Funderar på att leasa en skoda rapid

Permalänk
Medlem

Funderar på att leasa en skoda rapid

Bilen i fråga är en Skoda Rapid Sport 2016 års modell med DSG låda och allt annat lulllull!

Det jag kommer få betala i månaden är 2600 då ingår försäkring vinterdäck skatt och service!

Vad tror ni? Vettig deal?

Permalänk
Medlem

De tre viktigaste grejerna du måste tänka på är:

Hur sannolikt är det att min betalningsförmåga ändras under leasingperioden? Vad händer om jag blir av med jobbet? Måste jag göra mig av med bilen, och i så fall, vilka extra kostnader uppstår?

Hur sannolikt är det att jag ångrar mig eller att mitt bil-behov ändras under leasingperioden? Samma sak som innan egentligen, hur stora kostnader kan uppstå och hur ska en sådan situation hanteras?

Tredje punkten är klurig. Hur ser jag på risken att slitaget när bilen återlämnas bedöms som onormalt stort? Kan jag ta en ev. ekonomisk smäll eller dispyt? Orkar jag? Kommer jag uppleva det som jobbigt att jag känner till den här risken, vilket i sin tur påverkar mitt användande av bilen? (Det här är kanske inte såååå himla olika för olika finansieringsformer vid "nybilsköp", jag skulle alltid ha nästa/första stenskottet/dörruppslaget/skrapade fälgen i bakhuvudet).

Edit: Alltså, grejer som du inte direkt får ut genom att lusläsa och jämföra det här leasingavtalet med andra. Det är punkt 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

De tre viktigaste grejerna du måste tänka på är:

Hur sannolikt är det att min betalningsförmåga ändras under leasingperioden? Vad händer om jag blir av med jobbet? Måste jag göra mig av med bilen, och i så fall, vilka extra kostnader uppstår?

Hur sannolikt är det att jag ångrar mig eller att mitt bil-behov ändras under leasingperioden? Samma sak som innan egentligen, hur stora kostnader kan uppstå och hur ska en sådan situation hanteras?

Tredje punkten är klurig. Hur ser jag på risken att slitaget när bilen återlämnas bedöms som onormalt stort? Kan jag ta en ev. ekonomisk smäll eller dispyt? Orkar jag? Kommer jag uppleva det som jobbigt att jag känner till den här risken, vilket i sin tur påverkar mitt användande av bilen? (Det här är kanske inte såååå himla olika för olika finansieringsformer vid "nybilsköp", jag skulle alltid ha nästa/första stenskottet/dörruppslaget/skrapade fälgen i bakhuvudet).

Edit: Alltså, grejer som du inte direkt får ut genom att lusläsa och jämföra det här leasingavtalet med andra. Det är punkt 1.

Bra inlägg med bra punkter?

Hur upplever ni andra som leasat? Skulle ni gjort det igen eller skall man hålla sig borta pga dessa " onormalt slitage " punkter?

Permalänk

Hur lång är bindingstiden? Dessutom skulle jag kolla upp bolaget ifråga ganska noga. Det suger att ha köpt något lite dyrare av en oseriös säljare om något skulle krångla, men det är ju ingenting i jämförelse med de summor som blir tvistiga i det här fallet.

I övrigt har jag inte så stor koll på leasing, förutom att jag studerat det rent juridiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra tidigare inlägg @Olegh.
Fyller på med egen erfarenhet:
Då de kreditkollar dig på bilpriset så är ju ett billån ett alternativ.
Pajjar något på bilen så ingår det oftast inte i priset(inte allt går under nybilsgarantin), ha en buffert.
Men annars är det väl bara att köra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Bolaget i fråga är Möller bil då dem är stora hoppas jag på att dem är seriösa iaf!

Hmm skall man stämma av kanske vad som faktiskt gäller i garantin? Läskigt om t.ex Automatlådan ger sig och jag får stå för det?

Permalänk
Medlem

6 år på bank har jag jobbat med folks privatekonomi/placeringar och jag kan bara säga att jag har ännu aldrig sett en privatleasing som varit fördelaktig. Den enda anledningen varför det finns, och tyvärr bara blir vanligare, är för att folk vill ha allting NU och är beredda att betala för just NU.

Jag ska ge mitt tråkiga råd och spara ihop till och köra den bil du har råd med. Allt annat är ofördelaktigt och de argument som finns emot att spara till en bil är ofta känsloargument och dåliga försök till rationalisering för att få sin bil/pryl/resa/bröllop NU.

Det är mina 50-öre

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Min gissning är att om man leasar nästa bil på samma ställe är de nog snällare med tex slitagekraven. Får man punga ut med pengar hade jag gått och leasat någon annan stans, såvida inte slitaget är uppenbart hårt. Så skulle jag tänkt om jag vart säljare respektive köpare

Sedan är det ju milen man får fundera på. Man får utgå från dagens situation, det är dyrt att köra mer än vad som står avtalat.

Permalänk
Medlem

Samma UC på billån som leasing? Eller hur menar du med UC?

Permalänk
Medlem

2600 kr/mån och fortfarande köra en SKODA. Välj något du kan vara stolt över inte något du gömmer när du åker till dina vänner. (tänk på miljön också antar att du vet vad jag pratar om)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag valt att gå mot leasing ist för köp är pga att det mesta är inkluderat i den månadssumma man skriver under på, inget knas om bilen helt plötsligt lägger av eller liknande vilket jag finner rätt skönt då det e omöjligt att mecka med dagens bilar tack vare all teknik!

Skoda är väll inget skit märke? Gillar deras design! Vad menar du med miljön?

Permalänk
Medlem

Han syftar säkert på Volkswagen-koncernens fusk med utsläppsvärden. Och om man har vänner som man känner att man måste gömma en Skoda för är det nog sällskapet det är fel på, inte bilen. Alla jag känner som ägt en Skoda har varit mycket nöjda.

Permalänk

Skoda gör bra bilar och har gjort länge. Har en octavia från 98 som köra rundor och pendla bil. Gått 22k mil och har bara gjort service och bytat kamremen sen jag skaffa den (hade gått 12k när jag skaffa den). Byta kamremen själv på 2 timmar o gör all service själv. Väldigt trevlig bil att skruva med.

Drar väldigt lite för att vara en kombi med väldigt mycket lastplats (mer än min Audi s4 avant) brukar snitta 0.8-0.9 milen mest stadskörning och jag kör hårt.

Permalänk
Inaktiv

Kolla vad självrisken är vid en skada.
5 skador a 11500:- i självrisk blir mkt pengar...
Kolla om det går att få "totalpris" dvs allt ingår utom bränsle/olja/spolarvätska.

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Anledningen till att jag valt att gå mot leasing ist för köp är pga att det mesta är inkluderat i den månadssumma man skriver under på, inget knas om bilen helt plötsligt lägger av eller liknande vilket jag finner rätt skönt då det e omöjligt att mecka med dagens bilar tack vare all teknik!

Du bör nog fortfarande räkna med att det kan bli oanade utgifter, även fast den är leasad. Det kanske är mindre troligt, men du bör ha det med i beräkningen så att du inte hamnar i seriösa trångmål om något skulle hända.

Permalänk
Medlem

Kolla framförallt att det är garanterat restvärde och inte uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kolla framförallt att det är garanterat restvärde och inte uppskattat.

Vad är skillnaden och hur påverkar den mig? Lämnar man inte bara tillbaka bilen utan några fler kostnader? ( förutom eventuellt oväntat slitage såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Kolla vad självrisken är vid en skada.
5 skador a 11500:- i självrisk blir mkt pengar...
Kolla om det går att få "totalpris" dvs allt ingår utom bränsle/olja/spolarvätska.

Riktigt bra! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Om du har råd, köp kontant och då helst begagnat. Leasing är sällan, aldrig (?), något du som kund tjänar på. Om du verkligen vill ha hjälp behöver du lägga upp avtalet och alla kostnader här, så att det går att räkna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

Du bör nog fortfarande räkna med att det kan bli oanade utgifter, även fast den är leasad. Det kanske är mindre troligt, men du bör ha det med i beräkningen så att du inte hamnar i seriösa trångmål om något skulle hända.

Absolut det har jag med i kalkylen men känns som dem oanade utgifterna iaf kan bli färre på 3 år än om man äger bilen och åker på allt själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om du har råd, köp kontant och då helst begagnat. Leasing är sällan, aldrig (?), något du som kund tjänar på. Om du verkligen vill ha hjälp behöver du lägga upp avtalet och alla kostnader här, så att det går att räkna på det.

Har alltid köpt begagnat men känner för en gångs skull att jag skulle vilja åka i en ny bil och bilaffärer är aldrig något man går in med tanken att man kommer gå vinnande ur det hela eller att man tjänat på det för finns inga andra affärer som är så pass dåliga som bilaffärer, här gäller det bara att få ut så mkt som möjligt för så lite som möjligt och det man siktar på såklart i mitt fall en helt ny bil där allt skall ingå till en fast summa som jag vet att jag klarar av samt lite till vid oanade utgifter

Förstår ditt tänk och resonemang dock för sådär har jag alltid tänkt när jag köpte mina 4 tidigare bilar som alla var begagnade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Har alltid köpt begagnat men känner för en gångs skull att jag skulle vilja åka i en ny bil och bilaffärer är aldrig något man går in med tanken att man kommer gå vinnande ur det hela eller att man tjänat på det för finns inga andra affärer som är så pass dåliga som bilaffärer, här gäller det bara att få ut så mkt som möjligt för så lite som möjligt och det man siktar på såklart i mitt fall en helt ny bil där allt skall ingå till en fast summa som jag vet att jag klarar av samt lite till vid oanade utgifter

Förstår ditt tänk och resonemang dock för sådär har jag alltid tänkt när jag köpte mina 4 tidigare bilar som alla var begagnade

Då är leasing det enda alternativet! Bra att du vet att det är en "mindre bra" affär, rent ekonomiskt.

Har nyligen själv köpt en Rapid Spaceback, 2014, och jag är helnöjd. Har dock inte automat.

Permalänk
Medlem

Har åkt nya bilar senaste 12 åren, byter bil vart annat år nu. man köper inte en ny bil om man bara tänker ekonomiskt... finns inga pengar att tjäna på det.

för mig kostar det ca 6000 kr i månaden för att aldrig köra en bil som är äldre än 2 år.... Är det värt det?
Tjaaa.... Alla har olika förutsättningar och prioriteringar, för mig är det ok, för dig? kanske, kanske inte.

Men jag rekommenderar i alla fall att köpa, ångrar man sig innan 3 års perioden är slut är det mycket enklare om man har köpt bilen och inte leasat.. sen KAN det komma oförutsedda utgifter när man lämnar tillbaka en leasad bil.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Då är leasing det enda alternativet! Bra att du vet att det är en "mindre bra" affär, rent ekonomiskt.

Har nyligen själv köpt en Rapid Spaceback, 2014, och jag är helnöjd. Har dock inte automat.

Intressant! Vilken motor har du och hur ligger förbrukningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Intressant! Vilken motor har du och hur ligger förbrukningen?

Bensinmotor, TSI. 105 HK, tror jag att det är . Förbrukningen ligger på ca 0,57 l/mil.