Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

9:- i porto numera, horribelt. Över 300:- för att skicka julkorten, får se om det blir digitalt framöver....
Tar emot att göda detta skitföretag.

Utöver det är det minst ett av korten som aldrig kom fram, och flera tog över en vecka, detta trots att det skickades i början av december.
Det är fasen läge att man kan börja märka sin vanliga post med trackingnummer så man får spårbarhet för pengarna man lägger ut.

Min sambo skickade en julkalender till en familjemedlem inrikes, i slutet av november. Tog 9 kalenderdagar för det paketet inrikes... det borde ha hunnit fram innan BF med marginal, men uppenbarligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Knappast här i Umeå, snarare brist på folk, är ute annonser på platsbanken konstant, senaste året har dom sökt folk hela tiden.

Ja det är möjligt att de saknar personal. Vi söker också konstant folk, min arbetsbörda har ökat med över 100% på ett år och kommer öka med 100% till inom närmsta året sägs det.

Hos oss är det iaf vanligt att ändra rutter senaste åren så kan tänka mig att det hänt hos posten också. Lyfter fram det som ett alternativ som få vet om. T.ex min är ändrad varje år senaste fyra åren. Vilket gjort att vissa personer får sina saker 3-4 timmar senare för att de gått från först till mitten osv.

Men kunden märker bara att sakerna kommer en annan tid. De vet aldrig att deras adress nu ligger tio mil senare i ordningen mitt i allt (för liksom hur kan de veta utan att fråga distributören?).

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Knappast här i Umeå, snarare brist på folk, är ute annonser på platsbanken konstant, senaste året har dom sökt folk hela tiden.

Kan ju vara så att Posten inte har nog med folk och därför får varje brevbärare större områden att ansvara för och rutten med din adress har blivit dragen bakåt i ordningen just pga. detta. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Att posten kommer senare är inte de jag klagar mest på utan varför paket och brev tar dubbelt så lång tid jämfört med för ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Jo visst fastnar det där men det är knappast tullverkets personal som jobbar med detta förutom enstaka stickprovskontroller.
Postnord som sorterar och hanterar tullavgifterna. Alla mina försändelser kommer med bifogade tulldeklarationer. Postnord räknar bara ut momsen och slänger på sina avgifter. Det tar allt från 3-5 veckor för de att göra. Helt oacceptabelt.

Skrivet av Mizzarrogh:

Beror inte det delvis på väntetid hos tullen?

Jag har i år beställt två gånger från USA (bägge gånger med flygfrakt och en person där som meddelade mig exakt datum när han skickade försändelsen utöver destinationstracking inrikes i USA) och det verkar som att det alltid deklareras, eller kontrolleras, även om man betalat in tull och moms, vad jag förstått, med reservation för att jag kanske har fel här, så är förklaringen väntetid hos tullverket då man där har ett begränsat antal behöriga anställda som har möjlighet att utföra den formella kontrollen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohnmat:

Jo visst fastnar det där men det är knappast tullverkets personal som jobbar med detta förutom enstaka stickprovskontroller.
Postnord som sorterar och hanterar tullavgifterna. Alla mina försändelser kommer med bifogade tulldeklarationer. Postnord räknar bara ut momsen och slänger på sina avgifter. Det tar allt från 3-5 veckor för de att göra. Helt oacceptabelt.

Allright, tippar på att det sitter ett litet fåtal anställda som skall göra det jobbet, antagligen vid sidan om annat...
Jo, det tog ca tre veckor för bägge mina USA paket också, flygfrakten tog ca två dygn, men då var ca ett dygn inrikes transport sista sträckan (tog det med en kille som jobbade där så att jag slapp USPS... men han behövde lägga ihop det med annat (jag tyckte inte att det var rimligt att han skulle åka särskilt med mitt paket som var värt kanske en tusenlapp)), hantering och tidskordinering mot avgång för fraktflyg, osv. (har jag för mig)
(Tycker dock inte att USPS är sämre än något annat postverk egentligen, de har faktiskt fungerat smidigare än i delar av Europa ibland tycker jag, sedan är ju dock båtfrakt i sig långsamt om man valt "ground" den tar i sig ca tre veckor om man räknar med allt, lastning, mm. Flygfrakt är ju dock extremt dyrt om man behöver skicka tunga saker så det är ju inte alltid ett realistiskt alternativ, dock kan man tekniskt sett skicka nästan hur tunga saker som helst med flygfrakt från staterna om man har en stadig plånbok.)

