Permalänk
Medlem

För att svara frågeställningen i tråd rubriken.

Det sker ett autogiro på utbetalningsdagen av lönen direkt till mitt isk konto på Avanza. Sedan lägger jag en order på en indexfond. Och sedan glömmer jag bort pengarna tills det är dags igen nästa månad att göra samma sak.

Exponentiell tillväxt och tid kommer att göra jobbet åt mig.

Permalänk
Skrivet av THB:

Det växer iaf.
<Uppladdad bildlänk>

Vad är detta för app?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dinkefing:

Vad är detta för app?

Swedbanks Android App.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Råvaror och ädelmetaller är cykliska som du säger och går mellan att vara övervärderade och undervärderade. Tricket är väl att fånga rörelsen uppåt och försöka sälja av med vinst när vissa indikatorer börjar visa på övervärdering. Lätt att säga svårt att göra.

Förstår inte riktigt vad du menar här: "Det senare tror jag inte på, varken som motivation hos handlare eller som faktuellt påstående."

"Det senare tror jag inte på, varken som motivation hos handlare eller som faktuellt påstående."
->
Menar att jag varken tror på högre inflation/räntor framöver, och att jag inte tror att det har någonting med nuvarande höga nivån av ädelmetaller att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

"Det senare tror jag inte på, varken som motivation hos handlare eller som faktuellt påstående."
->
Menar att jag varken tror på högre inflation/räntor framöver, och att jag inte tror att det har någonting med nuvarande höga nivån av ädelmetaller att göra.

Tror du att Guld legat på dagens nivåer om monetära inflationen varit 0 sedan man gick från guldmyntfoten?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tror du att Guld legat på dagens nivåer om monetära inflationen varit 0 sedan man gick från guldmyntfoten?

<Uppladdad bildlänk>

Nej, men det är också en väldigt konstig fråga.

Ingenting hade varit liknande om inflationen varit 0 sedan dess.
Man gick ifrån den av god anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Investering i värdepapper är inget nollsummespel. Alla kan faktiskt bli vinnare.
Detta eftersom framgångsrika företags aktier ökar i värde och många företag dessutom ger tillbaka sin vinst till aktieägarna i form av utdelning.

För att vara tydlig alla som investerar kan vinna, dom som ej investerar förlorar värde då värdet av arbetskraft urholkas till kapitalägarna genom inflation och dess underrapporteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

->

Intressant. Marknaden håller inte med dig just nu då långräntor i Usa stiger trots räntesäkningar från fed. Marknaden tror på ihållande hög inflation.

Paul Tudor Jones gjorde en intervju förra veckan där han också förutsåg mer inflation och konstaterade; own hard assets.

Den som lever får se. Guld nytt ATH idag igen iaf 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Reservationspris ej uppnått... Dessutom tillkommer moms och auktions/slagavgift.

Det har du rätt i, missade det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är Nordnet och Avanzas autoinvesteringstjänster nåt att ha?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är Nordnet och Avanzas autoinvesteringstjänster nåt att ha?

Personligen tror jag fonder som peggar index slår dessa samt kan fås med lägre avgfiter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Intressant. Marknaden håller inte med dig just nu då långräntor i Usa stiger trots räntesäkningar från fed. Marknaden tror på ihållande hög inflation.

Det är just det sammanhanget jag precis avvisade.

Om du vill veta varför jag tror det kan du läsa mitt första inlägg igen.

Skrivet av Chris_H:

Paul Tudor Jones gjorde en intervju förra veckan där han också förutsåg mer inflation och konstaterade; own hard assets.

Den som lever får se. Guld nytt ATH idag igen iaf 😎

Det finns alltid investerare som förespråkar eller varnar för olika typer av investeringar.

För att citera the man himself:

“With an asset like gold, for example, you know, basically gold is a way of going long on fear, and it’s been a pretty good way of going long on fear from time to time. But you really have to hope people become more afraid in the year or two years than they are now. And if they become more afraid you make money, if they become less afraid you lose money. But the gold itself doesn’t produce anything”
-Warren Buffet

De som handlar med guld kommer alltid att fabricera/vidarebefordra läskiga scenarios för att pumpa guld.
Jag och många andra tror att ett låginflationsscenario är mer troligt än motsatsen kommande år.

Tittar man på mängden uppseendeväckande ovanliga och hårt påverkande händelser senaste 4 åren så är det lätt att se att det verkligen inte är normala år. Och nu har, trots fortsatt icke-normalitet, inflationen ändå gått ner till 2-2.5 på relativt kort tid överallt. Att det på något sätt skulle ta fart igen är svårt att tro på. Så fort man ser någon påpeka det så är det ofta i kombination med att pumpa ädelmetaller, eller kanske till och med bitcoin.

