Chrome m.m segar ner datorn + uppgradering windows 11

Permalänk

Chrome m.m segar ner datorn + uppgradering windows 11

Tjenare.

har en gammal dator som egentligen uppfyller mina behov då jag bara använder datorn till musik, streama filmer / serier och internet typ.jag byggde den för 12 år sen men har uppgraderat tillbaka i tiden till ssd hårddisk (windows) samt till 16 gb ram och ett nytt grafikkort igår (19/4) då jag trodde att det skulle lösa mina problem. chrome segar ner datorn och framförallt så laggar de rätt rejält när jag använder youtube, samt även hackar till ibland när jag kollar netflix, är väligt ofta det stor på aktivitetshanteraren att processoranvändningen är hög på chrome. jag kommer inte ihåg om dessa problemet kom när jag uppgraderade från windows 7 till windows 10. men jag måste göra nått åt problemet i alla fall. jag har provat installera om datorn men med samma kvarstående problem. någon som har ett tips på vad jag kan göra?

sen kollade jag om min dator klarar att uppgradera till windows 11 och fick nedslag på att processorn inte stödjer windows 1 samt nått om Tpm? är de så illa att jag måste uppgradera datorn med nytt moderkort, ramminnen samt processor kanske?

nuvarande setup:

Processor AMD A10-5800K APU with Radeon(tm) HD Graphics 4.30 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB (15,2 GB går att använda)
Lagring 3.64 TB SSD Samsung SSD 870 QVO 4TB, 119 GB SSD Samsung SSD 840 PRO Series
Grafikkort NVIDIA GeForce GT 710 (2 GB), AMD Radeon HD 7660D (735 MB)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

CPU'n är skit i princip och du har typ 20 tillägg i Chrome som totalt äter 1.7GB RAM.
Ominstallera Chrome och pröva utan tillägg först och främst.

Ta bort Norton Antivirus och kör Windows Defender istället, tar lite mer RAM men mindre CPU.
Kör Chris Titus Utility också. I värsta fall installera Tiny10.

Permalänk
Medlem

Gå in på chrome://gpu/ och kolla om det står "hardware accelerated", annars bör du prova att tvinga igång det genom att gå in på chrome://flags och aktivera "Override software rendering list". Men det finns en risk att det blir instabilt.

För youtube är det bäst att provatillägget h264ify, jag gissar på att din CPU inte riktigt orkar med VP9-formatet. Netflix ska fungera bäst med appen.
Ha även igång HWmonitor i bakgrunden och se att inte processorn överhettas.

När jag senast använde en liknande dator var det Firefox som fungerade bäst utan att behöva ändra inställningar manuellt, med undantaget att h264ify behövdes för youtube.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

CPU'n är skit i princip och du har typ 20 tillägg i Chrome som totalt äter 1.7GB RAM.
Ominstallera Chrome och pröva utan tillägg först och främst.

Ta bort Norton Antivirus och kör Windows Defender istället, tar lite mer RAM men mindre CPU.
Kör Chris Titus Utility också. I värsta fall installera Tiny10.

Ja den är rätt gammal nu med tyvärr. Jag hade bara 5 tillägg varav 4 jag har tagit bort nu (har bara adblocker kvar). Jasså är windows defender bra? Ska kolla upp vad chris titus ultility är då också

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Gå in på chrome://gpu/ och kolla om det står "hardware accelerated", annars bör du prova att tvinga igång det genom att gå in på chrome://flags och aktivera "Override software rendering list". Men det finns en risk att det blir instabilt.

För youtube är det bäst att provatillägget h264ify, jag gissar på att din CPU inte riktigt orkar med VP9-formatet. Netflix ska fungera bäst med appen.
Ha även igång HWmonitor i bakgrunden och se att inte processorn överhettas.

När jag senast använde en liknande dator var det Firefox som fungerade bäst utan att behöva ändra inställningar manuellt, med undantaget att h264ify behövdes för youtube.

Tackar. Ska testa de här ikväl och se om det blir någon skillnad. Vp9, vad är de? Har aldrig varit några problem innan med min dator men kommer inte ihåg när detta problemet började faktiskt tyvärr.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av _Technofreak_:

Ja den är rätt gammal nu med tyvärr. Jag hade bara 5 tillägg varav 4 jag har tagit bort nu (har bara adblocker kvar). Jasså är windows defender bra? Ska kolla upp vad chris titus ultility är då också

Defender är absolut kompetent, duger gott och väl för ditt surfande.
Kanske kan vara aktuellt att pröva annan webbläsare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Tackar. Ska testa de här ikväl och se om det blir någon skillnad. Vp9, vad är de? Har aldrig varit några problem innan med min dator men kommer inte ihåg när detta problemet började faktiskt tyvärr.

Det är en modernare videoavkodningsstandard än h264, nackdelen är att alltför gamla grafikkort inte har stöd för hårdvaruaccelererad VP9-avkodning, så det körs på processorn istället och är tungdrivet för gamla processorer.

Den äldsta datorn jag senast använde Win10 på var en Phenom II X4, 12GB RAM och HD 5670 förra året, för "vanlig" användning som du beskriver kändes det inte slött bortsett från att allt utom Firefox hade inaktiverat hårdvaruaccelerationen och att youtube tvingade VP9.

Men du har väl satt skärmkabeln i ditt GT 710? GT 710 är ändå modernare och har drivrutiner från 2024, så det borde fungera bättre direkt bortsett från att det inte heller har stöd för VP9-avkodning.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Det är en modernare videoavkodningsstandard än h264, nackdelen är att alltför gamla grafikkort inte har stöd för hårdvaruaccelererad VP9-avkodning, så det körs på processorn istället och är tungdrivet för gamla processorer.

Den äldsta datorn jag senast använde Win10 på var en Phenom II X4, 12GB RAM och HD 5670 förra året, för "vanlig" användning som du beskriver kändes det inte slött bortsett från att allt utom Firefox hade inaktiverat hårdvaruaccelerationen och att youtube tvingade VP9.

Men du har väl satt skärmkabeln i ditt GT 710? GT 710 är ändå modernare och har drivrutiner från 2024, så det borde fungera bättre direkt bortsett från att det inte heller har stöd för VP9-avkodning.

aha okey. låter nog som att det är väldigt dags nu snart att uppgradera datorn då, problemet är att det får bli en väldigt budgetupgradering till och börja med då jag ska bygga en värre dator längre framöver. ajjemän, skärmkabeln är inkopplad i det nya grafikkortet och uppdaterat drivrutinerna till dom nyaste. jag kollade på de chrome gpu som du skrev och fick fram detta:

Graphics Feature Status
=======================
* Canvas: Hardware accelerated
* Direct Rendering Display Compositor: Disabled
* Compositing: Hardware accelerated
* Multiple Raster Threads: Enabled
* OpenGL: Enabled
* Rasterization: Hardware accelerated
* Raw Draw: Disabled
* Skia Graphite: Disabled
* Video Decode: Hardware accelerated
* Video Encode: Hardware accelerated
* Vulkan: Disabled
* WebGL: Hardware accelerated
* WebGL2: Hardware accelerated
* WebGPU: Hardware accelerated
* WebNN: Disabled

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Defender är absolut kompetent, duger gott och väl för ditt surfande.
Kanske kan vara aktuellt att pröva annan webbläsare också

ska överväga att testa det då samt prova firefox istället för chrome. tack för tipsen än så länge

Permalänk

Har provat byta till Firefox, använda h264ify tillägget men samma problem kvarstår. Funderar på att gära en budgetuppgradering med dessa delar så jag kanske klarar mig 2-3 år till vara. Är risken att samma problem kvarstår då jag tänker köra med 710 gt grafikkortet, on jag egentligen behöver ett lite bättre?

https://www.inet.se/produkt/5304699/amd-ryzen-5-4500-3-6-ghz-11mb

https://www.inet.se/produkt/5306950/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-35mb

https://www.inet.se/produkt/5301248/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3000mhz-cl16-aegis

https://www.inet.se/produkt/1903356/gigabyte-a520m-s2h

Permalänk

Vad tror ni om dessa nya delar?

Permalänk
Medlem

Om du vill experimentera lite så kan du ju testa att köra med din integrerade grafik istället för gt 710.
Det integrerade bör vara snabbare, men med så gamla prylar (båda är från 2012'ish) så hänger mycket på när senaste drivrutinen släpptes.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om du vill experimentera lite så kan du ju testa att köra med din integrerade grafik istället för gt 710.
Det integrerade bör vara snabbare, men med så gamla prylar (båda är från 2012'ish) så hänger mycket på när senaste drivrutinen släpptes.

Det är den jag har kört med sen jag byggde datorn för 12 år sen och de hänger tydligen inte med längre grafikmässigt tyvärr, därav jag skaffade 710 gt:n i hopp om att de skulle lösa problemet

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha så höga krav på datorn.
Kanske en Prodesk eller Thinkcentre skulle passa bra?
Med lite tur kan du hugga en lite nyare för en bra slant:
https://www.tradera.com/search?q=prodesk&categoryId=1202
https://www.tradera.com/search?q=thinkcentre&categoryId=1202

Tror benhårt på att leta begagnat iaf.
Och med tanke på att det kastas betydligt nyare saker än vad du har nu så kanske ett försök i marknaden här kan ge resultat om du betalar frakten typ

Permalänk
Medlem

IGP:n i 5800K är väl inte sämre än 710 GT, snarare tvärt om?

Hursomhelst, nåt i den här stilen kanske?
https://www.inet.se/lista/E70kr/2025-04-25

Kanske lite dyrt moderkort, men det var det billigaste B550. Kanske funkar med A520?
Skulle rekommendera en M.2-disk också.