Från Storbritannien brukar det också ta två tre veckor, men det kan ju ha flera orsaker.
Däremot blev jag riktigt imponerad av hur snabbt mitt senaste paket anlände från Frankrike, tog knappt en vecka så var det framme, hade förväntat mig minst två-tre veckor på det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Att posten kommer senare är inte de jag klagar mest på utan varför paket och brev tar dubbelt så lång tid jämfört med för ett år sedan.

Mm fattar ingenting. Fick smaka på detta rejält.
En faktura som skickades 12 dec hade inte kommit fram 20 dec när jag åkte på julfirande.
Helt sjukt!
Hade fått den först nu när jag kom hem och det var 12 dagar betalvillkor... tack PostIdioterna!

Permalänk
Medlem

Suck. Fick idag avisering på försändelser som skickades 12:e och 18:e december. Saknar dock fortfarande ett från 27:e november. Alla från samma avsändare. Ska man ge upp och reklamera det äldsta eller finns det chans det fortfarande dyker upp?
Lär tydligen inte slippa traditionen å få ett paket stulet i december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Suck. Fick idag avisering på försändelser som skickades 12:e och 18:e december. Saknar dock fortfarande ett från 27:e november. Alla från samma avsändare. Ska man ge upp och reklamera det äldsta eller finns det chans det fortfarande dyker upp?
Lär tydligen inte slippa traditionen å få ett paket stulet i december.

Är det inom Sverige så skulle jag absolut reklamera det äldsta. Över 1 månad sedan den skickades ju

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det inom Sverige så skulle jag absolut reklamera det äldsta. Över 1 månad sedan den skickades ju

Nej alla tre skickades från USA. Kan se att det lämnade Chicago med flyg 29 november. Därefter helt tyst. PN vägar ju att scanna paketen efter ankomsten till Arlanda.

Permalänk
Musikälskare

Det jag tycker är jobbigast med postnord är att när man får något skickat till en är det en hets att hålla reda på var det är och vad dom har för sig, förtroendet är lika med noll

Känns som det är helt random alltid, man blir så trött

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Du visste vad du köpte, när du köpte det och vilka villkor som gällde. Var alltså inga problem för dig att kontakta företaget och be om en faktura på mail eller andra uppgifter som gjorde att du kunde betala in den i tid.

https://www.hallakonsument.se/frageforum/betala-p%C3%A5minnel...

"Hej Dabid,
Ja, du är skyldig att betala påminnelseavgiften även om du inte har fått någon faktura, så länge företaget kan bevisa att de har skickat originalfakturan. Att din faktura till exempel kommer bort i posten ändrar inte din skyldighet att betala den i tid. Om du inte får någon faktura behöver du kontakta företaget och fråga efter uppgifter så att du kan betala."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@BasseBaba: Du visste vad du köpte, när du köpte det och vilka villkor som gällde. Var alltså inga problem för dig att kontakta företaget och be om en faktura på mail eller andra uppgifter som gjorde att du kunde betala in den i tid.

Nope, det var en faktura på importskatt från FedEx och jag hade ingen aning om exakt när eller ens att den skulle ställas ut.
Jag köpte från ett företag som jag trodde levererade inifrån EU, så jag hade öht inte förväntat mig denna faktura.
Fedex hade varken per mail, via leveransbudet eller med en påklistrad lapp på paketet informerat mig om att importmoms/skatt skulle tas ut. I det enda mail angående leverans jag fått framgick inte avsändaradress.
Fakturan var alltså första gången jag informerades om denna betalning. Perfect storm helt enkelt.
(Det är ju dock inte Postnords fel, det driver jag mot bolaget men inte relevant här).

Allt är inte så enkelt att man alltid vet exakt när saker ställs ut.
Har t ex en app/företag som skickar faktura 1 gång i månaden på dom köp som gjorts, denna faktura kommer inte alltid exakt samma tidpunkt och dom har bara 14 dagars betalvillkor. Du tycker alltså att jag varenda månad ska säkra upp med att maila och be om belopp och spec. per email för att posten eventuellt inte kommer fram i rimlig tid?

Men det är nice att du tycker att 8+ dagar för ett brev inrikes är okej
Såg nu även att dom ökat portot till 11:- vid nyår, nice!

