Gymnasiearbete bygga eget chassi

Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete bygga eget chassi

Går nu tredje året på gymnasiet med inriktning produktions teknik och ska då som gymnasiearbete bygga ett eget chassi och montera komponenter i. Undrar då om det finns några här som har erfarenhet inom chassibygge eller vet några komponenter man kan köpa en dator för cirka 1500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexhelgesson:

Går nu tredje året på gymnasiet med inriktning produktions teknik och ska då som gymnasiearbete bygga ett eget chassi och montera komponenter i. Undrar då om det finns några här som har erfarenhet inom chassibygge eller vet några komponenter man kan köpa en dator för cirka 1500kr

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/enkortsdator...

Skämt åsido, vad exakt är det du ska göra? Ska du bygga ett fysiskt chassi? Eller ska du bygga en dator i ett chassi? I så fall räcker 1500 inte långt. Oavsett vilket föreslår jag att du byter åtagande till något mer genomförbart för den summan.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem

@MrBomba: Precis, ska bygga ett fysiskt chassi med tanke på att produktion även är lite verkstadsinriktat, tänkte bara något som funkar till surf etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hegge123:

@MrBomba: Precis, ska bygga ett fysiskt chassi med tanke på att produktion även är lite verkstadsinriktat, tänkte bara något som funkar till surf etc

Vet inte vilka maskiner etc. du har tillgång till men vad jag skulle göra i ditt fall är att köpa in ett billigare chassi (något stilrent standard chassi) och modda det. Komponenter får du nog skippa om du som sagt inte kör en Pi eller nåt.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Rekordmedlem

1500 för lådmaterialet räcker gott om du har tillgång till maskiner för att forma plåtbitarna/balk/rör men 1500 för en komplett dator räcker inte om du ska ha nya delar.
Du får väl koncentrera dig på lådan och bygga en atxlåda med en balk/rörbur som stomme och klä den med plåt på samma sätt som så många andra gör.
Kanske köra naket

Annars gör en ram och klä den på nått sätt, detaljerna får du ju klura ut själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken burk som helst baserad på i5 2XXX eller nyare borde fungera. Blocket, begagnat?Visst, men får inte välja delar, men för 1500:- kan man inte göra mycket till val i alla fall, och man får rimligtvis något bättra om man köper ett komplett system.
Sen måste du göra val som, "optisk spelare" yes/no i din byggnation.

Det positiva är att om du tittar en gång extra på ATX specifikationerna innan du börjar bygga, så kommer du kunna byta hårdvara i burken "någon gång i framtiden" så att du kan uppdatera ditt system till något mer kraftfullt.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tänkte mig att köpa någon billig komplett dator och sedan plocka komponenter ifrån den. Datorn ska alltså inte vara till för eget bruk

Permalänk
Medlem

tror iofs skolan bjuder på material, hade dock inte tänkt mig något jätte advancerat chassi då mina kunskaper i verkstadens maskiner är allt för stora. Arbetet ska ju ändå motsvara 100 timmar.

Permalänk
Medlem

Har ni inte någon typ av program inom elteknik/data som du kan fråga om de kan låna ut delar till ditt datorbygge givet att de får tillbaka dem sen när bygget är klart? Ungefär så brukade vi göra när jag gick elteknik för en herrans massa år sen.

Permalänk
Medlem

Skulle annars bara kunna låna komponenter ifrån min egna dator, lite krångligt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av hegge123:

Tänkte mig att köpa någon billig komplett dator och sedan plocka komponenter ifrån den. Datorn ska alltså inte vara till för eget bruk

Jag tror fortfarande på något begagnat, men ja, just ett komplett system hade varit min utgångspunkt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bygg ihop det från scratch, annars är det ju inget bygge på riktigt. Har du 100h att lägga så är det inga som helst problem med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hegge123:

Skulle annars bara kunna låna komponenter ifrån min egna dator, lite krångligt dock

Så du har en dator? Isåfall är ju detta ett guldläge att bygga något riktigt snyggt och personligt som håller i många år framåt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid fråga runt, på Facebook bland annat, om det är någon som har en gammal familje dator (exempelvis) från perioden 2006-2012. Om den är äldre än 5-6 år så kan du med lite tur få den i princip gratis. Plocka en del om inte alla delar därifrån, du kanske kan plocka isär chassit och utnyttja sidor och liknande därifrån, med rätt verktyg kommer du långt.

Dessutom kan lite färg alltid piffa upp saker o ting!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho