Permalänk

donera hår till cancersjuka?

(först och främst: Mod, ni får gärna flytta tråden om den ligger fel.)

Efter att en i släkten som jag stod väldigt nära nyligen dött i cancer har jag börjad fundera på hur jag skulle kunna hjälpa till eller underlätta för andra personer som har cancer.
Jag är 15, så har inga pengar att donera, så jag tänkte på andra saker man kan donera och kom fram till att hår är något som skulle kunna vara till hjälp och kommer att komma till användning.
Jag minns själv hur släktingen (känner att jag inte vill skriva namn här) verkligen hade ångest över att förlora håret och hur hårt det tog på henne, utöver medicinerna dvs. Jag skäms lite att jag inte klippte mitt hår samtidigt som hon förlorade det, men nu är det för sent.
Hon fick sedan en peruk, och det är till en sån peruk jag skulle vilja donera mitt hår till.

Men har googlat lite och det verkar som man måste åka till någon som gör peruker och det ända stället jag hittat som man kan donera hår till är något ställe i Stockholm. Problemet är det att Stockholm ligger 6 timmar här ifrån (själv bor man i västra Blekinge). Så jag undrar om det finns något ställe närmare Blekinge som man kan donera till?
Eller kan man skicka sitt hår med posten..?

Är det någon som gjort detta här på forumet så får ni verkligen säga vart ni gjorde det och hur ni gjorde det. Jag har ingen i min närhet som donerat hår innan så jag har ingen aning om hur man gör eller vad man bör göra innan man donerar håret, förutom det uppenbara (att det ska vara rent när man donerar det och att det ska var ganska långt, vilket jag inte har någr problem med då mitt hår ligger länggre ner än axlarna)

mvh Gustav.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Underbart initiativ Gustav, väldigt fint av dig! Gud välsigne dig och lycka till!

Permalänk
Medlem

Går ju tydligen att skicka håret också.. eller prata med sin frisör, så skickar eventuellt de håret.

http://www.harupplysningen.se/donera-ditt-har/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Först av allt, Underbart av dig!

detta är något jag själv har tänkt på, då jag är lite less på att ha långt hår men känns nästan som slöseri att kasta håret om man skulle klippa sig. Något bör det ju kunna användas till.

jag ska följa den här tråden och se om det kommer nå tips då detta är en självklarhet om jag klipper mig!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

"Jag har hört" att håret ska va runt minst 25cm men som sagt, har inte riktiga uppgifter. Hur som helst har tanken slagit mig med, skaffa långt hår för att headbanga men till sommaren ryker det för jag är för jävla ful XD

Om du inte hittar någon hemsida eller affär att skicka in det kan du skicka det till mig i sommar när jag också ska gå och lämna in mitt, bor i Stockholm. Kan skicka en bild på överlämnandet för att visa att jag inte håller på med voodo lol

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av gustavwester:

(först och främst: Mod, ni får gärna flytta tråden om den ligger fel.)

Efter att en i släkten som jag stod väldigt nära nyligen dött i cancer har jag börjad fundera på hur jag skulle kunna hjälpa till eller underlätta för andra personer som har cancer.
Jag är 15, så har inga pengar att donera, så jag tänkte på andra saker man kan donera och kom fram till att hår är något som skulle kunna vara till hjälp och kommer att komma till användning.
Jag minns själv hur släktingen (känner att jag inte vill skriva namn här) verkligen hade ångest över att förlora håret och hur hårt det tog på henne, utöver medicinerna dvs. Jag skäms lite att jag inte klippte mitt hår samtidigt som hon förlorade det, men nu är det för sent.
Hon fick sedan en peruk, och det är till en sån peruk jag skulle vilja donera mitt hår till.

Men har googlat lite och det verkar som man måste åka till någon som gör peruker och det ända stället jag hittat som man kan donera hår till är något ställe i Stockholm. Problemet är det att Stockholm ligger 6 timmar här ifrån (själv bor man i västra Blekinge). Så jag undrar om det finns något ställe närmare Blekinge som man kan donera till?
Eller kan man skicka sitt hår med posten..?

Är det någon som gjort detta här på forumet så får ni verkligen säga vart ni gjorde det och hur ni gjorde det. Jag har ingen i min närhet som donerat hår innan så jag har ingen aning om hur man gör eller vad man bör göra innan man donerar håret, förutom det uppenbara (att det ska vara rent när man donerar det och att det ska var ganska långt, vilket jag inte har någr problem med då mitt hår ligger länggre ner än axlarna)

mvh Gustav.

Skrivet av fesoj:

Underbart initiativ Gustav, väldigt fint av dig! Gud välsigne dig och lycka till!

Skrivet av DaBone:

Går ju tydligen att skicka håret också.. eller prata med sin frisör, så skickar eventuellt de håret.

http://www.harupplysningen.se/donera-ditt-har/

Skrivet av Lineri:

Först av allt, Underbart av dig!

detta är något jag själv har tänkt på, då jag är lite less på att ha långt hår men känns nästan som slöseri att kasta håret om man skulle klippa sig. Något bör det ju kunna användas till.

jag ska följa den här tråden och se om det kommer nå tips då detta är en självklarhet om jag klipper mig!

Skrivet av Herp Derp:

"Jag har hört" att håret ska va runt minst 25cm men som sagt, har inte riktiga uppgifter. Hur som helst har tanken slagit mig med, skaffa långt hår för att headbanga men till sommaren ryker det för jag är för jävla ful XD

Om du inte hittar någon hemsida eller affär att skicka in det kan du skicka det till mig i sommar när jag också ska gå och lämna in mitt, bor i Stockholm. Kan skicka en bild på överlämnandet för att visa att jag inte håller på med voodo lol

Förlåt att jag inte varit så aktiv, släkten och familjen har sörjt nu i några dagar och har inte varit på datorn.

