Frågor kring att dra in internet i lägenheten

Permalänk

Frågor kring att dra in internet i lägenheten

Tja

Har en nyproducerad lägenhet i ett gammalt hus med redan befintliga lägenheter. Nu måste jag dra in en kabel i förberedda rör från en nod i källaren (fiber av stokab). Mitt hus har ett avtal med bredbandsbolaget så kan bara få det.
Min fråga nu är vad ett sådant här arbete borde kosta på ett ungefär om jag anlitar någon?
Vad brukar de dra för kablar från noder i källaren till lägenheten?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agdraömn:

Tja

Har en nyproducerad lägenhet i ett gammalt hus med redan befintliga lägenheter. Nu måste jag dra in en kabel i förberedda rör från en nod i källaren (fiber av stokab). Mitt hus har ett avtal med bredbandsbolaget så kan bara få det.
Min fråga nu är vad ett sådant här arbete borde kosta på ett ungefär om jag anlitar någon?
Vad brukar de dra för kablar från noder i källaren till lägenheten?

Tack på förhand

Mest troligt vanlig CAT6-kabel som ska dras, samt kontakteras i ett datauttag i/på väggen. Dra kabeln kan alla göra själv, även montera uttaget, även om ett specialverktyg krävs som kan köpas på Kjell. Noga är att kabeln i källaren skall kontaktas i rätt port på switchen.

Permalänk

Eller om ni har erfarenhet av något annat jag bör tänka på så skriv det för jag är ganska rookie när det gäller att dra kablar o.s.v

Permalänk

@Ledstripes:

Tack för svar, jag anlitar dock till 99% någon för detta då det känns bökigt att dra det genom rör i väggar/under mark. Ok den killen jag kontaktade angående detta skulle ha runt 2-3 tusen och han ansluter det med en koppar kabel sa han (är det desamma som cat6-kabel?). Jag trodde förövrigt de drog fiber från noden till lägenheterna men så kanske inte är fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

@Ledstripes:

Tack för svar, jag anlitar dock till 99% någon för detta då det känns bökigt att dra det genom rör i väggar/under mark. Ok den killen jag kontaktade angående detta skulle ha runt 2-3 tusen och han ansluter det med en koppar kabel sa han (är det desamma som cat6-kabel?). Jag trodde förövrigt de drog fiber från noden till lägenheterna men så kanske inte är fallet

Koppar? Låter konstigt, kör på CAT7 (framtidssäkert) eller så kör du fiber till uttaget. Självfallet är det switchen i källaren som bestämmer vad man ska använda men att du ska köra med koppar det hade då inte jag gjort iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Koppar? Låter konstigt, kör på CAT7 (framtidssäkert) eller så kör du fiber till uttaget. Självfallet är det switchen i källaren som bestämmer vad man ska använda men att du ska köra med koppar det hade då inte jag gjort iaf.

Vilket material menar du att en CAT7 kabel är gjord av då?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nej, onödigt att dra fiber till lägenhet, smidigare med vanlig nätverkskabel upp till lgh. Vad är fel på koppar menar du? Sen kan knappast du bestämma vad som ska dras, sitter det en switch med rj45 i källaren så drar du koppar liksom.

Så många hemma meckare som pajjar sin fiber hemma, dom ska kika i lådan och knäcker/klämmer en fiber och en ny tafs måste svetsas på, mer sårbart.

Vad tror du för övrigt cat7 är? Aluminium kabel?...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Jag vet att Ethernetkablar är gjord av koppar, jag uppfattade det som att det var någon annan form av kopparkabel.

Sen är Best pratcis nuförtiden att dra fiber från switchen upp till lägenheterna för att sedan ha en omvandlare i lägenheten.
Detta för att slippa dra om allt i framtiden och fiberkabel är betydligt bättre att dra när det skall vara fastdragning än en ethernet kabel.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@sleepyoh:

Jag vet att Ethernetkablar är gjord av koppar, jag uppfattade det som att det var någon annan form av kopparkabel.

Sen är Best pratcis nuförtiden att dra fiber från switchen upp till lägenheterna för att sedan ha en omvandlare i lägenheten.
Detta för att slippa dra om allt i framtiden och fiberkabel är betydligt bättre att dra när det skall vara fastdragning än en ethernet kabel.

På vilket sätt är fiberkabel betydligt bättre att dra än ethernetkabel?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad som ska dras till lägenheten är inget man själv kan välja utan man får ta reda på vad switchen har för interface och rätta sig efter det om det inte ska riskera att bli riktigt dyrt.
ska det dras kabel och man anlitar en installatör drar de troligen cat6 eller 7
2-3 000 kr låter rimligt för det borde gå på nån timme och så krävs det lite material.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

På vilket sätt är fiberkabel betydligt bättre att dra än ethernetkabel?

För det första så kan en ethernetkabel få störningar (ja går att förhindra med patch men ändå) för det andra så för varje meter en ethernetkabel är ju mer tappar den i prestanda/kvalité eller tror du att den helt hokuspokus tokdör efter 100m som är den absolut längst rekommenderade kabeln innan den kopplas i te.x en switch eller annan skarvdon/signalförstärkning. Och sen klarar inte ethernetkabel samma hastigheter som en fiberkabel och man vill slippa dra om alla kablar i huset till varje lägenhet i framtiden kanske.

Beroende på vad det är för väggar och utrymmen så påverkas inte fiberkabel av miljön och klimat på samma sätt som en ethernetkabel och inte heller påverkas en fiberkabel på samma sätt av "tiden".

Sen kan vi ta säkerheten, en fiberkabel kan inte avlyssnas - det kan en ethernetkabel.

Detta är tämligen basic och man får lära sig detta i grundkurserna.

Som sagt just my 5 cents.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calby:

För det första så kan en ethernetkabel få störningar (ja går att förhindra med patch men ändå) för det andra så för varje meter en ethernetkabel är ju mer tappar den i prestanda/kvalité eller tror du att den helt hokuspokus tokdör efter 100m som är den absolut längst rekommenderade kabeln innan den kopplas i te.x en switch eller annan skarvdon/signalförstärkning. Och sen klarar inte ethernetkabel samma hastigheter som en fiberkabel och man vill slippa dra om alla kablar i huset till varje lägenhet i framtiden kanske.

Beroende på vad det är för väggar och utrymmen så påverkas inte fiberkabel av miljön och klimat på samma sätt som en ethernetkabel och inte heller påverkas en fiberkabel på samma sätt av "tiden".

Sen kan vi ta säkerheten, en fiberkabel kan inte avlyssnas - det kan en ethernetkabel.

Partvinning och ev skärm är det som skyddar mot störningar, vad menar du att en patchkabel gör för att förbättra det ?
Det finns en absolut maxlängd där kommunikationsprotokollet upphör att fungera pga den tid det tar för signalen att fortplanta sig i kabeln, denna gräns kan man inte komma förbi oavsett hur bra kabeln är men den hårda gränsen är 768 meter sedan hinner inte signalen fram ens om kabeln är teoretiskt perfekt.
Troligen så ville man ha goda marginaler för kabelkvalitet och icke perfekta installationer när man rekommenderade "max 100m" för att det inte skulle krävas allt för dyra kablar och extremt hög noggrannhet i installationen, jämför det med de problem som ofta finns med längre hdmikablage, många klagar på kvalitetskablarnas pris och väljer billigare typer som ibland inte fungerar av diverse olika anledningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vilka grundkurser syftar du på?

Permalänk

Tack för svaret. Har hört mig runt till andra leverantörer och priset verkar vara detsamma, 2500 oftast, ibland mer beroende på hur mycket jobb som behövs.

Permalänk
Medlem

Men alltså är inte detta något som BRF'en anlitar? Inget som den enskilda bostadsägaren sköter.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@SvanteP: lite det jag känner också... men är ett litet special case i mitt fall för min lägenhet är den enda nyproducerade lägenheten i hela brf:en. Omgjord från en gammal kontorslokal och totalrenoverad men företaget som styrde iordning detta drog inga kablar/anlitade någon utan förberedde bara rör. Vet inte vad brf brukar göra i sånna här case men de har nog ingen "skyldighet" att ordna detta

Permalänk
Medlem

I vilket fall så är det ju några saker du måste göra. Först och främst kontaktar du styrelsen i föreningen. Din Brf har med största sannolikhet ett gruppavtal med Stokab/Tjänsteleverantörer. Du måste få dem att utöka med en port i noden. Du kan troligen inte ringa själv och bara lägga till dig själv. Det ska utökas med en fastighetsnätsanslutning till din lägenhet. Troligen är det ett låst utrymme till noden. Det ska dessutom dokumenteras i panelkort/patchpaneler vilka som är anslutna. Vet du ens om det finns lediga portar i din nod, så att det inte är fullt? Har du tillgång till nodutrymmet? Har vems om helst det kan tex grannarna byta plats på varandras portar. Är det rj45-uttag eller fiber? Vem patchar i panelen i noden? Dessa frågor måste vara lösta först, eller är det Vilda Västern i din brf? Vem som helst får inte dra kablar i en förenings utrymmen. Är du inte registrerad hos kommunikationsoperatören kan du inte beställa tjänster, om du inte har sån tur att du bara kan koppla på en dartor i en portal, men för att det ska fungera måste din lgh ändå vara listad i systemet. Börja alltså med föreningen och be att få bli inkopplad, åtminstone att det finns möjlighet. Sedan kan du börja fundera på att dra kabeln.

Permalänk
Medlem

Ofta har bredbandsleverantören (dom som har installerat skiten i källaren) avtal med nån firma som drar fastighetsnät (till din lägenhet).

Saker ska göras fackmannamässigt, annars kan det bli problem i framtiden. tex måste du ha rätt nätverkskabel då det inte får vara PVC (skitfarligt vid brand).

Mest troligt kommer det dit nån som drar Cat6 åt dig, från operatörens switch.