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Om du vill vara säker på att betala i tid så får du allt ta och hålla ordning på alla dina eventuella fakturor ja. Du vet väl när du köper saker och vilka betalningsvillkor du då accepterar. Då vet du också när saker ska betalas som senast. Att det är "jobbigt" att hålla reda på det är ingen ursäkt. Har du svårt att hålla reda på allt så får du väl helt enkelt börja handla färre saker och betala direkt istället för mot faktura helt enkelt. Om det är ok med 8+ för att leverera ett brev är skit samma. Det kan hända och Du har åtagit dig att betala det du köpt även om fakturan kommer bort. Så säger lagen. Sedan så trodde du att de levererade inifrån EU. Kanske ska du kolla upp saker lite bättre när du handlar nästa gång då? Du försöker bara skylla på andra för att du gjort missar. Erkänn att du inte kollade ordentligt vad gäller hur företaget levererade och att du är "lite lat" och inte orkar hålla reda på när dina fakturor ska betalas. Köper jag något en viss datum med 14 dagars betalningstid så kollar jag upp hur det blir med helger och lägger in en påminnelse i mobilen att faktura/räkning ska betalas 2-3 dagar innan som senast.

Permalänk
Medlem

Postnord är kassa, leveranser kommer ej i tid, de påstår att de försökt leverera när man faktiskt varit hemma och väntat på leverans (har alltid handlat om leveranser på över 30 kg (vi bor tre trappor upp och de verkar inte vilja gå upp med grejerna)). Kasst beteende, man får inte det man betalar för...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@BasseBaba: Om du vill vara säker på att betala i tid så får du allt ta och hålla ordning på alla dina eventuella fakturor ja. Du vet väl när du köper saker och vilka betalningsvillkor du då accepterar. Då vet du också när saker ska betalas som senast. Att det är "jobbigt" att hålla reda på det är ingen ursäkt. Har du svårt att hålla reda på allt så får du väl helt enkelt börja handla färre saker och betala direkt istället för mot faktura helt enkelt. Om det är ok med 8+ för att leverera ett brev är skit samma. Det kan hända och Du har åtagit dig att betala det du köpt även om fakturan kommer bort. Så säger lagen. Sedan så trodde du att de levererade inifrån EU. Kanske ska du kolla upp saker lite bättre när du handlar nästa gång då? Du försöker bara skylla på andra för att du gjort missar. Erkänn att du inte kollade ordentligt vad gäller hur företaget levererade och att du är "lite lat" och inte orkar hålla reda på när dina fakturor ska betalas. Köper jag något en viss datum med 14 dagars betalningstid så kollar jag upp hur det blir med helger och lägger in en påminnelse i mobilen att faktura/räkning ska betalas 2-3 dagar innan som senast.

Herregud. Har inte sagt att det är jobbigt och at jag inte har koll eller är lat.
Ja, jag gjorde uppenbarligen en miss. Det var ett komplicerat diagram över vad som skickades vartifrån och jag hade missförstått vad produkten jag köpte gick under för klassificering, så det var mitt fel.
(Eller ja, vi säger så för att få slut på diskussionen, jag anser att företaget har fel i sin information och det är därför jag driver det mot dom)

Men som sagt, perfect storm. Hade postnord bara levererat inrikes post på 7 dagar eller mindre hade jag fått fakturan och inte haft ett problem.

Det är olyckligt att vi fastnade i mitt fakturaproblem.

Jag säger såhär:
Betalar jag 11:- för att skicka ett eget brev inom Sverige anser jag det helt oacceptabelt att det ska ta mer än 8 dagar.

Här kan du läsa själv:
https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-leveranstider/levera...
(kör en quote så slipper du klicka på länken)

Citat:

Leveranstider för avtalskunder
1:a-klassbrev
Vardagen efter inlämningsdagen utom i vissa geografiska riktningar (2 dagar).

1:a-klassbrev Express
Vardagen efter inlämningsdagen, senast klockan 10.00, utom i vissa geografiska riktningar.

Rek

Värde

Ekonomibrev
Inom tre vardagar.

Varubrev 1:a-klass

Varubrev Ekonomi
Inom tre vardagar.

Varubrev Klimatekonomisk
Inom tre vardagar.

Leveranstider för direktbetalande kunder
Brev
Inom två vardagar.

Expressbrev
Vardagen efter inlämningsdagen, senast klockan 10.00, utom i vissa geografiska riktningar.

Rek
Inom två vardagar.

Värde
Inom två vardagar.

Worst-case ska alltså enligt deras egna regler vara 3 dagar. 8+ dagar är därför en _grov_ avvikelse.

Edit:
Haha, nä men se på faan. Precis när man talar om djävulen, det här fick jag precis från företaget:
"If you are talking about custom taxes then we will refund the amount that you paid if you provide proof of payment."

