Dator byggd för videoredigering 25-30k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Betyder detta att GPU belastas jättemycket? eller vad kan detta betyda. Upplever ingen "wow-effekt" men jag kanske har gjort något fel

https://c5.staticflickr.com/9/8630/28060907700_c3a147641f_b.jpg

Du får ta och kika på lite guider hur du tweakar för bästa resultat. Kan vara individuellt och hur nära gränsen ditt GPU redan ligger, om det är fabriksöverklockat.

4k känns nästan för smått, hade själv problem att spela på 1440 när det var nytt. Mest spännande är ju benchmarks på ditt egentliga arbete hur lång tid det tar att redigera med din nya setup.

Permalänk

Har inte hunnit testa så mycket ännu men drog iaf hem cinebench och körde den där. Här är resultaten :

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Glöm inte Nvidias drivrutiner och sånt skit som inte följer med windows. Installera Samsung Magician också och sätt systemdisken (C:) på Rapid Mode så får du en kick på en del smågrejer gratis genom utökat disk cache i ditt lediga RAM.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Du får ta och kika på lite guider hur du tweakar för bästa resultat. Kan vara individuellt och hur nära gränsen ditt GPU redan ligger, om det är fabriksöverklockat.

4k känns nästan för smått, hade själv problem att spela på 1440 när det var nytt. Mest spännande är ju benchmarks på ditt egentliga arbete hur lång tid det tar att redigera med din nya setup.

Sådär, då har jag precis gjort klart mitt första projekt på nya datorn. Eftersom jag inte orkar koppla in min iMac igen och dels för att det skulle ta alldeles för lång tid för att föra över allt material så kan jag inte göra någon direkt jämförelse mellan de två maskinerna. MEN!

Jag har aldrig varit med om ett så snabbt workflow. Tidigare så har jag alltid behövt rendera timelinen för att kunna se en preview i full upplösning och bästa kvalitet, inte nu. Jag har lagt effekter, colorgrades, texter, grafik och massa annat på tidslinan tillsammans med materialet, ligger stadigt och tuggar i exakt framerate utan att droppa en frame.

Exportera projektet brukar oftast ta tid, väldigt lång tid (30-40 min) om det är hög bitrate och maxade inställningar. Filstorleken landade på 500 mb och den var exporterad och klar på 1,5 minut. NÖJD!

Edit : Kunde inte hålla mig helt, då jag spelat mycket GTAV på PS4 var jag bara tvungen att köpa det till PC också. Ska bli spännande att testa.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk

@ghostbiker: Det är sådana här trådar som gör mig glad. Snyggt jobbat & hoppas din renderingsdator fungerar som du tänkt!

Vad pysslar du med för redigering och vad har du haft i tidigare maskiner? Har nämligen funderat på börja med lite After Effects igen med nya riggen (se sign) då det varit på is ett tag pga prestandaproblem. Ev att man hoppar på 3ds Max igen om intresset hittar till.

Följer din resa! \o/

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte hittade denna tråd tidigare, men om någon fortfarande är intresserad av området tråden berör så är detta intressant läsning. Berör 6K editering, 3D Animering och datorn för den active Youtubern, och varför de olika komponenterna är viktiga.

https://www-ssl.intel.com/content/dam/www/public/us/en/docume...

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

@ghostbiker: Det är sådana här trådar som gör mig glad. Snyggt jobbat & hoppas din renderingsdator fungerar som du tänkt!

Vad pysslar du med för redigering och vad har du haft i tidigare maskiner? Har nämligen funderat på börja med lite After Effects igen med nya riggen (se sign) då det varit på is ett tag pga prestandaproblem. Ev att man hoppar på 3ds Max igen om intresset hittar till.

Följer din resa! \o/

Slutet av tråden gör mig glad, resten ger mig mest huvudvärk och ångest haha
Skämt åsido, jag är jättenöjd hur bra datorn presterar. Som det känns nu är det inget jag vill ändra på, kanske kolla på lösningar för eventuell extra kylning men än så länge märker jag inga problem med temperaturerna. Såklart också en till skärm, men det sved till rätt rejält när jag köpte denna skärmen så får nog bli några jobb längre fram i tiden innan jag tar mig råd att uppgraderar till två stycken.

Jag klipper i Premiere, grade'ar i Resolve ( om jag har tid ) och om tid och behov finns använder jag AE. After Effects används egentligen enbart till grafik och motiontracking.

Passa på nu när du har nytt, alltid extra roligt då och speciellt få den "wow-effekten" över hur fort allt går jämfört med tidigare! Tycker det är minst lika roligt att sitta och pilla i kreativa program som att lira spel.

Skrivet av vukmania:

Synd att jag inte hittade denna tråd tidigare, men om någon fortfarande är intresserad av området tråden berör så är detta intressant läsning. Berör 6K editering, 3D Animering och datorn för den active Youtubern, och varför de olika komponenterna är viktiga.

https://www-ssl.intel.com/content/dam/www/public/us/en/docume...

Scrollade mig bara snabbt igenom men ser ut att vara mycket intressant läsning! Min kollega kommer förmodligen uppdatera sin dator under vintern, helt klart en idé för oss att titta igenom det där. Jag har klippt lite raw-filer från RED på datorn i 5k och jag upplever inga som helst problem än så länge dock. Tack för tipset!

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB