Plockat ihop en gamingdator, ser allt ok ut? Tar gärna tips och råd

Permalänk

Plockat ihop en gamingdator, ser allt ok ut? Tar gärna tips och råd

Ser det ok ut? Finns det bättre mer prisvärda alternativ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9769943/

Uppdaterat efter ändringar: Fortfarande inte 100% säker på cpu kylare, vatten eller luft? Borde jag satsa på en bättre SSD eller blir det bra med samsung-750?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9771351/

Uppdaterade Kundvagnen
Permalänk

Gaming-Dator inkl skärm Budget 20000kr

Hej, dags för en ny gaming rigg.

Kan tänka mig att lägga ner runt 20k

Spelar egentligen mestadels CS:GO där jag bara bryr mig om fps men blir lite annat ibland och vill gärna spela på ganska saftiga inställningar då.

Permalänk
Medlem

Herregud. Lagring för 4.8k O.O

Om jag hade varit dig hade jag satsat på en 500gb SSD, man behöver inte mer för operativsystem och några spel.
När du känner att den börjar fyllas så köper du helt enkelt en till för en billigare peng.

Ser att du är ett fan av Corsair, har bara haft negativa erfarenheter av dom.

Bland annat en H100 som läckte över mitt sprillans nya hd6970 och mitt ROG-mobo för 2lax så att allt gick sönder..
Ett AX850 nättagg från corsair som hade extrem coilwhine...
Ett 600t chassi vars fläktkontroll gick sönder, samt fläktar som gav upp.

Och listan slutar inte där, har även fått ett defekt nätagg i bronze-klassen vars fläkt gav ifrån sig ett missljud, men det var bara att öppna och ghetto-modda med en noctua-fläkt.

Jag har hädanefter bojkottat corsair som företag, fick en corsair-mus i julklapp jag även hatar. Usch för dom.

Jag har själv ett Phanteks Enthoo evolv jag är grymt nöjd med:
https://www.inet.se/produkt/6911953/phanteks-enthoo-evolv-atx...

Finns även med större glasfönster (härdat glas istället för plexi). Grym kabeldragning och inga onödiga hårddiskburar eller plats för optisk enhet eller dylikt. Stilrent.

Kör på fullversionen av windows, inte OEM. Kostar en hundring extra och du får en nice USB-sticka med x64 win 10 på.

Om jag hade ändrat på något hade jag kört noctua nh d15 eller om du skall promt ha vattenkylning kraken x61.

Annars ser det bra ut, aldrig haft problem med corsairs minnen dock.

Vad tänkte du lira på för skärm*? En befintlig 60hz skärm i 1080p eller högre?

Har en XL2411 skärm 144hz som jag är nöjd med, ett tips.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Kan ju va värt att nämna att Samsung släpper 900-serien av sina SSD denna månad. Kan va bra att veta innan man bränner 4800kr på en 800.

Permalänk
Medlem

Disken som andra sagt är lite overkill, gå ner till en 250/500 sen köper till en vanlig mekanisk på 1-2tb istället.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

@Nepo:
@Squallie:

tack, har faktiskt 2 st 6 tb hemma, vet inte riktigt varför jag ville satsa på 1 tb ssd, ska välja nåt annat där tack.

@FaatIII:

tack för det snabba svaret

visste inte att man fick med en usb sticka, det kör jag på, ska lira cs mestadels så vill ha en 144,

