i7 7700k med Cooler Master Hyper 212 Evo = 80 grader, bör jag oroa mig?

Permalänk
Medlem

i7 7700k med Cooler Master Hyper 212 Evo = 80 grader, bör jag oroa mig?

Hej!

Jag har precis uppgraderat datorn lite och köpte mig en i7 Kaby Lake. Flyttade över min gamla Cooler Master Hyper 212 Evo och som skrivet i rubriken så når jag ca 80 (82 någon enstaka gång) grader i load när jag spelar BF1. Är denna temperatur något att oroa sig över? Jag har inte klockat processorn alls (själv iaf, den ligger på 4,5GHz).

Om 80 grader inte är någon större fara, när bör man börja oroa sig i så fall?

Permalänk
Medlem

80c låter extremt högt för en oklockad cpu, borde ligga på omkring 50c. Testa att montera om kylaren och se om det blir bättre.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Asssor: Ok, får nog göra det. Ligger runt 40-45 grader i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

@Asssor: Ok, får nog göra det. Ligger runt 40-45 grader i idle.

Använde du ny kylpasta? 80x är alldelses för högt.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Jerban: Japp det gjorde jag. Rengjorde både processor och kylare innan också med medel avsett för ändamålet. Dock så när jag skruvade på kylaren och skruvarna i bott så gick det fortfarande att rotera hela kylaren med lite kraft (det var inte tungt, men ändå inte jättelätt. Alldeles lagom skulle man kunna säga!). Sökte på detta problem men det verkade vara vanligt så jag tänkte inte mer på det. Men kom på det nu. Ska lossa på kylaren och försöka sätta dit den igen.

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen stoppat för mycket kylpasta eller på felplats så det farit mer.åt sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

tror det snarare handlar om budgetkylare.

kör själv på en phantek kylare som ska prestera något sämre än nocthuas värsting

har dubbla 140mm fläktar och dubbla torn nästan lika stora som din kylare stycket ligger ändå och nosar på 70°c med 4.7ghz å 1.23V på min 4790K i spel där cpu används mycket.

en annan anledning kan vara att du låtit spänningen till cpu på Auto vilket inte är att rekommendera äns i stock...

Auto på intels cpuer är skit och den övervoltar ganska duktigt vid belastning som om du försökte trycka ut typ 6Ghz ur din cpu även om den är oklockad...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du har förmodligen stoppat för mycket kylpasta eller på felplats så det farit mer.åt sidan.

Spelar ingen roll.

Allt som ger negativ effekt är ingen kylpasta alls, eller choklad.

Visa signatur

i7-14700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

Spelar ingen roll.
https://youtu.be/r2MEAnZ3swQ

Allt som ger negativ effekt är ingen kylpasta alls, eller choklad.

Jag pratar inte om olika metoder utan om felaktiga.
Klart för mycket kylpasta är.sämre än rätt mängd.
Felplacerad syftade jag på om man sätter en klick lite snett och sen lägger ner kylaren snettså trycks det ut åt sidan.

Jag har lång erfarenhet att plocka isär och monterat och jag har sett flertalet skräckexempel
Vissa pga.okunskap vissa pga en dålig dag helt.enkelt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Köp en bättre kylare.
Den du har duger,men det finns bättre alternativ.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Dålig kylare eller ej, den bör inte ens vara 80c med stockkylaren.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 är visserligen en budgetkylare men knappast så pass dålig för det, handlar garanterat om småklantig montering.
Har en Be Quiet Pure Rock som vad jag vet är något sämre, når som högst 70 grader i riktigt tunga laster såsom LinX, och aldrig över 50-60 i spel

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Testpilot

80c låter lite högt, testa att montera om kylaren bara

I JayzTwoCents senaste video (typ senaste) så gjorde han en review på EVGA's nya AIO-kylare, och han anser att 80c inte är ett direkt problem för CPU'n men att om det går att få ner temps så ska man göra det.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Har nu monterat om kylaren. Denna gång blev den bättre monterad, då den inte roterar så som jag förklarade i ett tidigare inlägg.
Jag fick dock inte någon skillnad på temperaturerna tyvärr.

