Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Behov av nätverk i garaget ca 100m ifrån huvudbyggnaden, och för lat för att gräva ned kabel.

Funderar på att sätta upp någon trådlös länk mellan byggnaderna. Är lite för snål för UniFi UBB och funderar på dessa istället:

Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco
Dvs en vid varje byggnad (fungerar det?)

Teoretisk max 450 Mbps, får man ut hälften så klarar jag mig lätt. Viktigare att det är stabilt, det är fri sikt mellan byggnaderna.

Bra lösning? Nån som provat dom? Rekommenderas någonting annat?

Hjälpte en kompis att konfigurera såna en gång, var inte och testade dem själv på plats men vad jag förstått får de ut 100+ Mbit och det är nog 2-300 meter mellan de husen.
Ska du inte sitta i garaget och spela eller något latenskänsligt är det nog bara att köra på.
Köp dem hos någon med bra öppet köp och testa så det fungerar tillfredsställande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Behov av nätverk i garaget ca 100m ifrån huvudbyggnaden, och för lat för att gräva ned kabel.

Funderar på att sätta upp någon trådlös länk mellan byggnaderna. Är lite för snål för UniFi UBB och funderar på dessa istället:

Teoretisk max 450 Mbps, får man ut hälften så klarar jag mig lätt. Viktigare att det är stabilt, det är fri sikt mellan byggnaderna.

Har en äldre variant airMAX NanoStation M5 som jag kört i många år..
Stabil och 1 ms i overhead.
Tror inte PoE adaptar ingår i Loco.

Finns en airMax 60Ghz med lite bättre pris än UBB: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-60ghz-wireless...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns en airMax 60Ghz med lite bättre pris än UBB: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-60ghz-wireless...

Tack för tipset, den såg väldigt intressant ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Det kommer fungera utmärkt. Speciellt med fri sikt. Tänk på att du behöver köpa separat poe-injektor till dem, det följer inte med i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Inte testat just den, men har haft ett par NanoBeam 5AC gen2 ute i drift i drygt 5 år.
Nu har han som utnyttjat länken flyttat så jag tog ner grejerna förra månaden, men dom har fungerat riktigt bra.
Confade dom hemma i lägenheten, åkte ut och höftade till en inriktning och vips så fanns det en ~350 meter lång länk.
Och just den modellen iaf var inte så känslig på buskar och skit, då det hade börjat växt in några buskar i vägen på senare år.
Då hastigheten gick bara ner från 450-550 Mbit till drygt 350 Mbit på vintern.
Men väder och vind har inte haft så stor inverkan på dom, vist har det varit riktigt tungt snöfall/snöstorm så har ju hastigheterna gått ner lite.
Så riktigt nöjd med dom är jag iaf, så pass att jag köpte tillbaka dom nu när han flyttade. Dock vet jag inte vad jag ska ha dom till än

edit: Glömde nämna att detta utspelade sig i norra Jämtland, så dom har fått utstå temperaturer från strax över 30°C till strax under -30°C också.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av gadbois:

Vad är det för enhet du har? Det finns en äldre variant som Verisure kallade ”Mini” som är ihopbyggd med själva stickkontakten för ström. Nu finns den nyare som kallas ”Micro” som har en separat strömsladd.

Jag fick problem med låsningen av Yale i Verisure-appen när jag bytte Verisures huvudenhet till deras nya variant. Testade då att ta bort Mini-enheten och då funkade det utmärkt igen. Om man också har ett larmsystem med huvudenhet från Verisure så är ju inte en mini/microenhet nödvändig, den fungerar ju då som en backup till huvudenheten och extra kommunikationsväg till Verisure.

Så om du har en minienhet och även en huvudenhet, prova att ta bort mini-enheten och se vad om det fungerar bättre.

Jag har den gamla mini-enheten som är ihopbyggd med stickkontakten. Har även inte bytt min huvudenhet ännu. Men att ta bort mini enheten är ju inget alternativ då jag då blir av med bredbandsuppkopplingen?

Komiska är att det fungerar att låsa upp efter ett par försök. Men tar tid. Som man inte alltid har. Ska kolla loggen samtidigt som jag försöker låsa upp och se om den droppar något.

Edit: Inget som blir droppat pga några brandväggsregler.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Testade mina två NanoStation 5AC Loco ikväll. Den ena är fortfarande inne i huset, men ska sättas upp på vägen ute.

Den övre är med fönstret öppet, dvs ingen blockering och den undre med fönstret stängt. 300m stämmer inte riktigt, snarare < 100m. Men det räcker med råge för och se tutorials i garaget

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om någon undrar är Hagmans fälgfärg ganska lik UniFi-silver. Patch-panelen överst och täckplåten nederst är lackade med denna färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Om någon undrar är Hagmans fälgfärg ganska lik UniFi-silver. Patch-panelen överst och täckplåten nederst är lackade med denna färg.

https://i.imgur.com/q7gQAB0.jpeg

Stiligt!

Vad är det för täckplåt du har med hål för din gateway och switch?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Stiligt!

Vad är det för täckplåt du har med hål för din gateway och switch?

Tack!

Den hittade jag på Etsy. Någon som gjuter plast i Spanien: https://www.etsy.com/de-en/listing/1697834351/unifi-ultra-cgu...

Man kan välja att få delarna i silver eller svart, men den silvriga är inte klockren. Jag ska lacka om min inom kort.

Permalänk
Medlem

Finns även på direktronik, de har rätt mycket som finns för rackmontering
https://www.direktronik.se/configurators/things-in-rack/

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit och kollat på massa youtubevideos och funderar på om man ska gå över till Unifi.

Mest pga kameraövervakning där jag är trött på Synologys NAS 0% tillförlitlighet vad gäller rörelsedetektion och dess notifikationer.
Jag har ingen lust att stödköpa nya kinakameror med AI-funktioner eller Synologys nya DVA-system.

Det jag gillar med Surveillance Station är gränssnittet och att man enkelt kan titta på ALLA kameror samtidigt i när man granskar timeline (vilket man inte verkar kunna i Protect - max 4 st i grid?)
Även att SS finns som separat program som kan installeras och inte begränsad till webbläsare.

Jag har idag ASUS GT-AX6000 och två AX6600 i Mesh så har inte har behov av byta till Unifi Wifi?
Har också 16 portar POE switch (Alla kameror kommer köras POE.)

Det jag tittat på är:
Dream Machine Pro Max
15x G5 Turret Ultra (en del kommer sitta inne måste funka med geofencing eller kunna stängas av när man är hemma).
G4 Doorbell Pro PoE
ev en USW-Flex eller liknande.

Dream Machine Pro Max kan man ju använda som router/brandvägg och sedan använda ASUS som AP-Mesh.
Känns som ett lite dyrt projekt för 2K kameror och då saknar de avancerad AI-funktioner som ansiktsigenkänning (priserna är hutlösa på G5 Pro och bulletkameror är ointressanta)

Vad är era erfarenheter av Protect, notifikationer, geofencing etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu har jag suttit och kollat på massa youtubevideos och funderar på om man ska gå över till Unifi.

Mest pga kameraövervakning där jag är trött på Synologys NAS 0% tillförlitlighet vad gäller rörelsedetektion och dess notifikationer.
Jag har ingen lust att stödköpa nya kinakameror med AI-funktioner eller Synologys nya DVA-system.

Jag gick från Synology Surveillance station + Hikvision-kameror till UniFi protect med 2 x G5 Bullet, 2 x G5 Turret och en G4 doorbell. Protect kör jag på en Cloud key gen 2 plus. Med min tidigare setup fick jag push-notiser så fort solen gick i moln eller kom fram igen, vilket inte var hållbart alls.

Protect säger bara till om den registrerar människor eller bilar i rörelse på uppfarten eller tomten, men jag låter den även spara händelser för övriga rörelser. Jag kan inte minnas att jag fått något falsklarm, annat än när det blåste ordentligt och båtöverdraget vid ett tillfälle fick en öppning som en kamera tyckte såg ut som en person.

När jag räknade på att skaffa fler Synology-licenser och byta ut mina kameror mot smartare diton blev det billigare att gå över till UniFi och eftersom resten av nätverket redan bestod av sådana produkter kändes det naturligt att byta.

Beträffande mängden kameror du kan visa samtidigt verkar det vara 26st

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag gick från Synology Surveillance station + Hikvision-kameror till UniFi protect med 2 x G5 Bullet, 2 x G5 Turret och en G4 doorbell. Protect kör jag på en Cloud key gen 2 plus. Med min tidigare setup fick jag push-notiser så fort solen gick i moln eller kom fram igen, vilket inte var hållbart alls.

Protect säger bara till om den registrerar människor eller bilar i rörelse på uppfarten eller tomten, men jag låter den även spara händelser för övriga rörelser. Jag kan inte minnas att jag fått något falsklarm, annat än när det blåste ordentligt och båtöverdraget vid ett tillfälle fick en öppning som en kamera tyckte såg ut som en person.

När jag räknade på att skaffa fler Synology-licenser och byta ut mina kameror mot smartare diton blev det billigare att gå över till UniFi och eftersom resten av nätverket redan bestod av sådana produkter kändes det naturligt att byta.

Beträffande mängden kameror du kan visa samtidigt verkar det vara 26st

https://i.imgur.com/dcsEuMS.png

Tack för infon, då är jag i ungefär samma situation som du.
26 st, gäller det inte bara Live-view då?
Det jag menar är när man granskar timeline i efterhand, när människor rör sig mellan olika kameror.
Enligt DPC YT-kanalen så verkar det inte gå utan man får skapa någon slags genväg inne i griden och klicka sig vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tack för infon, då är jag i ungefär samma situation som du.
26 st, gäller det inte bara Live-view då?
Det jag menar är när man granskar timeline i efterhand, när människor rör sig mellan olika kameror.
Enligt DPC YT-kanalen så verkar det inte gå utan man får skapa någon slags genväg inne i griden och klicka sig vidare?

Aha! Jag missförstod dig. 26st kameror gäller mycket riktigt live view. Simultan uppspelning är begränsad till fyra stycken kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det jag gillar med Surveillance Station är gränssnittet och att man enkelt kan titta på ALLA kameror samtidigt i när man granskar timeline (vilket man inte verkar kunna i Protect - max 4 st i grid?)
Även att SS finns som separat program som kan installeras och inte begränsad till webbläsare.

Jag har idag ASUS GT-AX6000 och två AX6600 i Mesh så har inte har behov av byta till Unifi Wifi?
Har också 16 portar POE switch (Alla kameror kommer köras POE.)

Det jag tittat på är:
Dream Machine Pro Max
15x G5 Turret Ultra (en del kommer sitta inne måste funka med geofencing eller kunna stängas av när man är hemma).
G4 Doorbell Pro PoE
ev en USW-Flex eller liknande.

Dream Machine Pro Max kan man ju använda som router/brandvägg och sedan använda ASUS som AP-Mesh.
Känns som ett lite dyrt projekt för 2K kameror och då saknar de avancerad AI-funktioner som ansiktsigenkänning (priserna är hutlösa på G5 Pro och bulletkameror är ointressanta)

Vad är era erfarenheter av Protect, notifikationer, geofencing etc?

Behöver du så många kameror? Kan du täcka samma delar med strategiska 360-kameror inomhus?

Sen är väl en av de stora USParna med Unifi att ha hela ekosystemet med Dream Machine, kameror, accesspunkter, switchar och så vidare?

Vet inte vad du har för PoE-Switch just nu, men tycker deras är smidiga och att allt finns i samma app (webb eller telefon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Behöver du så många kameror? Kan du täcka samma delar med strategiska 360-kameror inomhus?

Sen är väl en av de stora USParna med Unifi att ha hela ekosystemet med Dream Machine, kameror, accesspunkter, switchar och så vidare?

Vet inte vad du har för PoE-Switch just nu, men tycker deras är smidiga och att allt finns i samma app (webb eller telefon).

Bostad inne och ute samt garage och förråd. Skulle behöva kanske ytterligare 5 till men budgeten spricker...
Det är två Linksys LGS116P switchar. De används bara för att driva kamerorna. Vet inte riktigt vad man går miste om när de bara ska strömförsörja kamerorna? De dyker väl ändå upp i systemet?
Visst hade det varit bättre att skaffa en Unify Standard 24 PoE men allt blir väldigt dyrt.
Till resten av Lan är det idag ASUS GT-AX6000 och D-Link DGS-1210-24.

Som jag förstått har man inte mycket att välja på när man ska ha många kameror för Protect. http://calculator.ui.com/

Dream Machine Pro Max eller Network Video Recorder?
Med NVR så får man ingen router/brandvägg.
Utöver det som lagras på Pro Max kan man ju alltid ta RTSP från G5-kamerorna och lagra på Synologyn.

Permalänk
Medlem

Min fråga är inte på något sätt prioriterad, men såg denna tråd genom förstasidan på Swec och tänkte därför passa på att bolla lite med er!

Jag flyttade för ett tag sedan från ett radhus till en lägenhet på 51kvm och fick därför med mig i sammanhanget ganska overkill nätverksutrustning - En Dream Router och en Unifi U6 Pro. Vid inflyttningstillfället hade föreningen ett avtal med bredbandsleverantören på 500/500mbit, vilket jag redan då tyckte var väl tilltagen hastighet som ingick i månadsavgiften. Till min förvåning tecknade föreningen nytt avtal nu i våras och fick därför uppgraderad hastighet till 1000/1000mbit.

Min fråga är om detta ens är vettigt, om inte bortkastad data?
Jag får med min utrustning ut ca 600/900mbit trådbundet och när jag googlat lite snabbt så verkar Dream Routern vara kapabel till ca 750Mbit?
Om inte ens jag kan dra nytta av dessa höga hastigheter, vem kan det då?? För Routrarna som följer med lägenheterna lär ju knappast göra jobbet bättre??

Varför denna hysteri med bredbandshastighet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

https://i.imgur.com/q7gQAB0.jpeg

Det är snyggt vid första blicken, men det är inte praktiskt. Dels på grund av att Unifi gör misstaget som även enterprise-produkter gör ibland. Placerar dioder/displayer på ena sidan av produkten och rj45-uttagen på den andra. Så man får välja vad som ska vara tillgängligt. Saknar märkningar på keystone-uttagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är snyggt vid första blicken, men det är inte praktiskt. Dels på grund av att Unifi gör misstaget som även enterprise-produkter gör ibland. Placerar dioder/displayer på ena sidan av produkten och rj45-uttagen på den andra. Så man får välja vad som ska vara tillgängligt. Saknar märkningar på keystone-uttagen

Jag håller med. En annan sak man kan fråga sig är varför jag har en UCG, en switch med 8 portar och en Cloud key i stället för endast en UDM SE. Den tanken slog mig idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Min fråga är inte på något sätt prioriterad, men såg denna tråd genom förstasidan på Swec och tänkte därför passa på att bolla lite med er!

Jag flyttade för ett tag sedan från ett radhus till en lägenhet på 51kvm och fick därför med mig i sammanhanget ganska overkill nätverksutrustning - En Dream Router och en Unifi U6 Pro. Vid inflyttningstillfället hade föreningen ett avtal med bredbandsleverantören på 500/500mbit, vilket jag redan då tyckte var väl tilltagen hastighet som ingick i månadsavgiften. Till min förvåning tecknade föreningen nytt avtal nu i våras och fick därför uppgraderad hastighet till 1000/1000mbit.

Jag får med min utrustning ut ca 600/900mbit trådbundet och när jag googlat lite snabbt så verkar Dream Routern vara kapabel till ca 750Mbit?
Om inte ens jag kan dra nytta av dessa höga hastigheter, vem kan det då?? För Routrarna som följer med lägenheterna lär ju knappast göra jobbet bättre??

Det har funnits "vanliga" routers sedan åtminstone 2014 som har maxat både kabel och wifi på 1000/1000. Min gamla Netgear X4S R7800 kunde göra det utan problem.

Routrar man får med hos flera bredbandsleverantörer har sedan väldigt många år klarat 1000/1000 över kabel och sedan Wifi 5 Wave2 även klarat upp till 1000/1000 över wifi. Idag har de flesta Wifi 6 så det ska inte vara problem alls.
Sen kanske vissa föreningar har kvar gamla avtal med gamla budgetrouters som inte förnyas och då kan det vara lite sämre, men tror fortfarande de flesta klarar 1000/1000 över kabel åtminstone.

Angående din setup hade jag själv sålt av Dream Routern och inhandlat en Cloud Gateway Ultra och en POE+ adapter. Värdet på din Dream Router täcker kanske till och med hela priset på CGU+POE+ Adaptern. Den setupen CGU+U6 Pro kommer maxa din 1000/1000 utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, det är inget konstigt att man tecknar ett gruppavtal för alla på 1000/1000. Skillnaden i kostnad för ISP:n är inte särskilt stor i praktiken. Det är också ganska vanligt att erbjuda den hastigheten som standard i gruppavtal. Den typen av avtal kostar normalt i storleksordningen 100 kr/månad per lägenhet eller mindre i storstäder som Stockholm. I Karlstad kostar det kanske mer, men förmodlingen är det fortfarande relativt billigt och definitivt värt kostnaden jämfört med att varje lägenhet ska betala 3-6 gånger mer genom att köpa tjänsten själva.

Din UDR har en svag CPU och är tyvärr pinsamt långsam med tanke på när den släpptes. Dess föregångare UDM (icke-pro) klarade utan problem att routa 1 Gbit/s.

Det är inga som helst problem att få ut ca 945/945 (på grund av overhead) med även relativt billiga konsumentprylar. Exempelvis EdgeRouter Lite från Ubiquiti som släpptes januari 2013 klarade det galant med offload aktiverat (baserat på personlig erfarenhet), precis som den första USG:n som bygger på samma hårdvara fast i Unifi-serien. Även vanliga konsumentroutrar från Netgear, Asus, D-Link, etc. har klarat det sedan många år om man undviker det absoluta bottenskrapet.

Kort sagt, jo, routrarna som ISP:n inkluderar gratis lär inte ha några som helst problem med den hastigheten. Du råkar bara ha köpt en produkt inriktad mot en marknad (USA) där internetanslutningar på 1 Gbit/s var väldigt ovanliga fram tills relativt nyligen. Något du kan testa för bättre prestanda är att stänga av IDS/IPS, ifall din UDR har det aktivt. Det borde kunna hjälpa en hel del i så fall.

1 Gbit/s är knappast hysteri. Det har funnits väldigt länge i Sverge och en rad andra länder och är knappast något modernt påfund. Tvärt om har andra länder kommit ifatt eller sprungit om oss på denna punkt, ibland rejält. Init7 i Schweiz erbjuder exempelvis 25 Gbit/s för hemanvändare.

Skrivet av p.lindblom:

Jag håller med. En annan sak man kan fråga sig är varför jag har en UCG, en switch med 8 portar och en Cloud key i stället för endast en UDM SE. Den tanken slog mig idag

Haha, ja det kan man fråga sig. Tänkte inte heller på det förrän du nämnde det nu. För folk som inte har ett rack så är det ju ganska rimligt att skippa UDM Pro, UDM SE och UDM Pro Max men för dig som redan har det är det ju en mer befogad fråga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som testat de nya WiFi-7-AP?

U7 Pro eller U7 Enterprise? U6 eller U7? +/-?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

en Cloud key gen 2 plus

Kör du denna utan några andra unify poe switchar?
Är det en UCG-Ultra du har som router?

Av en slump googlade jag mig fram till detta nyss:
SynoAI - A Synology Surveillance Station notification system utilising DeepStack AI
https://www.reddit.com/r/synology/comments/kx6i37/synoai_surv...
https://community.home-assistant.io/t/person-or-object-detect...
https://github.com/djdd87/SynoAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En annan del att ta i beaktande är att samtliga boende med absolut största sannolikhet inte kan få ut all hastighet samtidigt. Operatören gör en beräkning och drar in X antal gigabit till kåken som alla sen delar på. Beräkningen är att väldigt få använder hög hastighet vid samma tillfälle. Ytterligare en del i hur kostnaden hålls nere.

Skrivet av jocke92:

Deras nyare switchar har inte det upplägget, de har allt på en rad över hela istället för två kortare på höger sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kör en U7 Pro hemma sedan en månad tillbaka. Den har fungerat väldigt bra än så länge. Dock får man vara beredd på att den håller en rätt hög temperatur, aldrig så att fläkten hoppat igång men skulle inte bli förvånad om den missfärgar taket som UniFi-APs har en ful vana att göra efter några år.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kör du denna utan några andra unify poe switchar?
Är det en UCG-Ultra du har som router?

Japp, det är en UCG-Ultra. Jag gick från UDR till denna. Min Cloud key kör endast Protect och drivs med PoE från en Switch Lite 8 PoE. Rackskåpet på bilden sitter i mitt attefallshus som är under uppbyggnad. I bostadshuset har jag en Switch Lite 16 PoE för nätverksuttag, kameror och AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har gjort det bytet och kan varmt rekommendera det!

Steg 1:
USG
24p PoE Switch
3 AC AP Pro

Steg 2:
USG Pro 4
Cloud Key 2+
24p PoE Switch
3 AC AP Pro

Steg 3 (nuvarande setup)
UDM SE m 10TB
2 U6 Enterprise
1 U6 Flex Mesh (ute)
1 Flex Switch
3 Bullet G5
2 Turret G5
1 Doorbell G4 + chime

Kan varmt rekommendera bytet då du får en mer kompetent router med högre säkerhet (IDS/IPS) - utan att direkt begränsa hastigheten. Dessutom allt i samma enhet, vilket är skönt ur flera perspektiv. I mitt fall slipper jag fiberkonvertern (använder port 10) och dessutom möjlighet att köra 2.5gbs på U6E (använder port 9 och 11). Att flytta accesspunkterna till dessa portar avlastar den inbyggda switchen (som är begränsad till 1Gbit).

Den inbyggda switchen får serva Flex switchen (PoE+), som är placerad i garaget och driver 3 kameror + U6 Flex Mesh (utomhus). De andra portarna driver 2 kameror (PoE), Philips Hue hub (PoE), fläktar (PoE) och senare Homey Pro (PoE). Hade tanke på att köpa en USW-Aggregation för att möjliggöra 10Gbit till alla stationära datorer men ser noll behov just nu då vi ändå kan maxa linan på 1000/1000 genom WiFi..

Månaden efter jag köpt U6E släpptes U7, vilket irriterar något men givet att allt bara fungerar så får det bli en senare upgrade. Kan dela bilder under morgondagen för den som är intresserad.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

U7 Enterprise är inte släppt än men är på gång (stöd inbyggt i senaste controller-versionerna). Däremot släpptes U7 Pro Max nyligen. Beställde en sådan i söndags som förhoppningsvis dyker upp idag men är tveksamt om jag hinner göra något med den innan semestern.

Skrivet av koSmiQ:

En annan del att ta i beaktande är att samtliga boende med absolut största sannolikhet inte kan få ut all hastighet samtidigt. Operatören gör en beräkning och drar in X antal gigabit till kåken som alla sen delar på. Beräkningen är att väldigt få använder hög hastighet vid samma tillfälle. Ytterligare en del i hur kostnaden hålls nere.

Ja, så är det absolut. Samma sak gäller ju även många stadsnät så på det sättet är det inte nödvändigtvis någon skillnad.

Sedan är det ju så att de flesta inte kommer ändra sitt beteendemönster när de får en snabbare internetanslutning. De fortsätter använda sina streamingtjänster, surfa, YouTube eller jobba hemifrån precis som tidigare. De få gånger de maxar sin lina går det bara lite snabbare än tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Jag har den gamla mini-enheten som är ihopbyggd med stickkontakten. Har även inte bytt min huvudenhet ännu. Men att ta bort mini enheten är ju inget alternativ då jag då blir av med bredbandsuppkopplingen?

Komiska är att det fungerar att låsa upp efter ett par försök. Men tar tid. Som man inte alltid har. Ska kolla loggen samtidigt som jag försöker låsa upp och se om den droppar något.

Edit: Inget som blir droppat pga några brandväggsregler.

Verisure har bytt min huvudenhet men ”glömde” att ta med sig den tidigare minienheten. Den störde då ut alla andra enheter och hela larmet betedde sig ytterst märkligt, vilket enligt teknikern, beroende på minienheten. Nu är den borta och allt fungerar som det ska. Det kan dock leda till att alla enheter inte längre kan få anslutning till huvudenheten då minin agerade som förstärkare. Verisure tyckte då att de antingen skulle sälja en till enhet till mig (glöm det) eller flytta på den befintliga. En flytt hjälpte. Den nya huvudenheten kan kopplas mot internet via kabel eller Wi-Fi (2.4ghz), vilket inte gick på den tidigare huvudenheten.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”