nu måste jag iväg till jobbet, får jobba vidare på det här sen

tack igen

Permalänk
Medlem

Får ta och kontra kritiken som framförs mot Corsair, jag har tvärtom ett mycket trevligt förhållande till corsair, ägt ett otal psu och aio-cpu-kylare och endast haft en kylare som läckt. Dock var detta inget problem då vätskan i aio inte är ledande så det vara bara att torka av komponenterna och begära en ny kylare av Corsair, som naturligtvis skickade en ny med express utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på ett 750W agg, där sparar du pengar. 80+ bronze visserligen, vill du ha gold så kör på det. https://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx750m-750w#specs
Känner du att det är värt med 1 TB SSD? Vill du köpa 4x 250GB SSD á 799 kr st istället och RAIDa dem så sparar du 1600 kr där. Annars kan du köra en M2-sticka typ samsung 950-series och ha en stor mekanisk HDD istället.
Obsidian 750D är ett VÄLDIGT stort chassi, även om det är mindre än storebrorsan 900D. Du skulle lätt kunna klarar dig på t ex ett Define R4 som dessutom är ljuddämpat och med tanke på att du inte kör en custom loop så behöver du inte ha ett sånt väldigt stort chassi. Det kommer se väldigt tomt ut.
Kylaren funkar bra, jag använder den själv. Väljer du att ta mina tips så kan du uppgradera kylningen till ett h115i istället och köpa två FD Venturi HF-14 fläktar, prisvärt alternativ som inte låter så mycket.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Härligt äntligen någon som förstår att 3200mhz 16gb är sjukt mycket bättre än 2166mhz 32gb.
Risken att du ens kommer upp i 16gb vid gaming är minimal och då är helt klart snabbare clock bättre.
ser allt för många Gamingpaket där allt är bra grejer men sen slänger dom med minne med runt 2000mhz. Då kan man lika gärna köra ddr3

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Härligt äntligen någon som förstår att 3200mhz 16gb är sjukt mycket bättre än 2166mhz 32gb.
Risken att du ens kommer upp i 16gb vid gaming är minimal och då är helt klart snabbare clock bättre.
ser allt för många Gamingpaket där allt är bra grejer men sen slänger dom med minne med runt 2000mhz. Då kan man lika gärna köra ddr3

I vissa spel gör det skillnad, i andra inte. I vissa fall t.o.m sämmre pga CL16. Sen är det många som kör "Montering och test av dator med valfria komponenter" och då kan man inte ha högre än 2133 Mhz med 1151 pga kompatibilitet och stabilitet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Adapterkit behövs inte då det finns 10 platser i chassit.
SATA-kablar medföljer moderkort.

Pro-versionen av 850 är inte värt 1400:- mer imo.
Behöver du funktionerna i Windows Pro?
Bättre köpa fullversionen så du kan flytta till nästa dator utan problem.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9770108/

Permalänk
Medlem

Välj H110i eller H115i framför H80i.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

I vissa spel gör det skillnad, i andra inte. I vissa fall t.o.m sämmre pga CL16. Sen är det många som kör "Montering och test av dator med valfria komponenter" och då kan man inte ha högre än 2133 Mhz med 1151 pga kompatibilitet och stabilitet.

Hur stor vikt har CL16 kontra CL10?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Dumpa vattenkylningen och lägg dom 999kr på att investera i ordentlig luftkylning.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Får ta och kontra kritiken som framförs mot Corsair, jag har tvärtom ett mycket trevligt förhållande till corsair, ägt ett otal psu och aio-cpu-kylare och endast haft en kylare som läckt. Dock var detta inget problem då vätskan i aio inte är ledande så det vara bara att torka av komponenterna och begära en ny kylare av Corsair, som naturligtvis skickade en ny med express utan kostnad.

I mitt gammla bygge hade jag en corsair hx850 psu, corsair minne och cpu-kylare från H-serien, tror det har stått på i 7-8 år, knappt fått vila, min gamla OCade i7 920 trummar fortfarande på, har egentligen bara bytt ut GPUn 2 ggr och satt in en ssd.

Chassit var en 800d corsair. pga att jag egentligen bara lirar cs så har jag inte behövt något bättre, men nu börjar det märkas att den är gammal.

Skrivet av Benizakura83:

Hade tänkt ta 2166mhz 32gb först. En polare som sa att det skulle vara onödigt, kan inte ta credit för det valet

Skrivet av Captain_Spock:

Du klarar dig på ett 750W agg, där sparar du pengar. 80+ bronze visserligen, vill du ha gold så kör på det. https://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx750m-750w#specs
Känner du att det är värt med 1 TB SSD? Vill du köpa 4x 250GB SSD á 799 kr st istället och RAIDa dem så sparar du 1600 kr där. Annars kan du köra en M2-sticka typ samsung 950-series och ha en stor mekanisk HDD istället.
Obsidian 750D är ett VÄLDIGT stort chassi, även om det är mindre än storebrorsan 900D. Du skulle lätt kunna klarar dig på t ex ett Define R4 som dessutom är ljuddämpat och med tanke på att du inte kör en custom loop så behöver du inte ha ett sånt väldigt stort chassi. Det kommer se väldigt tomt ut.
Kylaren funkar bra, jag använder den själv. Väljer du att ta mina tips så kan du uppgradera kylningen till ett h115i istället och köpa två FD Venturi HF-14 fläktar, prisvärt alternativ som inte låter så mycket.