Men iallafall, Vi ska nog upp till stockholm nästa torsdag på kvällen. Vi kommer komma fram mitt i natten. På dagen ska vi till hennes lägenhet (den avlide släktingens) och fixa till den och får utt det mesta. Hon har så sjukt mycket saker i sin lägenhet som måste bort. Hon verkar ha beställt en stor beställning med kläder och skor precis innan hon blev sjuk för hon har så mycket kläder,skor och smycken som har prislappen kvar. Hon och hennes man gjorde slut precis när hon fått sin första cancer 8som hon senare blev frisk från men den hade hunnit sprida sig) och hon hatade honom för det och ville att absolut inget skulle gå till honom. Det ända som får komma in i ahns hus är det hennes sån vill ha kvar.
Men iaf efter att vi varit i lägenheten tror jag att vi har lite tid över och då ska jag nog åka till det stället som finns på http://www.harupplysningen.se/donera-ditt-har/ , det ligger inte allt för långt ifrån där hon bor.

Kommer lägga upp bilder på före och efter och hur det gick till osv och hur mycket hår det till slut blev, för er som vill se det såklart.

Tack för alla tips och all hjälp, uppdaterar tråden på senast på fredag

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Igår donerade jag håret. 8 st flätor blev det sammanlagt som jag donerade
Jag klippte mig hos MOC Stockholm, riktigt bra frisör, rekommenderar verkligen!

Innan: http://imgur.com/a/LKZm6

under klippningarna (lite lik post malone eller vad säger ni? ) : http://imgur.com/a/osgTg

efter: http://imgur.com/a/XEopy framför spegeln ser ni flätorna som jag donerade!
(vet inte hur man får in bilderna så man ser dom direkt i inlägget, förlåt för det!)

Gick till en perukmakare i stockholm och bara lämnde in, super smidigt.

Känns konstigt att ha så lite hår, men det var lätt värt det!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du klär i långt hår. Det var hedervärt av dig att donera.

Måste det vara snyggt paketerat, eller kan de använda hemklippt hår också?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Du klär i långt hår. Det var hedervärt av dig att donera.

Måste det vara snyggt paketerat, eller kan de använda hemklippt hår också?

Jag lämnade in håret i flätor i ett litet kuvert. de kan använda hemklippt också,bara man har det i flätor

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, då vet jag mer om hur detta fungerar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

Snyggt!!!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt initiativ!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av perelli38:

Snyggt!!!

Tack!
Blev snyggare än vad jag trodde

Skrivet av RVX:

Fantastiskt initiativ!

tack!

Visa signatur

Permalänk

Har helt missat att denna tråd har uppdaterats!:)
Bra att du gav lite info hur man ska gå tillväga osv, siktar fortfarande mot att donera håret när det väl ska klippas (läs:får klippas)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

Har helt missat att denna tråd har uppdaterats!:)
Bra att du gav lite info hur man ska gå tillväga osv, siktar fortfarande mot att donera håret när det väl ska klippas (läs:får klippas)

Ja det var ganska mycket enklare än vad jag trodde att det skulle vara, Dock måste jag ny lägga x antal minuter varje dag på att fixa håret, förut var det bara på med kepsen sen var det klart

Ja det är väl bara att vänta på att du får klippa det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska göra samma sak imorgon, tack för tipsen i tråden! Jag har ungefär lika långt hår som du hade så det ska nog gå bra

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

@gustavwester: Mitt hår växer som ogräs, fyra gånger har jag skalperat det under de senaste 15 åren och sålt till perukmakare. Värt att notera att de vanligen vill ha åtminstone 50-60cm hår samt ju ljusare/blondare dess mer värdefullt är det. Första gången sålde jag det för ungefär 5 000kr och de andra gångerna har det legat runt 3 500kr. Har sålt i Göteborg då jag bodde där eller var på besök i samband.

Permalänk
Medlem

Om håret ska användas till peruker till cancerpatienter så får det inte ha varit färgat eller blekt. Alltså helt obehandlat. Plus minst 25cm.
Om man har behandlat håret brukar de använda det till teaterperuker.

Jag donerade för 18mån sen. Skicka in i kuvert. Hade inte behandlat det så det kan användas till cancerpatienter.

Permalänk
Medlem

Ofan. Jag trodde peruker var "fejk-hår". Att man kan donera hade jag inte en aning om.. När jag tröttnar på mitt långa hår så kommer jag försöka donera. Känns ovärt att bara låta det gå till spillo när folk behöver det på riktigt.

Och måste också säga. Väldigt fint gjort av dig, även om det är snart ett år sen du gjorde det. Du gjorde en person väldigt glad av att göra detta

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att du är cool. Gott hjärta.

Sen liknade du varg vikernes med långt hår, haha....

Men seriöst! Fint gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd

25 cm, då är man ju nära... ha ha!
Trodde det behövde vara avsevärt längre.

Funderar i vilket fall på att raka skallen igen så man slipper gå med vått hår vintertid.

Har annars inget emot att se ut som Varg Vikernes, särskilt nu när man inte rakat sig på en tid...
Synd bara man inte är lika bra på att skapa musik som han är också...
Han verkar ju vara kvar på tråden som fransk bonde nuförtiden (kanske inte det man främst tänkte om honom på 80 talet som flerbarnsfarsa ute på vischan i vingårdarnas land... Nu erkänner han ju till och med att han inte ens var delaktig i bränderna.), låter ju inte helt fel tycker jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number