Alltså detta prat om singlethread hela tiden... Om intel skulle släppa en enkeltrådad processor på säg 12Ghz, skulle folk köpa den då?
Fortsätter vi hålla antiparalellismen under armarna så kommer vi ju aldrig frammåt. Enkeltrådat är fortntiden och nutiden, inte framtiden
HAHAHA.....detta kunde du ha skrivit typ för 10 å sedan????
Svar gällande 12Ghz....JA!!! Inte folk men en viss målgrupp skulle köpa den 100% (kanske inte P4) Beroende främst på priset! Men sen andra egenskaper också. sockel osv osv men vi fattar poängen och ditt resonemang.
För mig är hastigheten på enkeltrådad viktigare just nu då jag aldrig pressar min processor 100%. Ibland vissa aplikationer där mera kärnor skulle behövas skulle jag uppskatta mindre Ghz men mera kraft. Jag spelar sällan nu för tiden (köper inte nya spel alls, då jag har 60% av mina 30-40 spel har jag inte ens spelat en enda gång). Men jag redigerar musik och video och bilder (vanliga jpg)....så det skulle vara roligt att spara 2-10min säg typ 1-5 gg i månaden men knappast behöver jag en ny processor p.g.a detta. Och jag tror att speciellt RYZEN skulle säkert göra min dator långsammare.
Så vad behöver 60-80% av svenskar (skandinavier då jag är från Finland) nu då? Vilken processor skulle vara bäst för dem?? Jag har svaret!
Om nån som kan bygga en dator åt dem...säg t.ex jag åt mina förälrdrar som gör dessa saker:
-surfar
-facebookar
-chattar
-skickar mail osv... helt enkelt gör bara en-två saker åt gången.
Ni fattar väl, ni känner såna personer speciellt de äldre.
Så min Pappas dator har 256Gb EVO SSD.(detta är ju för fan viktigare än processor, E6600 E8400, Q6600, Q9550 är mycket trevligare dator med ssd, än 7600K och endast HDD, och det värsta av allt en laptop med endast HDD. Känner en som har E8400 och när jag sa åt honom att köp för fan en sdd så blir din dator 10x snabbare så efter bytet så svor han bara att han förlorade så mycket tid när han i flera år haft HDD och inte trodde på mig tidigare)
Processor då? Vilken typ skulle kunna vara bäst för de flesta i Sverige???? Min pappa har Msi H81 + G3258 som jag överklockade BARA TILL 4Ghz...sänkte dock V. Så när man startar datorn så varvar intels fläkt upp till max direkt och börjar sakta ner. Efter 3-4 sek innan fläkten hunnit varva ner är Win 10 klar att använda.
Så detta är vad de flesta skulle vara jävligt nöjda med och tänker också på priset:
SNABB DUBBELKÄRNING PROCESSSOR SOM GÅR helst ATT ÖVERKLOCKA (och nån som kan det förstås)
8Gb Ram
En snabb sata3 SDD (behöver inte vara snabbast, farsan har Kingston Fury)
Så lite skit både på moderkortet, och i Windows10 som möjligt. Helt enkelt, ett enkelt moderkort och det som man inte använder i WIN10 bortkopplat.
Optimera systemet och program som de kommer att använda. (fläktvarvskurvan, inställningar, bokmärke, genvägar)
Lära dem hur man kan göra det snabbare, nya tips och trick....beror helt enkelt från person till person)
-Om man inte kan/tänker överklocka så är en snabb i3/i5 det bästa valet för färgigt byggda datorer.
SÅ MIN PAPPAS DATOR ÄR DEN SNABBASTE JAG HAR SETT. Till och med min mamma blev imponerad när hon provade farsans dator då något i hennes laptop började krångla. Så nu använder hon endast Pappas dator. Laptoppen fick jag sälja och tjänade lite på detta själv (1000kr)
Extra för dom som vill: Första gången min mamma använde pappas dator så förstod hon inte t.ex att Win 10 var klar så snabbt (annat bakgrund, hon hade win7 som tog 30sek att ladda)....och när hon använde den så laddades allting omedelbart...hon var van med att vänta efter varje klick) så det var som en annan värld för henne. Att komma tillbaks till sin AMD-Laptop blev ju otänkbart för henne. Hon hann föra mera på mindre tid helt enkelt. Snabbare dator + större skärm, mindre ljud, bättre tangentbord så varför inte.
(Jag bytte dock i hennes laptop HDD-till Vertex 2 SSD för flera år sedan så den var inte såååå långsam som så många har i Sverige-Fin kvar ännu.)