Min budget är 10 000 och jag behöver en laptop senast efter halva oktober men det hade bara varit bättre att ha en nu inom kort. Som jag förstått det kommer flera laptops med Coffee lake släppas och det är tydligen en ganska bra uppdatering. När ungefär kan man förväntas kunna köpa dessa laptops? Om jag hade köpt en laptop nu hade det nog blivit UX430UA-PURE2 för 9 990 kronor men det är ändå en ganska gammal laptop som kom ut i februari för samma pris som den är på nu.
Mina krav är: 14-15 tum men i kompakt format (som UX430UA som tydligen är 14 tum i 13 tums-format), bra batteritid och generellt inte en slö upplevelse ENDAST för studier. För studier behöver jag ha många tabs i Chrome uppe med en del videoklipp via VLC, arbeta med Excel, PowerPoint, Word och 2-3 st 1 GB pdf-filer uppe samtidigt. Viktigt för mig är tangentbordet: det ska vara ett skönt sådant och inget som finns på MacBooks. Ett av de skönaste jag testat (ärligt talat: det skönaste i laptop-väg) var på ASUS E403NA som kostar 4990 men där var jag missnöjd med processorn och hade önskat skärmen var IPS så returnerade den.