Permalänk
Medlem

Vertical Banding Samsung QLED Q7F

Hej!

Jo, nu är det ju så att jag införskaffat mig en Samsung QLED Q7F 65''.
Ett vägg "no gap-fäste" är även upphängt på betongväggen samt tv:n även den upphängd.

Nu till det otroligt tråkiga.. Efter att första tv:n jag fick hade en stor repa rätt över hela skärmen så har den andra modellen jag bytte till (Q7F) jobbiga svarta fläckar, alltså "vertical banding" som främst syns vid snabba rörelser av bild, tex hockey/fotboll.

Otroligt störningsmoment vissa tillfällen och ibland glömmer jag av det. Men min fråga är då: Vad ska jag nu göra?
Fästet är som sagt upphäng och kostade mig 1500:- bara för att få en så slimmad känsla som möjligt.
Jag kommer säkerligen inte kunna lämna tillbaka skiten och är det värt att ens försöka byta TV:n mot samma modell och hoppas på att den tredje nu inte har detta "problem" som jag ändå anser det för att vara.. Eller ska man köra om helt, lämna tillbaka den och köpa en LG B7 istället?

Eller finns det någon som helst mirakulös och gedigen lösning som får bort denna vertical banding?

Mvh,
Rimero

Permalänk
Medlem

@Fjordlax: Vanligt problem med VA-paneler som QLED de facto är.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Eller ska man köra om helt, lämna tillbaka den och köpa en LG B7 istället?

B7:an är ju utan tvekan en TV med bättre bild, men den kostar ju också mer.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det andra - men låter som ett hyfsat vanligt problem.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

B7:an är ju utan tvekan en TV med bättre bild, men den kostar ju också mer.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det andra - men låter som ett hyfsat vanligt problem.

LGs oled har också vertikala "band" i mörka / gråa scener.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har OLED65B7V som kostade 32.000 kr och den har två feta vertikala ränder på var sin sida av mitten, mycket störande, de syns bara ibland i gråa/mörkare scener, särskilt när filmen panorerar i sidled, vilket är svårt att få med på stillbilder som de vill att man ska skicka in.

Pratat en del med supporten på LG och de talade om att detta var vanligt på OLED, men då tycker jag inte att de ska göra reklam som om att det är värdens bästa TV med svarta & färger ECT, vilket det är för det mesta, hade jag vetat om detta hade jag väntat med TV köp några år till, varit utan TV i 13 år, innan jag köpte min B7:a.

Jag vill såklart reklamera, men LG går inte med på det, de sa att de kunde skicka ut en tekniker som skulle kolla på min B7:a, om de kunde se något fel i normalt tv tittande, jag frågade vad är normalt tv tittande ? Om man kollar på Till exempel Lets Dance eller något annat mainstream program där det är ljusa och starka färger så framkommer inte mina vertikala ränder, bara vid vissa krigsfilmer/skräck där det kan vara grå dimma/rök ECT, jag har för övrigt ingen antenn inkopplad kör bara Blu-ray och Streaming tjänster som HBO & Netflix.

Jag får ta kostnaden av en tekniker om han inte ser något fel, som han tycker är värt att byta tv, och det är inte 100% att jag får en bättre OLED tv.
Vet inte om jag ska gå vidare i ärendet.

/k

PS: mina ränder syns mest mellan 5 och 10%

https://www.youtube.com/watch?v=dP4vEGREGD4&t=