Permalänk

Postnord fejk brev?

Så mina föräldrar fick ett brev från postnord att de skulle betala den nya avgiften för paket. Fast de har inte beställt något, eller väntar på något packet.

Efter att kollat på brevet så ser det väldigt konstigt ut. Som att man skulle gå till moms.postnord.se och betala via swich eller bankkort. Jag försökte kolla whois, fast det verkar inte kunna söka med en punkt i namnet och skickar mig till momspostnord.se istället. Sidan själv ser ganska fejk ut, och kräver att man uppger postnummer.

Samt så stod det efternamn och tredjenamn och inte efternamn och förnamn, så vi vet inte vilken den är till då vi har 3 personer med de namnen. Vi tänker inte betala då vi inte väntar på något, men är det en scam? Gick till postnord.se och koli.nr är riktigt,

2018-03-06 10:48
Sverige
Försändelsen tullklareras av oss

2018-03-06 10:48
Sverige
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

2018-03-01 19:13
Transport av försändelsen har påbörjats

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har ett kolli-ID, kolla upp det? Har du beställt nåt? Om inte ring Postnord.
Sidan ser grön ut i Chrome (Certifikat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag försökte kolla whois, fast det verkar inte kunna söka med en punkt i namnet och skickar mig till momspostnord.se istället.

Det är PostNords hemsida, "moms" är en subdomän till domänen "postnord.se" som ägs av PostNord Group AB (enligt whois på iis.se).

Permalänk
Medlem

Jag fick ett SMS om just den moms.postnord... idag, har inte beställt nått från utlandet förutom ett par skor, som jag beställde för flera månader sen och aldrig fick, fick inget svar på kontaktförsök med dem heller fast jag prövade upprepade gånger, så jag anmälde det som bedrägeri.

Vet inte vad ja ska tro, har jag ändå fått skorna nu efter alla om och men, eller är det ett bedrägeri?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jag fick ett SMS om just den moms.postnord... idag, har inte beställt nått från utlandet förutom ett par skor, som jag beställde för flera månader sen och aldrig fick, fick inget svar på kontaktförsök med dem heller fast jag prövade upprepade gånger, så jag anmälde det som bedrägeri.

Vet inte vad ja ska tro, har jag ändå fått skorna nu efter alla om och men, eller är det ett bedrägeri?

Postmord som har lagerfört paketet i några månader för att kunna ta betalt för det?

Dom är ju trots allt statligt ägda så dom kan komma undan med sådant.

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen scam. Posten har bara bytt system för hur de samlar in moms åt tullverket. Tidigare betalde man detta till ombudet vid hämtning av paket. Troligtvis pga. Kina-paketen som det varit mycket snack om senaste veckorna.

Ring postnord i stället och dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Har fått två st sådana brev. Det ser exakt ut som de två jag fått.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har ett kolli-ID, kolla upp det? Har du beställt nåt? Om inte ring Postnord.
Sidan ser grön ut i Chrome (Certifikat)

Skrev att koli.id fanns på postnord.se, fast det står ju bara att det finns ett brev där, inget annat.

Någon kan ju skaffa ett riktigt koli.id och sedan skicka iväg dessa brev för att få folk att skicka in pengar till dem.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Nej det är ingen scam. Posten har bara bytt system för hur de samlar in moms åt tullverket. Tidigare betalde man detta till ombudet vid hämtning av paket. Troligtvis pga. Kina-paketen som det varit mycket snack om senaste veckorna.

Frågan är ju då om varför efternamn och tredje namn? Vem är det som har beställt det, och vem är brevet till?

Men som sagt, inte beställt något från utlandet så har ingen aning om vad det är, och postnord vägrar säga vad det är och vart det kommer ifrån.

Skrivet av elixyr:

Har fått två st sådana brev. Det ser exakt ut som de två jag fått.

ok, frågan är då vem som har skickat det. Och varför är postnords system så dåligt...

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Det kan ju vara ett paket som kommit på villovägar av någon anledning. Jag minns när jag köpte en kamera på nätet för något år sedan och paketet hamnade hos en annan i stan som råkade ha samma namn som mig. Jag vet fortfarande inte om det var butikens eller Postnords fel, men sånt händer i alla fall.

Att det skulle vara något lurt med det är nog ganska osannolikt, det känns som mycket jobb för att få någon att betala en så låg avgift åt en. Om ni är helt säkra på att ni inte beställt något så är det väl bara att ignorera det, så får Postnord göra bäst de vill med brevet.

