Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Har själv ivrigt väntat på passande m-itx brädor sedan Ryzen-lanseringen. Intressant är att Inet fick in 27 st https://www.inet.se/produkt/1900317/gigabyte-b350-ga-ab350n-g... och >24 timmar senare fortfarande har 25 st i lager. Tvekar presumptiva konsumenter pga layout, rapporterade vrm problem eller är vi som är intresserade av m-itx byggen extremt kräsna? Bara en fundering... Tänker själv avvakta på obestämd tid.

De tog ju emot förhandsbokningar ca 4 dagar innan de fick in kortet i lagret. Och de som väntat längre förhandsbokade nog så fort kortet kom in deras sortiment. Så de fick nog in betydligt fler än 27st, bara det att alla förhandsbokade försvann ifrån offentliga lagersaldot innan de 27st blev tillgängliga för köp.

Btw, vart har du läst att gigabytes AB350N-kort ska ha VRM problem?

Permalänk
Medlem

@oakar: Dom är störst i Tyskland och motsvaras av Inet, kvalité och service. Du behöver ej tulla på köp inom EU, med andra ord är det fritt fram, jag beställde mitt därifrån.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Krass: Det är antagligen OC3Ds recension på YT och deras hemsida som blåser upp detta icke-problem till oanade proportioner. VRM lösningen i sig har nästintill samma komponenter som deras dyraste X99 och X299 moderkort, endast färre faser pga sin storlek;

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: 300:- i frakt dom jag ser det? Min tyska är sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

@Aeig: 300:- i frakt dom jag ser det? Min tyska är sådär

Nja det var väl ca 200? Kollade skillnaden från att köpa liknande på inet. Sparar 1000 kr. Frakten inräknad.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Jag gav 1995 kr för mitt kort inklusive frakt, inet tar 1399 kr för Gigabytes kort, oavsett vad blir du nöjd båda är grymma.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Krass: Ah, jag tänkte inte på förhandsbokningarna. Diskuteras en del kring temps och fluktuationer på https://smallformfactor.net/forum/threads/gigabyte-ab350n-gam... men det kanske inte är något att bry sig om såvida man inte tänkt ge sig på extrem överklockning?

Permalänk
Medlem

Slängde snabbt ihop mitt bygge med ASRock AB350 Gaming-ITX/ac. Ett tips, bygg aldrig i Silverstone SUGO lådan. Det är aldrig kul... Ghost S1 chassit kan inte komma snabbt nog.

Just nu har jag problem med att burken startar om sig efter några minuter, och jag kan inte komma in i bios. Vet ej vad som är fel ännu. CPU temp ser bra ut så jag tror inte jag behöver sätta om CPUn. Får felsöka lite under kvällen

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K:
Snyggt! Är det Sugo 05? Tänkte bygga i den själv och det låter ju inte bra när du skriver sådär

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Gambit_2K:
Snyggt! Är det Sugo 05? Tänkte bygga i den själv och det låter ju inte bra när du skriver sådär

Yup det stämmer, nej alltså det går ju såklart men det ser inte bra ut helt enkelt (men gör det nånsin det i dessa små chassin?. Man får använda alla trick man kan för att få undan kablarna så de inte täcker för fläkten där framme i lådan. Detta trots att mitt nätagg är helt modulärt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K:
Tycker du ser ut att ha fått till det bra av vad jag kan se på bilderna, men undangömd kabeldragning finns det ju som sagt ingen plats för. Vad är det för dimensioner på ditt grafikkort? Tänkte själv försöka trycka i ett Asus DUAL-GTX1060-O6G och enligt specs verkar det vara på gränsen både längd och tjockleksmässigt... Tänker ffa på ifall det skulle ta i 120mm fläkten i fronten...
En fråga till: tror du det finns någon chans att trycka i en mekanisk lagringsdisk (så det blir ssd+hårddisk) eller får man nöja sig med enbart ssd?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Gambit_2K:
Tycker du ser ut att ha fått till det bra av vad jag kan se på bilderna, men undangömd kabeldragning finns det ju som sagt ingen plats för. Vad är det för dimensioner på ditt grafikkort? Tänkte själv försöka trycka i ett Asus DUAL-GTX1060-O6G och enligt specs verkar det vara på gränsen både längd och tjockleksmässigt... Tänker ffa på ifall det skulle ta i 120mm fläkten i fronten...
En fråga till: tror du det finns någon chans att trycka i en mekanisk lagringsdisk (så det blir ssd+hårddisk) eller får man nöja sig med enbart ssd?

Kortet är ett Asus RX 570 4 GB Expedition OC
24 cm långt
13 cm brett
3,9 cm högt

Tänk på att du inte kan använda ett kort som har PCIE Express kabeln/kablarna bakåt om det kortet du ska använda är över 20-24 cm. Då blir det problem.

Och det kommer nog vara svårt med en mekanisk hårddisk, isåfall får den ligga i botten mellan moderkort och främre vägg. Jag kan kolla i morron om den får plats när man har en 120 mm fläkt monterad. Återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags för mina updates

Hämtade kortet idag och komponenterna som delande utrymme med den är följande.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10557499/

Det blev en 650w då jag inte ville att fläkten skulle hoppa igång, någonsin. So far so good, 1-2h in och inget i den stilen :)!
Delar med lite bilder så ni får se hur gullig den är

https://ibb.co/nnVZ4k
https://ibb.co/dUy44k

Som ni ser tog jag bort burarna från chassit direkt. Något jag också borde ha gjort var o ta en M.2 SSD istället för en vanlig, just för att slippa ytligare 2 kablar.

https://ibb.co/mj4Yx5

Psu lådan i Prodigy har ju öppningar på sidorna vilket hjälpte en del, speciellt mycket när det kom 8 pinnarn. Drog den över hela moderkortet som en regnbåge
https://ibb.co/hmQHPk

SSD sitter fast på sidopanelen vilket jag antog var de bästa stället.
Lite mer bilder

https://ibb.co/hNzYx5
https://ibb.co/hBBP4k

Fördelen med prodigy, att öppna toppen o felsöka.
https://ibb.co/e8cWjk

https://ibb.co/jP4cPk

-Återkommer med resultat om OC o så, men tror det blir en ny kylare först.
Det negativa jag märke direkt var dock inte 8 pin placeringen som många trodde sig skulle va ett problem utan mer att moderkortet endast erbjuder 1 extra fläkt utöver CPU fläkten. Detta blev problem för min Prodigy som har 2 chassi fläktar. Fronten är inte inkopplad för tillfället.

En sak jag skulle vilja se var åtminstone en splitter med.

Andra negativa saker jag upplevt dock inget med MB o göra utan med bygget i sig. Min bakfläkt som kommer med chassit låter konstigt. Typ klickar. Ljudet försvinner när jag stoppar fläkten. CPU fläkten har ett surrande ljud, inget störande som klickljudet från bakfläkten med hör den fortfarande, speciellt när chassit står på bordet.

Detta kommer väl köpas imorgon. Tror ni det passar? https://www.inet.se/kundvagn/bild/10557520/
Sorry att hela inlägget inte var så mkt inriktad mot MB utan mot hela bygget men antog att de minsta bilder om hur det ser ut kan hjälpa någon o fundera för köpet Som sagt OC o sånt kommer senare, måste verkligen byta CPU kylare först.
Edit: Kanske inte behöver splitter trots allt. Vet inte ens om MB har tillräckligt med juice för 2 fläktar. Men Be Quiet fläktarna jag valt kommer med SATA motstånd 5,7 och 12V Ba o köra 5 o låta dem gå igång när datorn går igång I alla fall en, den andra kan ju va MB styrd? Eller någon som har en bättre idé? Fan kunde inte gigabyte trycka dit 1 till fan header..

Permalänk
Medlem

@Hagge: Phanteks pwm hub är lösningen på ditt problem. Hade en sån i förra chassit och det fick verkligen tyst på alla fläktarna jag hade då.

Permalänk
Administrativ avgift

@Gambit_2K: Ghost chassit ? , du har ju redan det perfekta chassit: NCASE M1

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Gambit_2K: Ghost chassit ? , du har ju redan det perfekta chassit: NCASE M1

Hehe jo iofs men tycker det är spännande med något nytt. Särskilt i andra färger och om de gör det modulärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Hagge: Phanteks pwm hub är lösningen på ditt problem. Hade en sån i förra chassit och det fick verkligen tyst på alla fläktarna jag hade då.

Låter som en bra idé men det är väl liknande motstånd som följer med be quiet fläktarna? Hur som helst är inte fläktarna så viktiga datorn går relativt sval utan några chassi fläktar Måste däremot ha en ny cpu kylare o den jag länka, U12S, är väl några grader sämre än U14S. Fråga är om den får plats?

Huben ska jag kolla närmare på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Slängde snabbt ihop mitt bygge med ASRock AB350 Gaming-ITX/ac. Ett tips, bygg aldrig i Silverstone SUGO lådan. Det är aldrig kul... Ghost S1 chassit kan inte komma snabbt nog.

Just nu har jag problem med att burken startar om sig efter några minuter, och jag kan inte komma in i bios. Vet ej vad som är fel ännu. CPU temp ser bra ut så jag tror inte jag behöver sätta om CPUn. Får felsöka lite under kvällen

http://i.imgur.com/cHc8s0h.jpg

http://i.imgur.com/vYkfhEz.jpg

http://i.imgur.com/wYV9IBr.jpg

Hur lång leveranstid är tid är det? ASRock har så mycket trevligare layout än Gigabyte enligt mitt tycke så funderar mer på det. Finns det förresten svenska återförsäljare av ASRock nuförtiden? Ser tunt ut på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se kort från Asus. Vågar man tro på det?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Hur lång leveranstid är tid är det? ASRock har så mycket trevligare layout än Gigabyte enligt mitt tycke så funderar mer på det. Finns det förresten svenska återförsäljare av ASRock nuförtiden? Ser tunt ut på prisjakt.

Beställde på Måndag morgon och på Onsdag kväll hade UPS lämnat mitt paket på pickup point.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Skulle vilja se kort från Asus. Vågar man tro på det?

De kommer nog släppa det men de kommer nog smälla på stort.Och göra ngt super ROG kort av det, så det tar väl tid. Men jag tror nog alla tillverkare koncentrerar sig på Threadripper moderkorten nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Tack för info! Snabb leverans. Blir nog en beställning :).

Permalänk
Medlem

Happ då dog datorn?
Installerade App center, blev erbjuden en ny update och tryckte Sure, drog ti köket o tillbaka och datorn är död. Chassi lampan lyser men inget mer? What the fuck är det här?

Allt sitter i, alla kablar, o allt. Testat 1 stick o hela köret.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Det är sällan en god idé att uppdatera BIOS genom internet, om det var det du fick förfrågan om.

Har du nollställt CMOS och tagit ur CMOS batteriet?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Det är sällan en god idé att uppdatera BIOS genom internet, om det var det du fick förfrågan om.

Har du nollställt CMOS och tagit ur CMOS batteriet?

Mvh

Jag uppdatera Bios genom Sticka. App center är ju typ som Asus Suite eller något. Där man kan strya o OC o allt sånt.. Inget speciellt? Tänkte kolla Fläktkurvan o så för CPUn..
Yupp.

Edit: Fick igång den med 1 sticka nu. Och dog efter 5m igen, med Chassi lampan igång..
Måste vara ram minnena som är döda? Fan kan ju knappt få tid o dra ett memtest..

Permalänk
Medlem

@Hagge: Datorn bara bröt strömmen efter 5 minuter?

Låter märkligt, vilket nätagg har du?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Datorn bara bröt strömmen efter 5 minuter?

Låter märkligt, vilket nätagg har du?

Mvh

RM650x
Tror inte det är nätagget då chassi lampan fortfarande är igång.. Hörde inget konstigt eller något..

Inte att datorn bröt strömmen utan att datorn ba la av, typ som att den gick i viloläge. Svarta ruta, o fläktarna sluta snurra..

Permalänk
Medlem

@Hagge: Omöjligt att säga vad det är, hur varm är VRM?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Omöjligt att säga vad det är, hur varm är VRM?

Mvh

Hela datorn i sig är död nu. Ingen som helst liv i den. Ska testa o "tjuvstarta nätagget utan att ha något i.
Hela datorn var under 40grader sist jag kolla. Kan omöjligt ha åkt upp till livsfarliga temps utan anledning när alla fläktar snurra. Vram var under 45 om jag inte minns fel.

Testa olika stickor och med varje test starta datorn några sekunder längre o andra dog den direkt. Typ fläkten fick ström o dog direkt.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Kan också vara processorn som är trasig, även om det är osannolikt så låter det som det eller moderkortet, minnena hade inte orsakat fel som dessa, inte 100% säker men nästintill.

Mvh

Visa signatur