Iphone 8 64gb eller Iphone 7 128gb? Beslutsångest...

Permalänk

Iphone 8 64gb eller Iphone 7 128gb? Beslutsångest...

Hej!

Sitter med min gamla Iphone 6+ nu och känner att det är dags för en uppgradering då jag börjat ta mycket bilder när vi hittar på saker är på resor m.m. Samt även kortare filmsnuttar för att få med ljud och lite känsla till "dokumentationen".

Funderar på om jag ska gå för en Iphone 8 64gb eller en Iphone 7 128gb? Har kollat på en del reviews och jämförelser men kan ändå inte bestämma mig. Vet inte om Iphone 8 har nya specifikationer som väger upp för att gå ner 64gb i minne? Om jag väljer Iphone 8 med 4K 60 fps, kommer jag använda det? är 64gb för lite då? Är den nya processorn så mycket snabbare att det är värt att välja iphone 8?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@VonEastmountainH: Eller så väljer du en android telefon med bra kamera och plats för SD-kort, t.ex. S8/S8+ beroende på önskad storlek

Permalänk
Medlem

8an utan tvekan. Bättre på alla sätt (förutom att baksidan är av glas). Mindre minne är inget problem med iCloud Photo Library.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

8an utan tvekan. Bättre på alla sätt (förutom att baksidan är av glas). Mindre minne är inget problem med iCloud Photo Library.

Ska man filma i 4k 60 så tar väl det väldigt mycket lagring. Och att lägga upp det på icloud kräver ju att man betalar extra för det och surfet det drar. Men fotar man mest är det nog inga större problem om man inte har en massa spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting om kvalitén hos de olika telefonernas kameror men om du fotar och filmar mycket så kommer du ångra dig om du inte väljer en med stor hårddisk. Om du inte gillar att konstant rensa i biblioteket och inte kunna ha så mycket appar/musik/m.m.

Men varför vill du uppdatera? Har de nyare verkligen en så pass bättre kamera att det är värt ett byte?

Om jag var i din sits och hade 8.000 kr (eller vad de ny kostar) så hade jag hellre köpt en kompaktkamera för ett par tusen och sedan tagit en resa för resten. Då har du något att inviga kameran med Eller varför inte testa ifall du gillar att fota "på riktigt" med en systemkamera?

Men men, i grund och botten så är den bästa kameran den man har med sig.

Permalänk
Medlem

64 GB är lite väl lite om du ska ta mycket bilder och spela in i 4K med 60 fps (iPhone 8 och iPhone X är för övrigt de enda telefonerna på marknaden som klarar av det för tillfället).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.