Jag bifogar en bild hur MSI afterburner såg ut medans jag spelade och strax därefter: OneDrive (Idle är inte riktigt idle, jag öppnade chrome och utforskaren etc)

Såg även att när jag hade varit borta från datorn ett tag med afterburner igång så hade temperaturen gått mellan 40 och 55 grader ungefär, upp och ner hela tiden. CPUn hade väl jobbat lite då afterburner var igång, men ska tempen hoppa sådär väldigt? CPU load under denna tid var 1% till 10% ungefär.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera min situation för den som är intresserad. Jag gick och köpte ny kylare. Blev en Noctua NH-U14S och ligger nu på 37-40 grader idle och 58-60 grader i load!

Permalänk
Medlem

Evo 212 suger

En annan sak som påverkar tempen rätt mycket är luftflödet i lådan. Kan inte varmluften ventileras tillräckligt snabbt så blir de varmt varmt varmt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Som flera olika källor har uppmärksammat har många Z270-moderkort problem med för hög VCORE i de första BIOS-revisionerna, både oklockade och med auto-klock (GamersNexus, OC3D osv). Högre volt=högre temperaturer.

Det har nu kommit ut nya BIOS för nerladdning från de flesta tillverkare, men du kanske har fått ett exemplar som stått på butikshyllan/i lagret ett tag och inte har den senaste revisionen än. Kolla, och uppdatera om du behöver! Det är ju bra att du har fått ner temperaturerna med din nya kylare, men så svalt som möjligt är ju ännu bättre

Edit: som @Rouge of Darkness nämnde är det ju också bra att sätta volten manuellt till så lågt som möjligt, oavsett BIOS-revision.

Permalänk
Skrivet av Squ1d-:

@Jerban: Japp det gjorde jag. Rengjorde både processor och kylare innan också med medel avsett för ändamålet. Dock så när jag skruvade på kylaren och skruvarna i bott så gick det fortfarande att rotera hela kylaren med lite kraft (det var inte tungt, men ändå inte jättelätt. Alldeles lagom skulle man kunna säga!). Sökte på detta problem men det verkade vara vanligt så jag tänkte inte mer på det. Men kom på det nu. Ska lossa på kylaren och försöka sätta dit den igen.

Råkade ut för samma roterbara 212 kylare men blev bättre efter att jag gjorde om allt. Har en I5 4670k@4,3GHz och ligger på max 60 grader i spel och enstaka gånger upp mot 67 C vid tung belastning.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Evo 212 suger

En annan sak som påverkar tempen rätt mycket är luftflödet i lådan. Kan inte varmluften ventileras tillräckligt snabbt så blir de varmt varmt varmt

Ja jag läste på lite om flöde i chassi och köpte även en extra chassi-fläkt när jag köpte CPU-kylaren. Kör nu med 2 inblås och 2 utblås. Har inte justerat in dem helt än, men om jag förstår rätt så bör man ha ett övertryck i chassit? T ex köra utblås på 50%+50% och inblås 50%+75%?

Skrivet av Edge1:

Som flera olika källor har uppmärksammat har många Z270-moderkort problem med för hög VCORE i de första BIOS-revisionerna, både oklockade och med auto-klock (GamersNexus, OC3D osv). Högre volt=högre temperaturer.

Det har nu kommit ut nya BIOS för nerladdning från de flesta tillverkare, men du kanske har fått ett exemplar som stått på butikshyllan/i lagret ett tag och inte har den senaste revisionen än. Kolla, och uppdatera om du behöver! Det är ju bra att du har fått ner temperaturerna med din nya kylare, men så svalt som möjligt är ju ännu bättre

Edit: som @Rouge of Darkness nämnde är det ju också bra att sätta volten manuellt till så lågt som möjligt, oavsett BIOS-revision.

Där ser man! Jag kör MSI z270 Tomahawk och finns endast bios v1.0 än så länge. Är lite osäker på hur man sänker VCORE då jag aldrig riktigt satt mig in i överklockning, ska läsa på lite om detta sen.

Skrivet av donald1963:

Råkade ut för samma roterbara 212 kylare men blev bättre efter att jag gjorde om allt. Har en I5 4670k@4,3GHz och ligger på max 60 grader i spel och enstaka gånger upp mot 67 C vid tung belastning.