Tack för tipsen

Ändrade till EVGA Supernova G2 750W, ändrade också ssdn till en Samsung 750-Series EVO 500GB, sitter på 2 st 6 tb och 2st 2 tb i min nuvarande rigg, bara att flytta över. Eller borde jag satsa på 850/950 serien istället?

Bytte ut 750D mot 450D, lite mindre och billigare.

Har en 800D atm, hade ett e-atx asus rampage i min förra rigg, jag har inget emot ljud, bara jag vet att det är bra luftflöde så är jag nöjd.

Tror jag satsar på h115i som du rekommenderar

Tack IGEN!

Skrivet av SUMITOMO:

Adapterkit behövs inte då det finns 10 platser i chassit.
SATA-kablar medföljer moderkort.

Pro-versionen av 850 är inte värt 1400:- mer imo.
Behöver du funktionerna i Windows Pro?
Bättre köpa fullversionen så du kan flytta till nästa dator utan problem.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9770108/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9770108/

Tack! Kör på Windows home fullversion

vill inte göra dubbelposts
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@DanielLKPG:
*Trådar sammanfogade*

Hej Daniel!

Jag har sammanfogat dina två trådar till en enda. Detta då korspostning inte är tillåtet i forumet.

Citat:

§3.3Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Då du är en ny användare rekommenderar jag dig att läsa igenom våra forumregler innan du postar trådar på nytt.

Har du frågor eller funderingar får du kontakta mig eller andra moderatorer via vårt kontaktformulär som finnes på vardera sida, längst ned.

Välkommen till Sweclockers och lycka till med datorköpet!
Hälsning
/David, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom:

Ber om ursäkt, tack.

Ska sköta mig bättre i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielLKPG:

Ändrade till EVGA Supernova G2 750W, ändrade också ssdn till en Samsung 750-Series EVO 500GB, sitter på 2 st 6 tb och 2st 2 tb i min nuvarande rigg, bara att flytta över. Eller borde jag satsa på 850/950 serien istället?

Bytte ut 750D mot 450D, lite mindre och billigare.

Har en 800D atm, hade ett e-atx asus rampage i min förra rigg, jag har inget emot ljud, bara jag vet att det är bra luftflöde så är jag nöjd.

Tror jag satsar på h115i som du rekommenderar

Tack IGEN!

950 är ju klart snabbare men det blir ju också dyrare. Du får ju vad du betalar för om man säger så.

Behöver du ha ett nytt chassi då om du redan har ett? Eller är det sålt/vill ha som backup-/reservdelsdator?

h115i är bra, tänk bara på att köpa till andra fläktar än standard. De som är standard låter mycket mer än vad de gör verkan, så du kan sänka dig ett par grader med nya fläktar

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

950 är ju klart snabbare men det blir ju också dyrare. Du får ju vad du betalar för om man säger så.

Behöver du ha ett nytt chassi då om du redan har ett? Eller är det sålt/vill ha som backup-/reservdelsdator?

h115i är bra, tänk bara på att köpa till andra fläktar än standard. De som är standard låter mycket mer än vad de gör verkan, så du kan sänka dig ett par grader med nya fläktar

Ska skicka 800Dn till brorsan.

Ska se till att hitta några bra fläktar också.

Tack!

Permalänk
Medlem

@DanielLKPG: Om du har pengarna så gå för noctua. De har bra fläktar som håller länge, de flesta har runt 6 års garanti. I annat fall skulle jag rekommendera dessa, har såna i hela mitt chassi ikopplat till en fläktkontroller och de låter nästan ingenting på ca 1200 rpm. Väldigt bra fläktar.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk

@Captain_Spock:

yes blir nog det, har haft 3 st noctua fläktar i min 800D, funkat jättebra.