Permalänk
Medlem

14600kf, duger Kylaren och PSU?

Hallå!

Jag har fått en i5 14600kf och en cpukylare (Frozn A620 PRO se rgb) och undrar om denna kylare duger till denna cpu då jag hört/läst att den kan bli rätt varm.
Undrar även om ett 600w PSU duger för kombon geforce rtx 4060 och i5 14600kf?

Här är mina nuvarande specs:

Chassi: Zalman Z1 iceberg
cpu: i3 12100f
Moderkort: gigabyte b760m ds3h ddr4
Grafikkort: MSI geforce rtx 4060 8gb
PSU: corsair CX 600
Minne: corsair 16gb ddr4

Då moderkortet bara gav stöd för gen 12 och 13 men ska med en biosuppdatering även kunna ta gen 14 så undrar jag även sist om detta är enkelt att göra själv?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Cpu tdp (turbo): 181w
Kylare tdp: 260w

Ja bör räcka utan problem i rumstemperatur med vanligt luftflöde i chassi. Dessutom kommer inte mycket hetta från ditt 4060 grafikkort heller.

Gpu tdp: 115w
Resten av datorn under 100w (troligen runt 50w max).
118+115+100 = 396w

Du hade klarat dig med t.o.m 400w PSU, inga problem med 600w, under normal använding (även spelande) drar det t.o.m mindre.

Bara att uppdatera Bios, inget svårt nej. Då ditt moderkort även har "Q-flash" behöver du inte ens ha i ditt nuvarande 12100f utan det är möjligt att uppdatera bios genom en knapp på baksidan när datorn är avstängd (med USB), måste vara inkopplad för ström ändå såklart.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Är det bara ladda hem senaste biosversionen och installera den?
läst att om det går fel kan moderkortet gå sönder/bli obrukbart, ska man behöva vara orolig?

Permalänk
Medlem

@practise: Liten risk om man bara följer instruktionerna till punkt och pricka och inte stänger av datorn mitt i processen.
Är du orolig, titta på lite Youtube-instruktionsvideos innan, finns en hel uppsjö att tillgå.

Länk till BIOS:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B760M-DS3H-DDR4-rev-10/s...