Windows 10 ändrade mitt account till Guest och nu är jag körd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Försök att ändra ditt login password till en pinkod...sjukt enklare att komma ihåg i framtiden om man skulle behöva logga in igen till sin dator. Ta en pinkod som du använder dagligen (fyrsiffrig)

Lättare att komma ihåg meningar/ord än siffror. Dock så har han inte glömt lösenordet så spelar ingen roll.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Lättare att komma ihåg meningar/ord än siffror. Dock så har han inte glömt lösenordet så spelar ingen roll.

Individuellt ju siffror kommer jag ihåg utan problem...ord och namn har jag svårare för...pga, oftast måste man ha stor bokstav och siffror inkluderade med detta i lösenord.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

vad hander om du kor netplwiz

ar det bara en anvandare dar?

Man får bara köra den om man är admin.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Guys, jag verkar ha löst problemet!

Jag gjorde en klassisk "Shift+Starta om" för att få upp menyn där man kan välja att reparera datorn eller ändra startläge. Där satte jag datorn på att boota enbart med kommandotolken. För att få göra detta krävdes admin-rättigheter, men av någon anledning fick jag nu möjlighet att välja ett konto som enligt "net users" aldrig förr har varit aktivt och som inte finns att välja på i startmenyn. Detta account hette administratör och var lösenordsskyddat.

Jag testade alla lösenord jag någonsin haft på en tjänst men inga funkade. När jag gav upp slog jag ner "Enter" och lösenordet visade sig vara blankt. Sweet.

Booten tog ca 8 minuter av någon anledning, men sen kördes cmd i administrativt läge och jag kunde enkelt skriva in net localgroup administratörer "Alex" /add, alltså lägga in mitt acc som administratör.

Nu verkar det vara löst. Under tiden jag inte var admin hade datorn en tendens att hänga sig så risken finns att windows blivit korrupt i samband med att alla användarsettings ändrades, så lär nog göra en clean install inom någon månad när studierna lugnar sig.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Tack för alla svar!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

...Jag testade alla lösenord jag någonsin haft på en tjänst men inga funkade. När jag gav upp slog jag ner "Enter" och lösenordet visade sig vara blankt. Sweet.

Hade gärna vilja se detta som en sketch / comic strip
Gött att det löste sig och att du delade med dig

Permalänk
Medlem

Det inbyggda administratörskontot har inget lösenord, det var därför vi sa åt dig att aktivera det via (med CMD från) återställningsenhet eller installationsmedia, dessa fungerar att använda om du inte lyckas via inbyggda reparationsläget.