Permalänk
Inaktiv

Ny stol - kontor eller gamingstol?

Hej mina små lingonbär! <3

Jag ska köpa en ny stol då min gamla IKEA-stol ser rent ut sagt vidrig ut vid detta laget.

Jag har en budget på max 3000 kr. Den måste vara svart och stilren. Man ska helst inte se så tydligt att det är en gamingstol, tycker exemeplvis att denna stolen är riktigt snygg.

Jag funderar på om man verkligen ska köpa en dedikerad gamingstol eller en vanlig kontorsstol.

Några tips på stolar?

Mvh,
<3

Permalänk
Medlem

Sitter i denna nu och är mycket nöjd. (184cm/100kg), och för detta rea pris är det ett kap.

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...

Om du har nära till jysk, så är väl det bästa att åka ned och provsitta, smaken och kraven är ju olika.

men för 850kr, är det mycket stol för pengarna, och sitter man bara still så håller den länge.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XripperX:

Sitter i denna nu och är mycket nöjd. (184cm/100kg), och för detta rea pris är det ett kap.

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...

Om du har nära till jysk, så är väl det bästa att åka ned och provsitta, smaken och kraven är ju olika.

men för 850kr, är det mycket stol för pengarna, och sitter man bara still så håller den länge.

Bra förslag, tack! Ska kolla vidare. Tycker det är viktigt att man t.ex. ska kunna luta sig tillbaka långt och att man har någon typ av kudde i svanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Hej mina små lingonbär! <3

Jag ska köpa en ny stol då min gamla IKEA-stol ser rent ut sagt vidrig ut vid detta laget.

Jag har en budget på max 3000 kr. Den måste vara svart och stilren. Man ska helst inte se så tydligt att det är en gamingstol, tycker exemeplvis att denna stolen är riktigt snygg.

Jag funderar på om man verkligen ska köpa en dedikerad gamingstol eller en vanlig kontorsstol.

Några tips på stolar?

Mvh,
<3

Jag beställde en Throne från https://secretlab.eu/ och är riktigt nöjd än så länge med hur man sitter i den, och byggkvaliteten. Dock, så är den lite låg, mitt skrivbord är inte sänkbart (75cm) och då är stolen för låg för vad jag gillar, men mailade dem och frågade om man kunde göra nått, och dom skickade gratis en högre "hydralic piston" vad det nu heter på svenska, och större hjul från en av deras dyrare stolar, gratis, så även deras service verkar bra!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

pinn stol utan mjukt tyg för då vet du när du suttit för länge framför datorn

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Jag beställde en Throne från https://secretlab.eu/ och är riktigt nöjd än så länge med hur man sitter i den, och byggkvaliteten. Dock, så är den lite låg, mitt skrivbord är inte sänkbart (75cm) och då är stolen för låg för vad jag gillar, men mailade dem och frågade om man kunde göra nått, och dom skickade gratis en högre "hydralic piston" vad det nu heter på svenska, och större hjul från en av deras dyrare stolar, gratis, så även deras service verkar bra!

Ah, snyggt! Den är tusan perfekt förutom det faktum att den ser lite för "gaming"-aktig ut, tror inte den får godkänt av flickvän osv. I övrigt är den ta mig tusan allt jag vill ha (minus all branding)!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

pinn stol utan mjukt tyg för då vet du när du suttit för länge framför datorn

Hahaha, får skruva upp min morsas gamla äggklocka 1 timme för att hålla koll på hur lång speltid jag har kvar!

Permalänk
Medlem

För 3000kr bör du kunna hitta en begagnad Kinnarps 8000 eller 9000 i bra skick. Eller kanske en RH Logic 400. Dessa modeller är mycket populära då de har bra ergonomi, är slitstarka och är ok utseendemässigt (inte som de där "gamingstolarna" som verkar vara designade med 12-åringar som målgrupp).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

För 3000kr bör du kunna hitta en begagnad Kinnarps 8000 eller 9000 i bra skick. Eller kanske en RH Logic 400. Dessa modeller är mycket populära då de har bra ergonomi, är slitstarka och är ok utseendemässigt (inte som de där "gamingstolarna" som verkar vara designade med 12-åringar som målgrupp).

Tack så hemskt, ska ge mig ut på jakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Ah, snyggt! Den är tusan perfekt förutom det faktum att den ser lite för "gaming"-aktig ut, tror inte den får godkänt av flickvän osv. I övrigt är den ta mig tusan allt jag vill ha (minus all branding)!

Ja, jag hade precis samma dilemma, men beställde denna utan att hon fick se den, minen var INTE positiv när den stod här, men efter att hon fick sitta i den så var den godkänd!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tja, jag hde en rh logic 400 och för mig så var det bland det sämsta jag någonsin suttit i...
Min DX racer för 1490:- är betydligt bättre.

Ett par punkter:
* nånting i konstruktionen med fästet av ryggstödet var inte starkt nog vilket gjorde att ryggstödet ”svajade”
* jag är för lång för stolen, så ”nackstödet” satt mer i ryggen
* det visade sig att det fanns två olika versioner (längder) av ”kolven” för höj/sänk, återigen hade jag fått fatt på fel för mig

Dit jag vill komma är att dessa kvalitetsstolar inte är någon helig graal, en stol för 8-15k kan vara totalt värdelös om det är fel stol för personen i fråga.
Därför kan det vara rätt knepigt att få fatt på en ”korrekt” stol begagnat...

Det det sagt så finns det betydligt bättre stolar för mig än dxracern, men den har för mig varit sjukt bra pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Hittade en https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-stender... på rea och den är otroligt bra med hög luftig rygg, (jag är 1,80m och nackstödet passar perfekt) som går att låsa i valfritt lutningsläge.
Brukar ofta somna i stolen när den är låst i max tillbakalutat läge när man spelar Elite Dangerous i VR..
Ett annat plus är att katten tycker om att klättra på den och använda den som klösbräda utan att den tar skada.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6 (skämt som fick tråden att spåra)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Någon som har erfarenhet av denna stolen? Riktigt snygg, ganska bra recensioner. Inte för "gaming-aktig" och ser ganska bekväm ut.

Permalänk
Skrivet av anon196866:

Någon som har erfarenhet av denna stolen? Riktigt snygg, ganska bra recensioner. Inte för "gaming-aktig" och ser ganska bekväm ut.

Hej - slog du till på stolen? Funderar själv på just den, fanns ett bra erbjudande nu för 2000:-.
Mvh Johnny

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbofarsan:

Hej - slog du till på stolen? Funderar själv på just den, fanns ett bra erbjudande nu för 2000:-.
Mvh Johnny

Slutade med att jag köpte denna istället. Supernöjd, lagom gamingaktig, bekväm (speciellt med rygg- och nackkuddarna) och den känns högkvalitativ. Speciellt på REA tror jag inte man får mycket bättre för pengarna!