Hej,
Jag tänkte jag skulle fixa en ny dator till min gamla far då hans nuvarande har passerat bäst före datum för länge sen, tror han har en gammal i3 av första eller andra generationen idag.
Mitt eget intresse för bild och videoredigering är obefintligt så jag har väldigt dålig koll på vad man bör köpa eller exakt vad han gör men det lilla jag har snappat upp är:
- Han tar bilder i RAW format, varför och vad man gör med dem vet jag inte men det känns relevant
- Han använder Lightroom mycket
- Idag använder han sin Nikon systemkamera för att filma men han har börjat prata om att köpa en gopro
- Jag vet inte vad han använder för videoredigeringsverktyg, om det ingår nåt i lightroom-paketet är det säkert det annars troligen nåt adobe-program
- Han använder även autocad en del
Det är vad jag vet om behoven, det kommer inte startas ett spel mer avancerat än ms röj på datorn så det gjorde det väldigt svårt att hitta en liknande tråd i forumet.
Budget då slutligen, kan man hålla sig under 10k är det trevligt men om prestandan blir betydligt bättre om man kliver upp i pris funkar det också