Konsten att bygga dator!
Mors!
Mina grabbar börjar närma sig skaffa dator åldern. Och de har två önskemål, de vill lära sig bygga ihop de själva och de vill skaffa sig två grymma burkar. Vilket betyder att datorerna kommer att byggas upp under en längre tid, då de inte har råd att skaffa in allt på en gång. Det som oroar lite är att de vill köpa in ganska dyra delar när de väl köper in dem och jag tänker att det kanske inte är det smartaste när man bygger sin första. Men å andra sidan så är det ju inte partikelfysik vi pratar om och jag kan hjälpa dem. (Har lite erfarenhet).
De vill bygga ihop två 'tysta' gaming datorer förstås med bravo grafikkort, med så pass mycket processorkraft att de också kan utan problem arbeta i filmredigeringsprogram som Premiere Pro. Så nu behövs råd och tips. Jag behöver besvara följande frågor: 1. Hur ska man tänka med inköpen. 2. Vilka är alla delarna man behöver? 3. I vilken ordning bör man köpa in delarna? 4. Vilka delar ska man köpa så allting är kompatibelt och varar länge?
Finns det några ess i forumet som kan guida? Jag tänker också att de båda datorerna ska se lite olika ut. Både på insidan och utsidan. På insidan för att det säkert finns någon lärdom att dra där för dem, att de köper in bra grejer, men inte har exakt samma komponenter och på utsidan för ingen vill ha samma dator som lillebrorsan.
Vi kallar datorerna 1: Yondu och 2: Star-Lord. Fråga inte varför. Men det underlättar ifall det går att göra det här också.
Hälsningar
M.