Hur sätter jag upp en VPN med ASUS RT-AC87U (openVPN)?

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag upp en VPN med ASUS RT-AC87U (openVPN)?

Hej.

Som läses i rubriken behöver jag hjälp med hur jag ska sätta upp min router för att använda VPN. Det kanske redan finns liknande trådar, men dem jag funnit har varit relativt föråldrade.

Jag har en ASUS RT-AC87U - router och jag vill veta hur jag ska göra för att konfigurera den med VPN. Jag vet rätt så lite om ämnet, och jag kanske inte ens behöver det på router-nivå. Om någon här skulle vilja ge lite information om hur jag borde resonera innan jag gör något så är det högst uppskattat!

Behöver jag VPN i routern eller räcker Windows-klienten?
Vilken VPN är bäst och varför?
Är tanken att man använder sig av både "OpenVPN" och till exempel OVPN eller AzireVPN?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

även om det är asus starkaste router så tror jag inte den fixar AES-256bit krypteringen som används oftast. ovpn tipsar dig att antingen skaffa en starkare router, använda ovpnbox eller bara köra klienten på din dator.
när jag använde vpn använde jag de endast på datorn jag satt på och på mobilen jag använde och inte i routern för den var inte stark nog att fixa allt.

många lär nog säga att ovpn är bäst i sverige och även jag. jag får ut 90/90 på min 100/100 lina genom ovpn. har aldrig haft problem med att nätet dör eller liknande och då har jag använt de flitigt i 2 år

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kör med Azire och får 92,80/9,64 när jag kör trådlöst på en 100/10 lina. Kan alltså inte klaga

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Den lär inte palla att kryptera datan tillräckligt snabbt. Du kommer inte få ut mer än 24Mbit, max 30Mbit skulle jag tro.

Kör med klient istället.

Slänger en röst för OVPN.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Bara att prova tycker jag, OVPN har en bra Guide för Asus m.fl.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

även om det är asus starkaste router så tror jag inte den fixar AES-256bit krypteringen som används oftast. ovpn tipsar dig att antingen skaffa en starkare router, använda ovpnbox eller bara köra klienten på din dator.
när jag använde vpn använde jag de endast på datorn jag satt på och på mobilen jag använde och inte i routern för den var inte stark nog att fixa allt.

många lär nog säga att ovpn är bäst i sverige och även jag. jag får ut 90/90 på min 100/100 lina genom ovpn. har aldrig haft problem med att nätet dör eller liknande och då har jag använt de flitigt i 2 år

Skrivet av 93Clocker:

Den lär inte palla att kryptera datan tillräckligt snabbt. Du kommer inte få ut mer än 24Mbit, max 30Mbit skulle jag tro.

Kör med klient istället.

Slänger en röst för OVPN.

Är klienten alltså bättre än att implementera tjänsten direkt i routern? Och i såna fall skaffar jag alltså mjukvaran OpenVPN som ett program till datorn, samt en subscription på OVPN?

Skulle detta hindra mig från att bli datalagrad? Blir jag "osynlig"?

Skrivet av Storage Jar:

Kör med Azire och får 92,80/9,64 när jag kör trådlöst på en 100/10 lina. Kan alltså inte klaga

Är det mätt från en laptop eller mobil? Vad är det för trådlös standard? Jag kanske har för många föråldrade produkter, men jag kommer sällan upp över 40Mbit/s på min 100/100-lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Är klienten alltså bättre än att implementera tjänsten direkt i routern? Och i såna fall skaffar jag alltså mjukvaran OpenVPN som ett program till datorn, samt en subscription på OVPN?

Är det mätt från en laptop eller mobil? Vad är det för trådlös standard? Jag kanske har för många föråldrade produkter, men jag kommer sällan upp över 40Mbit/s på min 100/100-lina.

ja de är så du gör.
om du följer ovpns guider så blir du så osynlig du kan vara. är du superskraj över att någon kanske kan se vad du gör kan du tunnla trafiken mellan 2 städer, tex malmö och stockholm. kostar dock mer.

jag får 90/90 på 100/100 linan över det trådlösa på 5ghz bandet. sitter väl 3-5 meter från routern med två skåp mellan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley:
Okej! Tack så mycket för hjälpen! Vet du om det bästa är att använda den mjukvaran man kan ladda ner från OVPN eller ska man gå in på OpenVPNs webbsida och installera den mjukvaran istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Det jag menar är att du kör Ovpn klienten på datorn, där datorn krypterar din data och inte routern då den har bra mycket mer kräm för det, och där av gör dig osynlig.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

@93Clocker:
Okej! Och OVPN "innehåller" OpenVPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

@93Clocker:
Okej! Och OVPN "innehåller" OpenVPN?

Som jag förstått det, yes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Inte alls hemma på nätverk men kör på min pc med en asus ac66u och en usb-adapter, netgear n900. Köpte tre stycken på rea för något år sen och alla funkar bra.
https://www.inet.se/produkt/5401954/netgear-usb-wnda4100-n900...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

@Christley:
Okej! Tack så mycket för hjälpen! Vet du om det bästa är att använda den mjukvaran man kan ladda ner från OVPN eller ska man gå in på OpenVPNs webbsida och installera den mjukvaran istället?

jag körde alltid med openvpn när jag använde det. gav mig mer frihet att ändra runt såsom de passade mig

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Som jag förstått det, yes.

Skrivet av Christley:

jag körde alltid med openvpn när jag använde det. gav mig mer frihet att ändra runt såsom de passade mig

Tack så mycket! Nu är mina frågetecken bortblåsta!

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt insatt i detta med VPN

Men jag skulle vilja köra någon slags VPN-server hemma så att jag kan sitta med mobilen ute på parkbänken och komma åt mina lokala filer.

lekte med VPN-tjänsten som finns i Asus-routern förut och fick det att funka genom att ladda ner en client i mobilen och connecta med.
Men jag vill slippa ladda ner clienten och ansluta via webbrowsen t.ex
https://openvpn.net/index.php/access-server/docs/quick-start-...

Connect Client:
The Connect Client can be accessed via a preferred web browser by inserting the following address into the address bar:
https://openvpnasip:943 (Please replace "openvpnasip" with the IP you allocated to your openvpn-as instance)

Users have the option to either Connect to the VPN or Login to the Connect Client. When connecting the user will be connected to the VPN directly through their web browser. When the user decides to login to the Connect Client they can downoad their user configuration files (client.ovpn) and use them to connect to the VPN with other OpenVPN Clients.

Visa signatur