Laptop får konstant BSOD innan Windows startar

Permalänk
Medlem

Laptop får konstant BSOD innan Windows startar

Min morsa har använt min laptop ett tag och idag stötte hon på en BSOD.

Först var det massa olika typer av BSOD hela tided, minst 5 olika. Jag ominstallerade Windows och då få jag bara "IRQL NOT LESS OR EQUAL" BSOD och filen det är fel på ska vara "acpi.sys".

Jag har testat en SSD och en HDD men jag får BSOD på båda. Har även testat ominstallera Windows flertal gånger men inget har hjälpt.

Som titeln lyder kommer BSOD innan Windows ens hinner starta och Windows reparationer och dylikt funkar inte alls. Ingenting funkar i princip.

Några andra fel meddelanden i BSOD jag får är:

"ATTEMPTED WRITE TO READ ONLY MEMORY"
"PAGE FAULT IN NONPAGED"
"KMODE EXCEPTION NOT HANDLED"
"ACPI BIOS ERROR"
"MULTIPLE IRP COMPLETE REQUESTS"

Och ibland när Windows loggan dyker upp så får jag ett Windows error-meddelande "The computer restarted unexpectedly or encountered an unexpected error. Windows installation cannot proceed. To install Windows, click "OK" to restart the computer, and then restart the installation."

Som ni då kan gissa så slutfördes inte Windows-installationen eftersom jag får BSOD när jag startar om datorn efter första steget är klart.

...och det varierar varje gång jag startar datorn. Aldrig sett något liknande.

Permalänk
Medlem

@Cranzle:
Ser ut som det är relaterad till RAM (bl.a PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, är typiskt om det är fel på ngn sticka), kontrollera med typ MemTest86

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Japp, låter helt klart som defekt ram.

Permalänk
Medlem

Ja jag tänkte för mig själv att det mest logiska som kan orsaka så mycket problem är RAM-minnen. Hade helt glömt bort det programmet, får testa i morgonen och se vad det säger.

Grejen är att min mor säger att hon inte gjort något mer än använt den för filmer och allmän webbsurfning och jag har själv aldrig varit med om RAM som blivit defekta. Är det vanligare på laptops RAM-minnen eller är det bara ren otur? De är sisådär 3 år gamla. Har nämligen ett par stickor i min stationära som klarat sig utmärkt i 6 år och ett annat par på 3 år.

Tack för svaren dock, kanske uppdaterar tråden imorgon med resultat!

Permalänk
Medlem

Uppdatering, stannade uppe och körde tester.

Den hann bara köra typ 5 tester innan den startade om sig själv. Samma sak hände andra gången.

På första testet fick den 40 000 errors, andra 400, tredje och femte 65535+. Det är inte raketforskning att dra slutsatsen att RAM-minnena är helt defekta och bortom räddning? Antar att jag får köpa nya stickor.

Har ni någon video/guide ni kan rekommendera för vilka RAM man vill ha för laptops samt hur man ska gå tillväga för att installera dem rätt? Jag brukar aldrig öppna upp laptops och i den Lenovo modellen jag hade så ser det lite komplicerat ut att byta RAM-minnen men vad kan ju bara vara min o-erfarenhet som pratar!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Hej,
Vilken lenovo dator är det vi pratar om?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@Cranzle: Hej,
Vilken lenovo dator är det vi pratar om?

En Lenovo T530. Den med i5 8GB RAM m.m.

Permalänk
Medlem

@Cranzle:
Sitter ett minne i botten av datorn och ett under tangentbordet verkar det som.
Video: YouTube
Minnen: Dustin Home

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@Cranzle:
Sitter ett minne i botten av datorn och ett under tangentbordet verkar det som.
Video: YouTube
Minnen: Dustin Home

Ja jag lyckades skruva upp det utan problem, men precis som med disken så är jag lite oerfaren hur man ska plocka ut det osv. utan att förstöra något. Lätt hänt om man använder våld ju. Det är väl inte så svårt att göra men jag vill bara inte att jag sabbar något nu första gången jag gör det, jag var likadan jag bytte grafikkort första gången till exempel.

Jag ska sova nu så jag får ta itu med det senare idag, ska leta efter ett par bra RAM-minnen!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag tog ut RAM-minnena för sig och testade vardera ensamt och jag fortsatte få BSOD. Dock fick jag ännu en ny BSOD som jag inte sett innan när jag använde den ena "kombinationen" vilket var "BAD POOL CALLER". Tror dock inte det säger något särskilt, verkar vara RAM-knutet det också.

Om inget annat får jag beställa nya RAM-minnen och hoppas att det löser dilemmat.