Följ Black Week på SweClockers

[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Permalänk
Medlem

[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Hej!

Tänkte höra om det finns flera jägare här på sweclockers och om vi kan ha en tråd att dela kunskap och tips om allt därikring?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Ingen skulle kalla mig för jägare, ännu.
Jag är i full färd med att ta examen efter att typ helt plötsligt fått ett jätte intresse för jakt.
Det började med lite nyfikenhet då jag har en kollega som jagar, lånade teoriböcker och började läsa litegrann, intressant...
Sen började jag kolla på jakt på youtube och nån SVT serie, där trillade poletten ner (är sportfiskare sen gammalt, och det var hög igenkänningsfaktor). Så nu räknar jag dagarna tills mina bokade kurser så jag äntligen kan ta examen!

Permalänk
Medlem

Vad trevligt!

Jag har precis tagit examen och håller på att lära mig så mycket jag kan. Kommer nog träna skytte väldigt länge innan jag ger mig ut.
Håller på att titta på vapenskåp nu. Kan tipsa om appen Jägarexamen. Hjälpte mig väldigt mycket.

Visa signatur

Permalänk

Den kör jag, den är superbra! Det praktiska är ju svårt, jag tänker mig att jag tar examen, sen blir det mycket skytteträning. Var precis på en styckningskurs som var väldigt lärorik, och kul att få göra nånting praktiskt. Jag kör teorikurs+prov i december, sen blir det praktiskt i vår gissar jag när kulfången tinar (halv intensiv kurs) dom där helgkurserna tilltalar inte mig. Grattis till examen! Ser fram emot det, men har uppförsbacke som stockholmsbo utan mark och egentliga kontakter, men det är bara att köra på tänker jag, så löser det sig

Permalänk
Medlem

Samma här. Ingen mark, men tänkte kolla om jag kan följa med någon utan vapen de första gångerna och hjälpa till. Kanske börja med viltvård.

Tack. Jag for iväg och tog intensivkurs. Hade pluggade rätt mycket innan själv.

Intressant med styckningskurs. Var hittade du det?

Visa signatur

Permalänk

Ja plugga innan behövs har jag märkt..

Det var en kurs i en lokal (tror jag, tips från kollegan) jaktkrets här i stockholm, så jag behövde gå med i jägareförbundet för att kunna gå. Den hölls av Peter Vilidu, (om du mot all förmodan missat "passet" på youtube rekommenderas den starkt) och vi var ett gäng som flådde och styckade 2 dov. Väldigt lärorikt och kul

Permalänk
Medlem

Det är också något jag undrar över... vilket förbund ska man gå med i...
Funderar på Jägarnas Riksförbund, men är Jägareförbundet bättre?

Visa signatur

Permalänk

Jägarexamen fick jag i högstadiet. Man fick av skolan lärare på lektionstid låna vapen för övning och uppskjutning, men betala för skotten själv. Det var även på lektionstid som man pluggade på proven. Det var andra tider..

Men jag har ej tid att jaga. Det finns skadedjur i området, men det är inte precis bara att. Man ska ha eftersökshund, i helvete jag skickar en hund efter t.ex vildsvin.

Så jakt är något som jag skulle kunna göra om jag hade haft mer fritid.

Permalänk

Ingen aning, gick med i jägareförbundet mest för att det var grundkrav för kursen som jag verkligen verkligen ville gå, jag har inte gjort någon research alls. Men det jag sett så verkar jägareförbundet anordna lite olika jakter och dylikt för just marklösa jägare.

Som du än inne på nått inlägg ovan så har jag lite samma plan, nätverka lite, erbjud sig att hänga med och observera osv. Jag har absolut ingen brådska att fälla mitt första djur, och när jag väl är i det läget, kommer inget skott att lossas förrens jag är 110% säker. En dålig träff eller skadeskjutning på sitt första vilt är nog inte en bra start.. Även om det händer de bästa, en av doven vi styckade var skjuten för lågt (av som jag förstår okänd yrkesjägare), men fångstskott i skallen