Citat från Postnord:

Citat:

Om du inte längre vill ha ditt paket till följd av kostnaden för moms och avgift har du valet att låta bli att betala. Då returneras din försändelse till avsändaren.

Permalänk
Medlem

Om det är svårt att veta så är det säkrast att kontakta Postnord själv. Men kan tänka mig att det kan handla om bedrägerier då en vän till mig har fått flera falska mail från Postnord det senaste som verkar väldigt trovärdiga (men som inte är det).

Permalänk
Medlem

ring dom o fråga vad sjutton det är frågan om då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Prova sök på kolli-id:t på https://www.17track.net/sv. Kanske dom köpt något från typ Wish etc för en månad sen som dom glömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Försökte, plats 26 i kön och det tog förevigt för en att försvinna ....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Saknas det inte några viktiga detaljer i brevet, typ vem är avsändare och vad försändelsen innehåller... Är inte säker, men "måste" dom inte redovisa innehållet för mottagaren. Någon som kan det där bättre kanske kan svara.

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Avstängd

Tull?

Visa signatur

i7 3770s 4,4Ghz - Asus GTX 780 - 16GB @ 1600Mhz

Permalänk

Ibland verkar Postnord förväxla folk, så du kan ju ha fått en avisering om någon annans paket. I så fall ska du inte betala och den som egentligen ska betala kommer inte att ha någon aning om att det finns ett paket att betala för, så försändelsen skickas väl tillbaka till avsändaren, vilket orsakar bekymmer för både avsändaren och mottagaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TutNisse:

Saknas det inte några viktiga detaljer i brevet, typ vem är avsändare och vad försändelsen innehåller... Är inte säker, men "måste" dom inte redovisa innehållet för mottagaren. Någon som kan det där bättre kanske kan svara.

Nej, det är kollinummer och sen får man hoppas på det bästa.

Jag beställde posters förra året och rövhålen skickade det i 8 olika sändningar från USA - alltså 8 ggr postnords 125kr + 25% moms på fraktkostnaden (idiotföretaget jag beställde ifrån skrev 60 dollar frakt på varje paket + innehållets värde (som inte alls stämde med vad jag betalade). Slutade med jävligt dyra posters och att jag vägrade hämta ut några av paketen som jag visste innehöll grejer värda ca 50kr.

Hade jag vetat vad som fanns i varje hade jag kunnat sålla mycket enklare, tyvärr fick jag betala 190kr för en 5 dollars poster.

Permalänk
Skrivet av TutNisse:

Hur ska de kunna berätta vad innehållet är när de inte får öppna paketet? Röntgensyn? De kan ju berätta vilka varukategorier som finns i paketet enligt etiketten men inte mer...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Är det bluffmailen ni får? Eller riktiga faktiska paket?
"Information
Varning för bluffmejl
Det cirkulerar just nu olika bluffmejl som ser ut att komma från PostNord. I mejlet står det att en försändelse skickas i retur om en avgift inte betalas. PostNord skickar aldrig ut e-post om avgifter på detta sätt. Om du har fått ett paket som du ska betala moms för kommer avin som sms eller på papper.

Vi uppmanar den som har fått mejlet att genast radera det utan att klicka på några länkar."

Står det på postnord.se startsidan..

Edit: Ursäkta, men får ni brev så verkar det vara på riktigt, men låter väldigt skumt om det inte beställts något.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Det är ett riktigt brev från PostNord, dem där breven går ut när PostNord inte har fått något telefonnummer av avsändaren (typ wish).

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Försökte, plats 26 i kön och det tog förevigt för en att försvinna ....

Räkna med att Postnords kundtjänst ändå inte kan något. Försök med chatten på https://moms.postnord.se/ och se om det går bättre.

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: Exakt, Tullverket får öppna men inte PostNord, kan vara ett problem. Men någon kanske måste dra det vidare i systemet för att få rätsida på det.

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fick detta i min hotmailbox:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Verkar vara fejk: https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/bluffmejl-180313

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Så genomskinligt, adressen är inte från Postnord, paketnummer ser inte ut på det viset i Sverige, Varken namn eller adress eller något på mottagaren, inget pris....

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Captain Obvious

Skrivet av gaminggirl:

Så genomskinligt, adressen är inte från Postnord, paketnummer ser inte ut på det viset i Sverige, Varken namn eller adress eller något på mottagaren, inget pris....

De försökte inte ens
Det "försvunna" paketet var dock en iPhone X som nu ä på väg till mig...

Noterar ni avsändaren: Fryksås Hotell