Att överanalysera räntor en vecka innan amerikanska valet är inget jättesmart move.
Trenden lär fortsätta nedåt. Och fort kan det gå.

Permalänk
Medlem

Tror du får fel, men that's what makes a market

Buffet säger ju själv där att det finns en tid att äga guld, och det har sannerligen varit lönsamt de senaste 20 åren! Guld producerar inget (det är hela poängen, guld är evigt), men det gör goldminers och deras marginalexpansion är enorm just nu.

Buffett är en förebild för många men inte för mig. Mer impad av Jim Simons Bli rik långsamt kan alla göra tbh.

https://www.cnbc.com/2020/09/08/billionaire-warren-buffett-mo...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Slängde ett par trollinlägg och efterföljande svar.
Jag rekommenderar folk att köra rapportera och inte svara på inlägg som uppenbart inte platsar. Det blir mindre jobb att reglera för oss moderatorer då.

/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har haft många olika metoder genom åren, och trodde alltför länge jag var smartare än marknaden, vilket givetvis "bekräftades" under toppåren på börsen och motbevisades de sämre åren. När jag jämfört min utveckling med den klassiska fonden LF Global Index har fonden gått lika bra eller bättre än mitt konto både över tid och för de flesta enskilda åren. Och då har jag ändå lagt en hel del aktiv tid. Alltså bara att acceptera faktum. Nästan i alla fall. Jag är lite mer riskbenägen och vill bibehålla intresset då det för med sig andra positiva aspekter som allmänbildning och faktiskt ökad vilja att spara och investera. Därför har jag kryddat en hel del men totalt sett är min risk mycket lägre än tidigare.

Nu har jag en uppdelning enligt nedan. Jag är medveten om att mycket är USA och tech och att det absolut går att sprida risken mer. Månadssparet går rakt in i Länsförsäkringar Global Index så den ökar alltså successivt. Skulle jag spendera krigskassan vid en rejäl dipp och köptillfälle styr jag om månadssparet dit för att fylla upp igen.

• Länsförsäkringar Global Index - 35%

• Länsförsäkringar USA Index - 15%

• Swedbank Robur Globalfond - 20%

• Swedbank Robur Technology - 5%

• Jupiter India Select USA A Inc - 5% (tror fortsatt på den växande medelklassen = växande ekonomi)

• Riskfyllda tillväxtaktier - 10% (t.ex. Schneider Electrics och tidigare Nvidia som nu sålts, här får jag fortfarande leka loss)

• Sparkonto med f.n. 2,75% ränta - 10% (primärt buffert för oväntade utgifter, men även "krigskassa" för bra tillfällen)

Igen, kan mycket väl visa sig att bara LG Global Index och/eller annan liknande fond med bättre spridning visar sig vinna mot min portfölj men denna tråd frågar ju "Hur investerar ni?" - inte "Vilken är den optimala portföljen?". Och för mindre intresserade bekanta uppmanar jag just till att bara köra billiga breda indexfonder. Allt ovan ligger i ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Buffet säger ju själv där att det finns en tid att äga guld, och det har sannerligen varit lönsamt de senaste 20 åren! Guld producerar inget (det är hela poängen, guld är evigt), men det gör goldminers och deras marginalexpansion är enorm just nu.

Buffett är en förebild för många men inte för mig. Mer impad av Jim Simons Bli rik långsamt kan alla göra tbh.

Personligen tycker jag att många unga investerare idag hade gjort bra i att ignorera allt på twitter och instagram och gå tillbaka till Buffet.

Folk verkar >köpa aktier< idag, istället för att (mer buffet-likt) köpa en andel i ett bra företag.
Dvs aktien ses som det med värdeinnehåll och tillväxtspekulation, istället för att man har faktiskt insyn i vad det är för företag.

Tyvärr lär många fortsätta förlora allt de har i krypto-manier och dåliga företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Personligen tycker jag att många unga investerare idag hade gjort bra i att ignorera allt på twitter och instagram och gå tillbaka till Buffet.

Folk verkar >köpa aktier< idag, istället för att (mer buffet-likt) köpa en andel i ett bra företag.
Dvs aktien ses som det med värdeinnehåll och tillväxtspekulation, istället för att man har faktiskt insyn i vad det är för företag.

Tyvärr lär många fortsätta förlora allt de har i krypto-manier och dåliga företag.

