäng nummer och sedan tar hand om de som det finns telefonister lediga till när någon svarar. Resten får tyst och pålagd lur i örat typ. Andra har ringt mig 5-6 ggr utan att det är någon på andar sidan så antingen finns jag på samma företags lista massor av gånger eller så stämmer inte slutsatsen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gaminggirl:

Tror inte det är hela sanningen, lika ofta jag möts av tyst i luren som någon som säger något när ett nytt nummer ringer upp. Har för mig jag hört att man ringer upp ett gäng nummer och sedan tar hand om de som det finns telefonister lediga till när någon svarar. Resten får tyst och pålagd lur i örat typ. Andra har ringt mig 5-6 ggr utan att det är någon på andar sidan så antingen finns jag på samma företags lista massor av gånger eller så stämmer inte slutsatsen...

Aja säger inte att det alltid är så, men det KAN vara så!
Beror också lite på hur tjock folie-hatt man har

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan ju vara någon som ville dig något också?

Varför svarar inte folk på nummer bara för att de inte känner igen numret?
Det är väll bara tacka nej om det är något du inte vill köpa/eller du inte har tid...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kan ju vara någon som ville dig något också?

Varför svarar inte folk på nummer bara för att de inte känner igen numret?
Det är väll bara tacka nej om det är något du inte vill köpa/eller du inte har tid...

Varför öppnar man inte alla epostmeddelanden man får?

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

\Lifooz

Fast åtminstone jag läser ämnesraden på de mail jag får om inte avsändaren indikerar att det uppenbart handlar om skräp. Om ämnesraden och avsändaren känns legitima öppnar jag mailen. Nu existerar inte ämnesraden på telefonsamtal (möjligen undantaget mottagaren-betalar samtal) så om inte uppringaren finns inlagd i din telefonbok som "aggressiv indier från microsofts antivirusavdelning" eller "tjomme som vill sälja DN/strumpor/vitaminer/lotter" så kan man väl lika gärna svara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Fast åtminstone jag läser ämnesraden på de mail jag får om inte avsändaren indikerar att det uppenbart handlar om skräp. Om ämnesraden och avsändaren känns legitima öppnar jag mailen. Nu existerar inte ämnesraden på telefonsamtal (möjligen undantaget mottagaren-betalar samtal) så om inte uppringaren finns inlagd i din telefonbok som "aggressiv indier från microsofts antivirusavdelning" eller "tjomme som vill sälja DN/strumpor/vitaminer/lotter" så kan man väl lika gärna svara...

Skickades från m.sweclockers.com

Själv avläser jag numret, skulle det ringa från Danmark till min telefon skulle jag skita i att svara, jag känner ingen som befinner sig där, därmed är det lika ointressant för mig att svara på det samtalet som det är att öppna den spam som dyker upp i mailboxen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

\Lifooz

För att de kan innehålla virus/trojaner/dylikt eller för att man inte är intresserad av innehållet. Varför skulle detta vara relevant för ämnet ifråga?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@rsmith: Jag har nyligen blivigt uppringd av ett nummer snarlikt ditt men med +49 nummerpresentatören på telefonen visade ett Tyskt nummer och självklar svarade jag inte till en början men efter ca 20 missade samtal på tre dagar svarade jag. Kvinnan i andra änden pratade engelska med en asiatisk brytning och ville ställa frågor angående mitt Microsoft konto men la på innan jag ens skulle fråga varför.

Detta va klart ett bluff företag som vill att jag förmodligen ringer upp och får betala dyrt för samtalet samt vill åt mina uppgifter.

En kort läxa är att man aldrig svarar på nummer från utlandet speciellt från ett land du inte har någon koppling till alls.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

\Lifooz

1. För de flesta är det nog mängden konstiga mejl betydligt större än mängden okända telefonsamtal de får.
2. Man ser som sagt på ämnesraden om det är spam.

Får ni många såna här konstiga telefonsamtal kanske det är dags att byta nummer?
Och angående telemarketing - känner ni inte till NIX-registret? Anmäler ni er där är det bara skumma utländska "företag" och riktiga företag ni redan är kund hos som kommer ringa i fortsättningen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadre:

@rsmith: Jag har nyligen blivigt uppringd av ett nummer snarlikt ditt men med +49 nummerpresentatören på telefonen visade ett Tyskt nummer och självklar svarade jag inte till en början men efter ca 20 missade samtal på tre dagar svarade jag. Kvinnan i andra änden pratade engelska med en asiatisk brytning och ville ställa frågor angående mitt Microsoft konto men la på innan jag ens skulle fråga varför.

Detta va klart ett bluff företag som vill att jag förmodligen ringer upp och får betala dyrt för samtalet samt vill åt mina uppgifter.

En kort läxa är att man aldrig svarar på nummer från utlandet speciellt från ett land du inte har någon koppling till alls.

Eller så svarar man första gången de ringer, säger att man inte är intresserad och slipper sedan femtioelva ytterligare samtal.

