Permalänk
Medlem

Adsl Modem/router?

Hej!

Föräldrarnas adsl-modem(?) dog i åskovädret i förrgår och jag tänkte hjälpa dom få igång internet igen.
Skulle nån kunna hjälpa mig och säga vad jag behöver inhandla? Har tyvärr alldeles för dålig koll på adsl.

Byn dom bor i ska få bredband i höst så det bästa vore kanske en router med adsl-modem så dom får användning av den senare.
Funkar nåt sånt här? Och vad behöver jag köpa till? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Eller har ni tips på nåt annat? Bor i en mindre stad så ställen jag kan shoppa loss på är Kjell & Co, Elgiganten och Clas Ohlson.
Farsan skickade med mig 1500 spänn så kring den budgeten.

/Amanda

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal D-Link ADSL trådlös router liggande. Du kan få den gratis om du betalar frakten. Borde fortfarande fungera. Kommer väll upp i 12 mbps trådlöst men har de adsl duger det nog tills fibern kommer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Dina föräldrar får ringa sin ISP och säga modemet gått sönder så de kan skicka ett nytt.

Köper du ett eget modem för egna pengar, vilket är slöseri i sig, kan du även bli ersättningsskyldig när abonemanget sägs upp och ISP vill ha tillbaks sitt modem.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Tack men det är lugnt! Tänkte få detta gjort idag. Hade routern funnits i Västerbotten hade jag gärna tagit den.

Jag har en gammal NETGEAR WNDR3700 liggandes men jag hittar inget om att den har ADSL-funktion.

Permalänk
Medlem

@Klubba: Det lät ju inget vidare. Ska säga till farsan att köra förbi Telia-butiken. Tack för infon!

Permalänk
Medlem

har de adsl via telia så ingår modem i adsl priset så buss på bara

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@mats42: Farsan tvingade mig att bussa på dom. Visar sig vara fel mellan huset och basstationen så det var ju tur att vi inte hann köpa nåt. Tekniker kommer på måndag.