Mja. alltså att hänga upp sig på Buffet och Munger för mycket kan nog vara skadligt också. De är produkter av sin tid.
Värdeinvestering har sin tid, precis som tillväxt har sin.

Att hänvisa till Buffet hela tiden är lite som att säga åt folk att köpa samma fotbollsskor som Messi så kanske de blir uttagna till Barca.. Men vad de egentligen behöver är en tidsmaskin tills de var 4 år gamla och en enorm dos talang.

Om det var så enkelt som att "göra som Buffet" så skulle det finnas tusentals Buffets redan nu...

Jag tycker också att krypto är en enorm Ponzi som kommer sluta illa, men under tiden har många blivit miljardärer på krypto...

Du behöver bara bli rik en gång, as the saying goes...

Permalänk
Medlem

Jag skriver ibland dagbok för att reflektera & kunna gå tillbaka i framtiden och se hur jag har tänkt. Detta kanske har värde för andra i deras investerar-resa. Nu blottar jag min själ ur min privata dagbok, enjoy

"Jag hade länge conviction i Nvidia. Och jag minns hur jag letade efter kommentarer kring AI i analyser & utlåtanden, men ingen nämnde det – det var alltid ”grafikkortsföretaget”.

Till slut gav jag upp. Marknaden är ju så smart och effektiv… eller hur? Jag sålde sista Nvidia-aktierna nära botten i oktober 2022. Samtidigt tog jag paus från nyheter i ett halvår, och missade helt AI-boomen.

Till min fascinerade förskräckelse sitter nu även plötsligt varenda förvaltare & poddare och pratar friskt om AI, som om de varit experter på ämnet i många år.

Den största utmaningen är emotionell – att inte vara bitter över att jag missat tåget. Jag hade rätt, men jag sålde för tidigt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Mja. alltså att hänga upp sig på Buffet och Munger för mycket kan nog vara skadligt också. De är produkter av sin tid.
Värdeinvestering har sin tid, precis som tillväxt har sin.

Att hänvisa till Buffet hela tiden är lite som att säga åt folk att köpa samma fotbollsskor som Messi så kanske de blir uttagna till Barca.. Men vad de egentligen behöver är en tidsmaskin tills de var 4 år gamla och en enorm dos talang.

Om det var så enkelt som att "göra som Buffet" så skulle det finnas tusentals Buffets redan nu...

Jag tycker absolut inte att man ska vara upphängd på Buffet.
Min poäng handlar mer om att sociala medier är en oerhört dålig källa till investeringstips.
Folk har antingen:
a) ingen aning om någonting utan repeterar dåliga råd från tredje part
b) nåt att sälja
c) alldeles för starka åsikter om någonting de har dålig kunskap om

Skrivet av Chris_H:

Jag tycker också att krypto är en enorm Ponzi som kommer sluta illa, men under tiden har många blivit miljardärer på krypto...

Du behöver bara bli rik en gång, as the saying goes...

Folk har blivit rika på poänglösa saker i alla tider de som tar smällen är de som blir utnyttjade.

Permalänk
Medlem

Har just nu fondspar hos Nordea, men är inte nöjd med att vara låst från alla tjänster. Och all hjälp man får från banken styr givetvis mot Nordeas egna fonder osv.

Är det bättre att sälja av allt och sen placera om pengar, eller att flytta värdepapper till Avanza?

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scienta:

Har just nu fondspar hos Nordea, men är inte nöjd med att vara låst från alla tjänster. Och all hjälp man får från banken styr givetvis mot Nordeas egna fonder osv.

Är det bättre att sälja av allt och sen placera om pengar, eller att flytta värdepapper till Avanza?

"Har just nu fondspar" säger inget för mig som inte har Nordea.

Om du har ISK-konto så ska du begära en flytt från Nordea till Avanza. Det kan du nog göra på Avanzas hemsida.
Har du aktiefond-konto så gäller samma sak.

Orsaken är skatterna relaterad till transaktionerna.
För aktiefond-konto så är det 30% vinstskatt om du säljer och flyttar, egentligen helt i onödan.
För ISK så har du skatt på insättningen motsvarande ett tillägg om 1/4-del av insättningsbeloppet som skattegrundande belopp för ISK-skatten. Dvs, du får betala skatt om du plockar ut pengar från ett ISK och stoppar in på ett nytt ISK.

Vidare så ökar risken att du säljer lågt och köper dyrt iom du är "out of the market" de dagarna du är såld och oinköpt.

TLDR:
Flytt alltid om möjligt papprena.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"Har just nu fondspar" säger inget för mig som inte har Nordea.

Om du har ISK-konto så ska du begära en flytt från Nordea till Avanza. Det kan du nog göra på Avanzas hemsida.
Har du aktiefond-konto så gäller samma sak.

Orsaken är skatterna relaterad till transaktionerna.
För aktiefond-konto så är det 30% vinstskatt om du säljer och flyttar, egentligen helt i onödan.
För ISK så har du skatt på insättningen motsvarande ett tillägg om 1/4-del av insättningsbeloppet som skattegrundande belopp för ISK-skatten. Dvs, du får betala skatt om du plockar ut pengar från ett ISK och stoppar in på ett nytt ISK.

Vidare så ökar risken att du säljer lågt och köper dyrt iom du är "out of the market" de dagarna du är såld och oinköpt.

TLDR:

Ja det är väl egentligen aktiefond konto. Då ska jag begära flytt av värdepapper, tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@scienta:
Om du har ISK på Nordea, kolla så att samma fonder kan köpas på Avanza/Nordnet
Då kan du bara öppna ett ISK hos t.ex. Avanza eller Nordnet och begära en flytt.

Annars, byt ut de fonderna hos Nordea först.

edit:
Aha aktie- fondkonto.
Samma sak där - men jag skulle parallellt starta ett ISK och fortsätta nytt sparande där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chris_H:

Att äga guld har visserligen varit lönsamt de senaste 20 åren. Men hade du lagt 100tkr i aktie-indexet S&P 500 istället för guld så hade du haft 150tkr mer nu. Så aktier har varit mycket mer lönsamt. Går vi ytterligare 20 år tillbaka så är skillnaden ännu större - till aktiers fördel.

https://curvo.eu/backtest/en/compare-indexes/gold-bullion-vs-...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TLDR:

Är nog inga problem när man flyttar till Avanza, men när jag var ung och dum så bytte jag bank från Swedbank till SEB och flyttade med fonder.

Bara det att SEB skulle ha 2500kr per affär för att sälja fonderna. Gavs ingen info så efter gnäll fick jag tillbaka pengarna men just dessa dolda avgifter är huvudanledningen till att undvika sparande i storbankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Att äga guld har visserligen varit lönsamt de senaste 20 åren. Men hade du lagt 100tkr i aktie-indexet S&P 500 istället för guld så hade du haft 150tkr mer nu. Så aktier har varit mycket mer lönsamt. Går vi ytterligare 20 år tillbaka så är skillnaden ännu större - till aktiers fördel.

https://curvo.eu/backtest/en/compare-indexes/gold-bullion-vs-...

Länken visar bara 30 år vad jag kan se?

Det hade varit intressant att kolla ännu längre tillbaka i tiden, typ de senaste 100 åren.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit intressant att kolla ännu längre tillbaka i tiden, typ de senaste 100 åren.

Du kan klicka på "open settings" och själv justera tidsspann

EDIT: slarvfel från mig, du kan mycket riktigt gå tillbaka som mest 30 år.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns nog inget index som går så långt tillbaka. S&P500 startade 1957 och har haft en CAGR på 10,57%.

Guldet har haft en ganska volatil resa.
Jag får CAGR från 1957 till cirka 6,5%, från 1915 till cirka 4,5%. Högst CAGR borde vara från 2001 till 2024 med strax under 12%.

Utifrån det ser aktiemarknaden (representerat av S&P500) ut att ge en väsentligt bättre avkastning över tid.

Missade att inflationsjustera guldet, nu åtgärdat.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det finns nog inget index som går så långt tillbaka. S&P500 startade 1957 och har haft en CAGR på 10,57%.

Guldet har haft en ganska volatil resa.
Jag får CAGR från 1957 till cirka 6,5%, från 1915 till cirka 4,5%. Högst CAGR borde vara från 2001 till 2024 med strax under 12%.

Utifrån det ser aktiemarknaden (representerat av S&P500) ut att ge en väsentligt bättre avkastning över tid.

Är siffrorna inflationsanpassade för S&P? Jag lyckas inte öppna sidan via mobilen. För jag hittar inflationsjusterad CAGR på 6,59% för S&P500 sedan 1957. https://www.officialdata.org/us/stocks/s-p-500/1957 "officialdata.org" är ingen officiell referenskälla, det är ett vanligt företag som ligger bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är siffrorna inflationsanpassade för S&P? Jag lyckas inte öppna sidan via mobilen. För jag hittar inflationsjusterad CAGR på 6,59% för S&P500 sedan 1957. https://www.officialdata.org/us/stocks/s-p-500/1957 "officialdata.org" är ingen officiell referenskälla, det är ett vanligt företag som ligger bakom.

Ja
https://www.macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data