Fattar inte varför folk är så nojiga över att svara i telefonen; är det på grund av löjeväckande historier som cirkulerar om att man minsann kan bli debiterad massa pengar även om man blir uppringd (vilket inte är möjligt)?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Eller så svarar man första gången de ringer, säger att man inte är intresserad och slipper sedan femtioelva ytterligare samtal.

Fattar inte varför folk är så nojiga över att svara i telefonen; är det på grund av löjeväckande historier som cirkulerar om att man minsann kan bli debiterad massa pengar även om man blir uppringd (vilket inte är möjligt)?

Att lyfta luren räcker för att få en fet faktura ställd i ditt namn. Det är oerhört jobbigt och onödigt att bestrida då det räcker att inte lyfta luren från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Att lyfta luren räcker för att få en fet faktura ställd i ditt namn. Det är oerhört jobbigt och onödigt att bestrida då det räcker att inte lyfta luren från början.

Och vad skulle en lyft lur göra för skillnad om någon vill skicka en felaktig faktura?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

\Lifooz

Det var nog den sämsta comeback ever
Precis som många andra skrivit så ser man vem det är ifrån, vad det handlar om och allt sånt på avsändare och rubrik på mail.
Samtal är det bara ett telefonnummer.

Jag svarar alltid (om jag inte är upptagen i möte eller annat) på nummer, oavsett om det är från utlandet eller inte. Enda som jag valde att inte svara på var från ett nummer som jag inte ens fattade kunde ringa: "00 1 (1)(81 )" stod det i telefonen. Det var lite för konstigt.

Men telefonsamtal från närliggande länder och liknande kan ju vara en polare/släkting/familjemedlem som kanske du missat åkt iväg på semester och vill snacka. Eller kanske ett företag som vill erbjuda dig ett jobb?

Det ska nog mycket till att du ska kunna bli debiterad för något om du blir uppringd...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Har du några källor på hur många som åker dit på det här sättet varje år och hur stora summor det brukar röra sig om?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Entusiast

Angående det här med telefon-scams så har jag blivit uppringd 5 gånger den senaste veckan på min mobil (och aldrig svarat såklart) men kollat upp numren och i alla fallen så handlade det om traditionella Microsoft-scams.

Hur kommer det sig att jag får så många samtal när jag aldrig har svarat? Jag borde ju bli svartlistad i deras databaser snart tycker man.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skrivet av Jonny Myran:

Och vad skulle en lyft lur göra för skillnad om någon vill skicka en felaktig faktura?

Jag håller med @Jonny Myran. Du kan inte bli debiterad för att lyfta luren! Det är märkligt hur dessa skrönor lever vidare.
För att DU skall kunna få nått på din telefonräkning, måste DU ringa upp! Tex, är det vanligt att det ringer från Afrika, DU lyfter luren, det är ingen där, samtalet bryts. DU slår på återuppringning! DÅ KOSTAR DET PENGAR! För då är det DU som ringer ett betalnummer i Afrika!
Det är det vanligaste förfarandet när någon får en saftig räkning. Det det handlar om ar att DU blir lurad att RINGA UPP någon. Att LYFTA LUREN KOSTAR INGET! (Om du inte är utomlands och svara, för då måste du betala utlads delen av samtalet. Men det är utanför denna tråd.)

Själv blev jag nyligen uppringd från ett Italien nummer. En kvinna med tveksam engelsk brytning, ville ställa några frågor.
Då jag har en företags mobil, är jag tvungen att svara, det kan vara en kund? Men jag behöver inte ringa upp, eller svara på några frågor som inte har med våra produkter att göra, så hon fick "No Englees!" i luren, sedan lade jag på och addade numret i min spam lista (True caller)..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Är absolut inte nojig. Och självklar kan du inte bli debiterad om man svarar i telefonen, där emot om du ringer upp dessa grupper vilket dom tycks vilja som i mitt tidigare samtal där kvinnan lämnar mig frågandes.

Att inte svara i sin telefon är var och en egna anledning. Behöver inte förklara något mer om det.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det var nog den sämsta comeback ever
Precis som många andra skrivit så ser man vem det är ifrån, vad det handlar om och allt sånt på avsändare och rubrik på mail.
Samtal är det bara ett telefonnummer.

Jag svarar alltid (om jag inte är upptagen i möte eller annat) på nummer, oavsett om det är från utlandet eller inte. Enda som jag valde att inte svara på var från ett nummer som jag inte ens fattade kunde ringa: "00 1 (1)(81 )" stod det i telefonen. Det var lite för konstigt.

Men telefonsamtal från närliggande länder och liknande kan ju vara en polare/släkting/familjemedlem som kanske du missat åkt iväg på semester och vill snacka. Eller kanske ett företag som vill erbjuda dig ett jobb?

Det ska nog mycket till att du ska kunna bli debiterad för något om du blir uppringd...

Haha ja men jag försökte ju.

Personligen svarar jag bara om jag känner igen nummret eller om jag väntar samtal från en uppringare som har dolt/landsnummer.
Resten får avnjuta truecaller.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!