Lightroom och lite videoredigering prisvärt system

Permalänk

Lightroom och lite videoredigering prisvärt system

Hej,

Jag tänkte jag skulle fixa en ny dator till min gamla far då hans nuvarande har passerat bäst före datum för länge sen, tror han har en gammal i3 av första eller andra generationen idag.

Mitt eget intresse för bild och videoredigering är obefintligt så jag har väldigt dålig koll på vad man bör köpa eller exakt vad han gör men det lilla jag har snappat upp är:

- Han tar bilder i RAW format, varför och vad man gör med dem vet jag inte men det känns relevant
- Han använder Lightroom mycket
- Idag använder han sin Nikon systemkamera för att filma men han har börjat prata om att köpa en gopro
- Jag vet inte vad han använder för videoredigeringsverktyg, om det ingår nåt i lightroom-paketet är det säkert det annars troligen nåt adobe-program
- Han använder även autocad en del

Det är vad jag vet om behoven, det kommer inte startas ett spel mer avancerat än ms röj på datorn så det gjorde det väldigt svårt att hitta en liknande tråd i forumet.

Budget då slutligen, kan man hålla sig under 10k är det trevligt men om prestandan blir betydligt bättre om man kliver upp i pris funkar det också

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Några krav på formfaktor eller lagringsutrymme eller liknande?

Jag använder själv inventor och lightroom och bägge tycker om ram, kör med 16 GB ram och det räcker när jag redigerar råa filer i lightroom och CADar i inventor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11572807/

Hade valt en 2700 istället för 2600 ifall han renderar mycket i autodesk, 2 kärnor extra som hjälper till att snabba till det men kostar 1000 kr mer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Nej inga direkta krav på formfaktor, lagring finns på nätverket så 500 GB borde räcka, annars är det enkelt att komplettera.

Drar lightroom och övriga program stor nytta av gpu? Om man skulle stoppa in ett par tusen till var skulle de göra mest nytta, CPU, GPU eller RAM?