Jag hittade på när jag monterade om kylaren att det fanns en liten pigg man skulle sätta i en skåra, så efter det satt den fast. Men blev ju ändå ingen skillnad på tempsen så blev ny kylare ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Tänkte bara uppdatera min situation för den som är intresserad. Jag gick och köpte ny kylare. Blev en Noctua NH-U14S och ligger nu på 37-40 grader idle och 58-60 grader i load!

Hm. Jag har en Be Quiet Pure Rock (som ska vara ungefär som 212 Evo) och jag kör visserligen med överklockning men jag är inte nöjd med mina temperaturer, vid stresstest peakar den lite över 80C.

När du fick sån stor skillnad så blir jag sugen på att punga ut för en ny kylare ändå, känns bara lite surt när man precis köpt en ny och så måste man köpa en till igen.
Dumsnålt från början, men en 212 Evo kylde min i5 2500K så lätt så jag överskattade kylarna i prisklassen och/eller underskattade hur mkt mer värme en i7 6700K ger ifrån sig.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för program för att se temperaturen på cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hm. Jag har en Be Quiet Pure Rock (som ska vara ungefär som 212 Evo) och jag kör visserligen med överklockning men jag är inte nöjd med mina temperaturer, vid stresstest peakar den lite över 80C.

När du fick sån stor skillnad så blir jag sugen på att punga ut för en ny kylare ändå, känns bara lite surt när man precis köpt en ny och så måste man köpa en till igen.
Dumsnålt från början, men en 212 Evo kylde min i5 2500K så lätt så jag överskattade kylarna i prisklassen och/eller underskattade hur mkt mer värme en i7 6700K ger ifrån sig.

Jag körde med 212 Evo på 2500K också utan problem. Testade precis bf1 igen och ligger på 58-64 grader nu, 144 fps konstant. Innan var det 80 grader så det vart bra skillnad för mig i alla fall med ny kylare!

Skrivet av Fredrim:

Vad använder du för program för att se temperaturen på cpu?

Jag kör med MSI afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Evo 212 och Pure Rock funkar endast bra (om ens det i vissa fall) när cpun inte är klockad. Så fort man drar upp volten så krävs det ett jäkla varvtal på fläkten för att hålla tempen i chack. Krävs helt enkelt bättre kylare för överklockning

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Jag körde med 212 Evo på 2500K också utan problem. Testade precis bf1 igen och ligger på 58-64 grader nu, 144 fps konstant. Innan var det 80 grader så det vart bra skillnad för mig i alla fall med ny kylare!

Det låter ju väldigt bra. Om jag skulle få liknande resultat skulle jag förmodligen både höja överklockningen mer och samtidigt få betydligt lägre temp ändå. Så det är ju lockande.

Skrivet av SpeedRebirth:

Evo 212 och Pure Rock funkar endast bra (om ens det i vissa fall) när cpun inte är klockad. Så fort man drar upp volten så krävs det ett jäkla varvtal på fläkten för att hålla tempen i chack. Krävs helt enkelt bättre kylare för överklockning

Ja verkar ju vara så på nya i7:or. Men en i5 2500K gick att överklocka med bra temps utan problem däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Evo 212 suger

Nja, kolla hela denna: https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Men däremot luftflödet TILL datorn påverkar mig. Mina komponenter går upp mot 90 grader när jag har skåpet till datorn stängd. (Datorn står i ett skåp i skrivbordet).
Öppnar jag dörren så går den inte över 80 grader.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nja, kolla hela denna: https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Men däremot luftflödet TILL datorn påverkar mig. Mina komponenter går upp mot 90 grader när jag har skåpet till datorn stängd. (Datorn står i ett skåp i skrivbordet).
Öppnar jag dörren så går den inte över 80 grader.

Lol.. det är väl en självklarhet att jag menar att det ska va fritt luftflöde fram till datorn, inte när den står instängd i ett skåp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Lol.. det är väl en självklarhet att jag menar att det ska va fritt luftflöde fram till datorn, inte när den står instängd i ett skåp

Trodde du menade luftflödet i datorn eftersom du sa "i chassit".

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR