Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej Efter att ha läst och informerat om att <Uppladdad bildlänk> inerbär brandrisk/fara så har det nu gått snabbare. kommer få 4st nya batterier. (dock inte installerade ännu men godkänt garantiärende)

uppdatering

Efter snack med leverantören så slipper jag vänta på att batteri ska levereras från kina. så lev av nya batteri kommer ske i slutet på månaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese
Grattis/KUL! skönt att det löste sig.

En anna sak är det nya batteriet från Raymond, Solid State Batterier.
Läs mer här!

Frågan är om det kommer vara barnsjukdomar eller om detta verkligen är bra grejer?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Skulle jag göra om köpet idag? Nej fortfarande ingen standard. Kommer jag kunna nyttja batteriet när VR går sönder om 10år. Troligen inte. Priserna på batteri har halverats på 6 mån. Vinsten du gör äts upp av att anläggningens inköpspris minskar så fort. För bara några år sedan var toppefekten 300w/panel mina har 430w vilket ger 30% färre paneler/problem men samma effekt. Redan nu pratar det om paneler på + 550W.

Idag är priset ca 10000 kr för 1000w paneler ink 1Kwh batteri

Min anläggning 20Kw paneler 47st ink 20Kwh batteri 213’000kr med 100’000 i stöd

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sol = Högre priser PLUS en marknad som överlag är överfylld av företag som vill(e) tjäna en slant.

Företagen som gått och går i konkurs är/har varit många inom sol/energi.

Priserna varierar beroende på årstid helt enkelt.

Vi har 14,7 KWp, ej batteri och gav 235K ink. elbilsladdare (har ingen elbil).

Dagar med sol är fantastiskt men det kommer ta MÅNGA år innan vi tjänar på det.

Detta är idag:

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Sol = Högre priser PLUS en marknad som överlag är överfylld av företag som vill(e) tjäna en slant.

Företagen som gått och går i konkurs är/har varit många inom sol/energi.

Priserna varierar beroende på årstid helt enkelt.

Vi har 14,7 KWp, ej batteri och gav 235K ink. elbilsladdare (har ingen elbil).

Dagar med sol är fantastiskt men det kommer ta MÅNGA år innan vi tjänar på det.

Detta är idag:<Uppladdad bildlänk>

Håller med, märks att det har varit mycket lätta pengar i solcellsbranschen. Offerterna vi fick skiljde sig markant mellan varandra även när det var exakt samma produkter. Kunde vara tredubbla priset från vissa offerter.

Vi ska komplettera vår anläggning med ytterligare paneler kommande vecka och kommer efter det ha gett 148.000kr för 10,3kWp med 12kWh batteri.

Skulle ha genererat 40-45kWh hittills idag om vi hade haft alla paneler på plats som jämförelse med din anläggning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Man ska se långsiktigt, men nu känns det bedrövligt med solceller. Brukar försöka ladda bilen och undvika att sälja.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Sol = Högre priser PLUS en marknad som överlag är överfylld av företag som vill(e) tjäna en slant.

Företagen som gått och går i konkurs är/har varit många inom sol/energi.

Priserna varierar beroende på årstid helt enkelt.

Vi har 14,7 KWp, ej batteri och gav 235K ink. elbilsladdare (har ingen elbil).

Dagar med sol är fantastiskt men det kommer ta MÅNGA år innan vi tjänar på det.

Detta är idag:<Uppladdad bildlänk>

Vi har snarlik anläggning på 14,3 KWp, 10.2 batteri och elbilsladdare, men laddar uteslutande (gratis) på jobbet. Försöker köra disk, tvätt och tork när solen står som högst på dagen, men svårt att självkonsumera

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle jag göra om köpet idag? Nej fortfarande ingen standard. Kommer jag kunna nyttja batteriet när VR går sönder om 10år. Troligen inte. Priserna på batteri har halverats på 6 mån. Vinsten du gör äts upp av att anläggningens inköpspris minskar så fort. För bara några år sedan var toppefekten 300w/panel mina har 430w vilket ger 30% färre paneler/problem men samma effekt. Redan nu pratar det om paneler på + 550W.

Idag är priset ca 10000 kr för 1000w paneler ink 1Kwh batteri

Min anläggning 20Kw paneler 47st ink 20Kwh batteri 213’000kr med 100’000 i stöd

Panelerna görs större. Effektiviteten är runt 22-24% fortsatt så skillnaden är storleken till stor del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Dagar med sol är fantastiskt men det kommer ta MÅNGA år innan vi tjänar på det.

Det går upp, det går ner.
Förra månaden fick jag totalt drygt 1,2 kronor per såld kWh, det jag använde själv ger mer.
Det är såklart långt från de dryga 2 kronor säljarna skrev i prognosen men rätt bra ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej Efter att ha läst och informerat om att <Uppladdad bildlänk> inerbär brandrisk/fara så har det nu gått snabbare. kommer få 4st nya batterier. (dock inte installerade ännu men godkänt garantiärende)

2024-05-22 så monterades nya batteri och laddare. så nu är anläggningen igång igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090