Skrivet av Ondrejkaas:
Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?
Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?
Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?
Mvh, Säljare
För att svara på din första fråga direkt; Jag tecknar inte avtal över telefon då jag inte har något annat bevis för att avtalet är korrekt än säljarens ord, det är direkt idiotiskt att teckna ett avtal om man inte kan läsa alla paragrafer som ingår i kontraktet och faktiskt inte vet vem det är du talar med. Visst har vi distansköplagen att falla tillbaka på men det är nästintill omöjligt att bevisa vad som har sagts eller tecknats eller om företaget man talar med ens är det som representeras. Vem som helst kan skaffa ett kontantkort, personuppgifter och telefonnummer för att utföra bedrägeri över telefon och bedragaren har då inte heller någon stor investering i brottet och kan vara omöjlig att få tag i.
Om det ändå handlar om seriösa försäljare som faktiskt jobbar med att sälja varor/tjänster så har jag ännu en anledning till att inte teckna ett avtal över telefon nämligen det faktumet att säljarna nästan aldrig har en aning om vad det är dem säljer. Där finns två typer av arbeten där du kan vara nästan säker på att personen du talar med faktiskt inte vet vad dem säljer/arbetar med och det är först och främst first line support för populära tjänster/varor men också försäljare. Ni får ett svårt jobb att utföra och ett papper med en redan färdigskriven dialog ni ska hålla er till, därtill finns ofta information ni ska lära er om produkten ni säljer men pga ni väldigt sällan har något intresse i produkten eller någon teknisk kunskap ang produkten så får man som köpare nästan aldrig något bra och genomförligt svar på frågorna man ställer, om dem nu skulle vara mer tekniska i sin natur.
Om jag ändå skulle få ett bra svar på min fråga så finns där ännu ett problem, bevisbörda. Skulle produkten inte fungera (DOA) eller sluta fungera så är det väldigt svårt som konsument att faktiskt få rätt mot ett företag när den enda parten som kan erbjuda bevis för vad som stod i kontraktet är den parten du försöker få rätt mot (om nu företaget inte är seriöst). Skriver du på ett kontrakt på plats så får du med dig en kopia av precis det kontraktet du precis skrev på samma stund som du går där ifrån. Detta gör det väldigt svårt för ett oseriöst företag att ändra i kontraktet efter det att du har godkänt det.
Jag har själv relativt bra erfarenheter av telefonförsäljare, jag förstår vart dem kommer från och jag vet vad som krävs av en telefonförsäljare. Ni har väldigt krävande jobb och sällan alls humana arbetsvillkor. Ni måste ofta hålla er till väldigt korta samtal för att maximera er försäljning och ni måste alltid vara trevliga oavsett hur mycket skit ni får ta emot. Jag vet av personlig erfarenhet att det yrket aldrig skulle vara något jag hade kunnat utföra och jag har respekt för personerna som lyckas med det och till och med framstår som trevliga oavsett hur tung dagen har varit. Det behövs fler sådana människor i dem serviceyrkena vi har.
Tyvärr så är det just den pressen som får en del försäljare att helt enkelt börja ljuga och snacka skit för att få försäljningar. Jag talade tex med en representant från ett stort telekombolag ang tecknandet av ett nytt telefonabonnemang. Personen började då tala om hur mycket "data" jag behövde för just den produkten jag skulle köpa (en padda var tanken). Jag förklarade för honom att jag knappt använder en halv Gigabyte per månad varpå han börjar berätta för mig att jag minsann behövde minst 50Gb per månad. Anledningen var enlig honom att jag skulle behöva mer data för att produkten var "bättre" och "mer kraftfull". Han började också berätta att Datan annars skulle ta slut (jämfört med en mobiltelefon) för att paddan helt enkelt var bättre. Han trodde alltså på fullt allvar att en starkare bärbar enhet direkt började sluka mer data för att den hade en högre beräkningskapacitet och det faktum att hans idioti kostade hans kunder väldigt mycket pengar så valde han att inte ens försöka lära sig hur tekniken han sålde, fungerar. Det är sådana personer som gör att jag håller mig borta från försäljare i största allmänhet.
Det som gör att jag inte vill tala med försäljare över telefon eller ute på stan (förutom punkterna ovan) är det faktumet att jag inte har kontaktat er och har därför inget behov av era varor/tjänster och känner att det är väldigt irriterande att bli påflugen i mitt privatliv av någon som nästan maniskt försöker sälja varor jag inte har något behov av. Att man sedan döljer fula taktiker och bedrägligt beteende bakom ord som "knep" och "försäljarjargong" är enligt mig något som borde vara olagligt. Att på något sätt alls försöka föra sina kunder bakom ljuset eller skapa ett behov som inte finns för egen vinning borde vara lika olagligt som bedrägeri eller stöld.
Nu menar jag absolut inte att alla försäljare arbetar på samma sätt eller enligt samma ramar men knepen finns nästan alltid där. Bara att ordet "merförsäljning" nämns på en arbetsplats som något bra, borde vara en anledning för att granska företaget i knutarna.
Jag försöker alltid vara trevlig mot personer jag talar med då jag vet att vi alla har våra jobb vi måste utföra för att få råd med mat och logi och oavsett vad man arbetar med, så länge det är ett ärligt arbete utan dåligt uppsåt, så borde man bli bemött med samma vanliga respekt alla människor är berättigade. Tills dess att personen du talar med visar sig vara ett arsle, dvs. Om det nu händer.
Har man som försäljare har en yrkesstolthet och integritet så hade jag varit mycket mer tillmötesgående och det hade starkt ökat chanserna att jag skulle teckna ett avtal med någon som försöker få sina varor sålda. Och med yrkesstolthet och integritet så menar jag att försäljaren inte försöker pusha en ett köp på bekostnad av kunden utan ser till kundens individuella behov före sin egna vinning. Det betyder inte att jag förväntar mig få en iphone 7000 med extra allt för tjugo kronor bara för att jag har en taskig ekonomi utan att jag inte ska bli dragen lögner eller pushad till ett köp för att det ligger i försäljarens eller företagets bästa intresse.
Jag hoppas att föreläsningen ger dig en inblick i något jag tror att de flesta håller med mig om.
Ha en bra dag och lycka till!