Du kanske ska lugna ner dig lite med hur du idiotförklarar andra
Dom hade skickat från fel warehouse baserat på min adress, just så som jag ansåg.

Permalänk
Inaktiv

Skickade ett paket som skulle till Tyskland den 19e december. Den 28 december stod det "Försändelsen har ankommit mottagarlandet, Danmark". Tänker att det måste vara något knasigt, men att det säkert löser sig. Skriver för säkerhets skull till Postnord på facebook, för att kolla läget. Inte fått svar från postnord än, men idag fick jag en notis att paketet har levererats, i Danmark! Tog inte REK denna gång, men det borde jag kanske gjort i efterhand. Nu får jag gå iväg och köpa en ny hårddisk, istället för att få en ny via den RMA jag gjorde. Jag får inte heller tillbaka pengarna jag betalade för frakten, om jag har uppfattat det rätt?

Uppdatering: Paketet kom fram! Ingen aning om vad som hände, postnord vet inte heller. Men det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Skickade ett paket som skulle till Tyskland den 19e december. Den 28 december stod det "Försändelsen har ankommit mottagarlandet, Danmark". Tänker att det måste vara något knasigt, men att det säkert löser sig. Skriver för säkerhets skull till Postnord på facebook, för att kolla läget. Inte fått svar från postnord än, men idag fick jag en notis att paketet har levererats, i Danmark! Tog inte REK denna gång, men det borde jag kanske gjort i efterhand. Nu får jag gå iväg och köpa en ny hårddisk, istället för att få en ny via den RMA jag gjorde. Jag får inte heller tillbaka pengarna jag betalade för frakten, om jag har uppfattat det rätt?

Screens:

Varför inte bara ringa kundtjänst och be dom felsortera? Facebook är inte deras primära kundtjänst om man säger så

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Inaktiv

@kapisch: Ska prova det, brukar dock vara flera timmars kö i telefon om jag minns rätt? Men ska självklart testa. Tack. Står dock att paketet redan lämnats ut i postnords app, så inte säkert att dem har kvar det.

Edit: Sitter i telefonkö nu. "Du har plats nummer hundrasjuttiosex" 🎉

Edit2: Tog inte så långt tid att komma fram ändå, ca 30 minuter. Tyvärr visste dem inte vad som hade hänt med paketet

Edit3: Paketet kom fram! Ingen aning om det faktiskt blev fel eller rätt eller vad som hände, postnord vet inte heller. Men det löste sig på något sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

@kapisch: Ska prova det, brukar dock vara flera timmars kö i telefon om jag minns rätt? Men ska självklart testa. Tack. Står dock att paketet redan lämnats ut i postnords app, så inte säkert att dem har kvar det.

Låter ju som att du har fått någon annans kolli-id om det redan har lämnats ut

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Edit: Sitter i telefonkö nu. "Du har plats nummer hundrasjuttiosex" 🎉

176 säger inte så mycket. Jag var 242 och kom fram efter 14min

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Bildexpert

Skicka direkt är väl bara spårbart inom Skandinavien? Och övrig info som ev kommer in går då genom närmsta land om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Skicka direkt är väl bara spårbart inom Skandinavien? Och övrig info som ev kommer in går då genom närmsta land om jag minns rätt.

Nej, när jag skickade till Kina med Skicka Direkt var det spårbart även i Kina

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert

@jnsson: Kikade lite på det nu. Det ser ut att vara olika för olika länder om man utgår ifrån denna tabell
https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5355.22679?dispo...
Spårbart brev utrikes är detsamma som Skicka direkt. Vet att jag har skickat grejer till Australien tidigare som inte varit spårbara efter att de har lämnat landet, åtminstone inte på samma kollinnummer.

Permalänk
Medlem

Skickade massa paket för två år sedan med Skicka Direkt, och det var nästan bara Australien som inte gick att spåra. Men de kom fram iallafall! Tror man får skicka som express om man vill ha spårning dit vilket är dyrt.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att få julkort två veckor senare!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Hehe, det låter mer som någon som fått julkort och sedan skickat iväg "svar" för sent... och sedan påstår sig skickat det i god tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hehe, det låter mer som någon som fått julkort och sedan skickat iväg "svar" för sent... och sedan påstår sig skickat det i god tid

Eller så är det stämplat med samma datum som de andra korten man fick, på samma terminal som dem också.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Eller så är det stämplat med samma datum som de andra korten man fick, på samma terminal som dem också.

Ja, det är ju också en möjlighet. Vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Offtopic kanske men hur länge ska man spara julkort

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata