Blackberry Q10 nåt att ha?

Permalänk
Medlem

Blackberry Q10 nåt att ha?

Hallå där

Nu är jag ute efter en ny mobil i och med att min Nexus 5x har tagit sitt sista andetag. Eftersom fysiskt tangentbord är ett krav som är hugget i sten så tyckte jag att Blackberry var lämpligast och har kollat på 3 st modeller BB Q10, Q5 och CLASSIC varav Q10:an va mest intressant, dock så är dem andra modellerna möjliga alternativ. Då kommer min fråga. Vad har ni för erfarenheter av denna modell och tycker ni att den är något att ha? För mig verkar den väldigt trevlig av dem reviews jag har sett Jag är helt ny med Blackberry OS men det är alltid kul med nytt.

Har hört att vissa androidappar ska funka på den så det är ju bara ett plus och att den ska ha Amazon app store.

Använder mobilen mest föratt chatta, och då är de Kik och Messenger som gäller men det ska finnas vad jag vet, lyssnar även på musik ofta on the go men lyckades inte hitta nåt om att Google play music ska finnas. Surfar en del på nätet också och kollar youtube men det har jag inga stora krav på direkt. Detta är i princip de enda jag gör med en mobil så den bör duga tycker jag.

Men som sagt vad tycker ni om denna mobil är den nåt att ha?

Edit https://www.amazon.de/gp/product/B00C1DIGRI/ref=ox_sc_mini_de... Hade tänkt att köpa en begangnad som bör kosta ca 75 Euro då en ny är för dyr. Erfarenheter av Amazon hade vart trevligt att veta också då det är första gången för mig

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Juste kom på att jag glömde fråga hur det är med frekvensbanden när man köper dem utomlands, kommer den va fullt kompatibel med det svenska nätet?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag bestämt mig föratt utesluta både Q5 och Classic då jag märkte att Q10 har utbytbart batteri, men skulle vilja veta mer hur den är att använda iom BB OS 10?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talet att en q10 inte är något att ha idag.
Den är urgammal och stenålders. Även om du får den för 75 EUR begagnad så är det nog fortfarande 50 EUR för mycket.

Många av apparna kommer även sluta få support (och många har redan noll support) i slutet av året.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hade för mig Blackberry kommit ut med en ny telefon. KeyONE eller något liknande, men lär ju förstås kosta mycket mer än 75 euro. Men varför måste du ha ett fysiskt tangentbord?

Tror inte heller på att köpa något så gammalt ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tror ärligt talet att en q10 inte är något att ha idag.
Den är urgammal och stenålders. Även om du får den för 75 EUR begagnad så är det nog fortfarande 50 EUR för mycket.

Många av apparna kommer även sluta få support (och många har redan noll support) i slutet av året.

Ja det var ju mer allvarligt, gäller detta alla appar som Q10 har stöd för? Hmm då blev det jobbigt,det finns ju inte så många moderna mobiler med fysiskt tangentbord längre mer än BlackBerry och då är dem nyare modellerna för dyra. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Hade för mig Blackberry kommit ut med en ny telefon. KeyONE eller något liknande, men lär ju förstås kosta mycket mer än 75 euro. Men varför måste du ha ett fysiskt tangentbord?

Tror inte heller på att köpa något så gammalt ..

Jo keyone finns men den är för dyr har en ganska trång budget (1000 kr) Abonnemang är inget alternativ heller då jag använder kontantkort.

Jo för jag gillar inte skärmtangentbord just föratt jag skriver fel hela tiden plus att det känns äckligt att skriva på har aldrig vant mig vid det under dem år jag haft smartphones. Jag vill kunna ha lite textur och få lite feedback som man får av fysiska tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jo keyone finns men den är för dyr har en ganska trång budget (1000 kr) Abonnemang är inget alternativ heller då jag använder kontantkort.

Jo för jag gillar inte skärmtangentbord just föratt jag skriver fel hela tiden plus att det känns äckligt att skriva på har aldrig vant mig vid det under dem år jag haft smartphones. Jag vill kunna ha lite textur och få lite feedback som man får av fysiska tangentbord.

Du kommer inte få något vettigt för 1000kr ärligt talat. Har tyvärr ingen erfarenhet av de billigare alternativen eller Blackberry för den delen. Men utifrån den erfarenhet jag har av äldre telefoner (blev tvungen att använda en iphone 4 under en period efter jag tappat min telefon) så tappar appar snabbt funktionalitet på äldre telefoner. Jag kunde tex inte använda Spotify på en 3år gammal telefon.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Kolla in blackberry priv och försök få tag på en via Ebay ex är mitt tips. Har du tur kommer du över en hyfsat billigt, går att få för runt 1500:- om du har budget till det, kanske under om du slipper budkrig.
Sen får du nog kolla upp vilket tangentbord som används också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Du kommer inte få något vettigt för 1000kr ärligt talat. Har tyvärr ingen erfarenhet av de billigare alternativen eller Blackberry för den delen. Men utifrån den erfarenhet jag har av äldre telefoner (blev tvungen att använda en iphone 4 under en period efter jag tappat min telefon) så tappar appar snabbt funktionalitet på äldre telefoner. Jag kunde tex inte använda Spotify på en 3år gammal telefon.

Lycka till!

Det va ju skitet, jag har inga problem med äldre mobiler, har en gammel samsung från 2012 som fortfarande funkar med alla appar jag använder dock så är det ju Android på den så det är väl annorlunda jämte mot BB OS 10. Tråkigt att telefoner inte håller i programmvaran utan att man måste byta upp sig, det problemet fanns ju inte förr.

Får se om jag hittar nån annan då. Yotaphone har för mig länge vart intressant med sin E-ink skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kolla in blackberry priv och försök få tag på en via Ebay ex är mitt tips. Har du tur kommer du över en hyfsat billigt, går att få för runt 1500:- om du har budget till det, kanske under om du slipper budkrig.
Sen får du nog kolla upp vilket tangentbord som används också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kika lite mer på denna, tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt en BB passport för ett okej pris från en tysk sida https://www.zoxs.de/verkaufen/passport-ankauf/B00NFDB6XE.html den kör samma OS som Q10 men nyare version förhoppningsvis, är det samma för den med att apparna är påväg att sluta få support, eller är den good to go?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör själv en Blackberry Classic med bb 10.3 och laddar ner appar från både Amazon appstore samt GooglePlay. Fungerar utmärkt
Att appar kommer och går e ju ingen nyhet. Gäller inte bara Blackberry. Bara att tuta och köra. Nedan två länkar till youtube hur du gör för att installera GooglePlay.

https://www.youtube.com/watch?v=wgZPz9y0bzs

https://www.youtube.com/watch?v=NAUj54MKDno&t=317s

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Kör själv en Blackberry Classic med bb 10.3 och laddar ner appar från både Amazon appstore samt GooglePlay. Fungerar utmärkt
Att appar kommer och går e ju ingen nyhet. Gäller inte bara Blackberry. Bara att tuta och köra. Nedan två länkar till youtube hur du gör för att installera GooglePlay.

https://www.youtube.com/watch?v=wgZPz9y0bzs

https://www.youtube.com/watch?v=NAUj54MKDno&t=317s

Härligt tack Blir att göra en beställning imon om allt går som planerat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blackberry är aschill, haft en Passport ett tag och det är en FANTASTISK lur. Tänke wowow jag köper en extra så att jag har en när min första går sönder.

Problemet är bara att alla appar inte fungerar. Swish, BANKID och sånt funkar inte - kan installera dem men de går inte igång. Jag har inte hört om någon i landet som fått det att funka. Det är mkt segt. Några småsaker man kan störa sig på med, det verkar t.ex. som att google maps är segare i Blackberries än i native android. Det gällde vissa andra med, också Spotify. Den nya Blackberryn som kör android kan vara en bra kompromiss, men ajg skulle inte köpa någon annan Blackberry.

Med det sagt, använder du inte swish eller bankid och sånt, och om du inte har våldsamma krav på rapphet så funkar de andra apparna från android rätt bra. Jag köpte passport för inmatningen, som är brutalt bra och snabb - oöverträffad kommunikation. Synd att de inte alla kör android. En passport 2 med android skulle vara min drömlur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Blackberry är aschill, haft en Passport ett tag och det är en FANTASTISK lur. Tänke wowow jag köper en extra så att jag har en när min första går sönder.

Problemet är bara att alla appar inte fungerar. Swish, BANKID och sånt funkar inte - kan installera dem men de går inte igång. Jag har inte hört om någon i landet som fått det att funka. Det är mkt segt. Några småsaker man kan störa sig på med, det verkar t.ex. som att google maps är segare i Blackberries än i native android. Det gällde vissa andra med, också Spotify. Den nya Blackberryn som kör android kan vara en bra kompromiss, men ajg skulle inte köpa någon annan Blackberry.

Med det sagt, använder du inte swish eller bankid och sånt, och om du inte har våldsamma krav på rapphet så funkar de andra apparna från android rätt bra. Jag köpte passport för inmatningen, som är brutalt bra och snabb - oöverträffad kommunikation. Synd att de inte alla kör android. En passport 2 med android skulle vara min drömlur.

Använder varken Swish eller BankID så det kommer va helt lugnt, Spotify använder jag inte heller utan använder Google play music. Google maps använder jag ganska sällan så att den är segare än vanligt bör inte va ett problem. jag har väldigt låga krav så rapphet bör inte va ett problem Jag köper också Blackberry för inmatningen, gillar verkligen inte skärmtangentbord, skriver fel/missar dem rätta tangenterna plus att det är oskönt att skriva på då jag vill ha äkta feedback som man får med riktiga tangentbord

Dem Appar jag jag kräver ska fungera hyfsat:

1. Kik messenger

2. Facebook messenger

3. Youtube

Resten som jag gör bör man kunna göra i webbläsaren lätt iom den massiva skärmen

Visa signatur