D-link Covr dela upp ssid mellan 2.4ghz & 5.0ghz banden

Permalänk
Medlem

D-link Covr dela upp ssid mellan 2.4ghz & 5.0ghz banden

Hej.

Har ett problem. Med min nuvarande router D-link Covr. Som jar har förstått det genom att gå in på inställningar sätter den automatiskt upp samma ssid för de båda bandbredderna för att kunna byta mellan dem. Så eftersom det är ett mesh-system ska den alltid kunna byta till den bästa signalen oavsett vilket rum man är i.

Problemet är bara att jag införskaffat en robotdammsugare Deebot Ozmo 930 som enbart har support för 2.4ghz, men VÄGRAR koppla upp sig om nätverket delar ssid mellan 2.4 & 5.0ghz.

Ser ni mitt problem?

Om någon har en klämkäck lösning e jag öppen till förslag.

Permalänk
Medlem

@MiniPC: Tjena! Jag visste inte att mesh kunde kombinera 2,5 och 5 i samma ssid. Men Du kan inte skapa ett gästnärverk eller liknande till din dammsugare? Bara sätt det som ett dolt nätverk så kommer du inte se det? / B0llA

Permalänk
Medlem

Bra förslag

Men glömde att nämna att vid skapande av gästnätverk via routerns egna inställningar så blir detta också ett kombinerat nätverk

Permalänk
Skrivet av MiniPC:

Bra förslag

Men glömde att nämna att vid skapande av gästnätverk via routerns egna inställningar så blir detta också ett kombinerat nätverk

Du måste kunna skapa ett nytt /24 nät som endast ska gå på 2,4 bandet? vad har du för router?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Bra förslag

Men glömde att nämna att vid skapande av gästnätverk via routerns egna inställningar så blir detta också ett kombinerat nätverk

Säker att de inte går? Skapade ett lite snabbt ett gästnätverk på min Asus router där kan jag välja vilka band gästnätverket ska använda. Men antar att det skiljer inte på programvarorna ifrån de olika tillverkarna.
En annan fråga hur gammalt är systemet? Går de lämna tillbaka på öppet köp? Var är det köpt? Har sålt lite nätverk för några år sedan, men har aldrig riktigt varit kompis med Dlink.
/B0llA

Permalänk
Medlem

@Anndreeaas:

Läknat I inlägget D-link covr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Du måste kunna skapa ett nytt /24 nät som endast ska gå på 2,4 bandet? vad har du för router?

Han använder det dlink systemet som router som han skrev. Men dlink är som de är, det går inte göra inställningar på dem i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

@B0llA: Tack för alla förslag. Har försökt skapa gästnätverk och går inte att välja frekvens

Inköpt för ett par månader sedan, dubbelkolla kvittot och öppet köp-tiden är ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

@B0llA: Tack för alla förslag. Har försökt skapa gästnätverk och går inte att välja frekvens

Inköpt för ett par månader sedan, dubbelkolla kvittot och öppet köp-tiden är ute

Okej har inga andra förslag tyvär Men i framtiden hoppa dlink då jag personligen tycker det finns bättre märken som Asus eller Tplink. Jobbade på Kjell vi sålde alla tre märkena och det var nästan bara dlink som strulade. Detta går säkert lösa men ingen kunskap jag besitter. Lycka till /B0llA

P.s ring och kolla med butiken om det finns möjlighet för tillgodo så du kan byta till en produkt som uppfyller dina behov bättre.

Permalänk
Medlem

@B0llA:

Kom på en ny grej och du som verkar har koll. Kan man koppla in en annan wifi router på existerande routern tror du? Som bara skickar ut 2.4ghz. Alltså typ som en wifi switch. (har en gammal burk som ligger i dammar på vinden.

Bör allt läggas på samma nätverk då? Så jag kan kontrollera utan att koppla om mobilen på det wifi som inte är mesh. Men dammsugaren ligger på den gamla 2.4 frekvensen

Tror mesh D-link vägrar skapa separat 2.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

@B0llA:

Kom på en ny grej och du som verkar har koll. Kan man koppla in en annan wifi router på existerande routern tror du? Som bara skickar ut 2.4ghz. Alltså typ som en wifi switch. (har en gammal burk som ligger i dammar på vinden.

Bör allt läggas på samma nätverk då? Så jag kan kontrollera utan att koppla om mobilen på det wifi som inte är mesh. Men dammsugaren ligger på den gamla 2.4 frekvensen

Tror mesh D-link vägrar skapa separat 2.4

Det går bara ha en router i ett nätverk kort sagt, tror inte mesh systemet kommer tillåta detta men inget jag är säker på. De du möjligen kan göra är att köpa nån slags slav som du kör till din dammsugare. Men ett tips är att gå in på en kjelle butik så kommer de hitta en lösning troligtvis. Samt att öppetköp gäller öppnade produkter så du kan hem å testa. /B0llA

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ligger min Dlink Covr hemma i kartong (köpte för att testa) men det är mkt möjligt den inte har stöd för att dela upp gästnätverket.

Det absolut enklaste är att du köper en billig accesspunkt och hänger på någon av Covrs (de har alla ethernet-anslutningar så att du kan ansluta enheter till dom).

Den här kan t ex anslutas med kabel till en av dina Covr's (behöver inte vara den första) och sen kan du skapa ett litet 2.4 GHz nätverk specifikt för din dammsugare.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Jag skulle inte lägga ner något extra om du i övrigt är nöjd med Covr och bara just behöver ett extra nät.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Det går bara ha en router i ett nätverk kort sagt, tror inte mesh systemet kommer tillåta detta men inget jag är säker på. De du möjligen kan göra är att köpa nån slags slav som du kör till din dammsugare. Men ett tips är att gå in på en kjelle butik så kommer de hitta en lösning troligtvis. Samt att öppetköp gäller öppnade produkter så du kan hem å testa. /B0llA

Nja, det går ju att ha en eller flera routers till i samma nätverk, inte att rekommendera, men det går. Stänger man av DHCP i den så blir den i princip en Accesspoint, stänger man inte av DHCP behöver man ändra IP så att den inte ligger i samma IP range.

TS: Köp en accesspunkt och koppla in med kabel i befintlig utrustning är mitt tips, om du inte kollat efter ny firmware till din Dlink produkt som ev. löser problem med frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nu ligger min Dlink Covr hemma i kartong (köpte för att testa) men det är mkt möjligt den inte har stöd för att dela upp gästnätverket.

Det absolut enklaste är att du köper en billig accesspunkt och hänger på någon av Covrs (de har alla ethernet-anslutningar så att du kan ansluta enheter till dom).

Den här kan t ex anslutas med kabel till en av dina Covr's (behöver inte vara den första) och sen kan du skapa ett litet 2.4 GHz nätverk specifikt för din dammsugare.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Jag skulle inte lägga ner något extra om du i övrigt är nöjd med Covr och bara just behöver ett extra nät.

Låter toppen! Ska testa efter helgen kanske återkommer då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Nja, det går ju att ha en eller flera routers till i samma nätverk, inte att rekommendera, men det går. Stänger man av DHCP i den så blir den i princip en Accesspoint, stänger man inte av DHCP behöver man ändra IP så att den inte ligger i samma IP range.

TS: Köp en accesspunkt och koppla in med kabel i befintlig utrustning är mitt tips, om du inte kollat efter ny firmware till din Dlink produkt som ev. löser problem med frekvensen.

Kör på det, tack för DHCP - hade inte tänkt på det alls annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Det går bara ha en router i ett nätverk kort sagt, tror inte mesh systemet kommer tillåta detta men inget jag är säker på. De du möjligen kan göra är att köpa nån slags slav som du kör till din dammsugare. Men ett tips är att gå in på en kjelle butik så kommer de hitta en lösning troligtvis. Samt att öppetköp gäller öppnade produkter så du kan hem å testa. /B0llA

Det stämmer öht inte. Det är ju inte vettigt att ha mer än en DHCP-server per subnät. Det finns två (+en variant) möjligheter att återanvända den gamla wifi-reoutern för TS.

1. Den går inte att göra om till ren accesspunkt
Konfigurera din gamla router med ett annat subnät, exempelvis om du använder 192.168.1.1 som default gateway på ditt nya nät konfigurerar du den gamla med ip-+adressen 192.168.2.1 och kopplar dess wan-port till ditt nya nät, den gamla routern ser då ditt nätverk som internet och får en DHCP-adress av den nya routern.
2. Det går att stänga av DHCP-server men inte göra om till ren accesspunkt
konfigurera först upp WiFi etc utan att ansluta den till nätverket, anslut sedan med kabel till en av lanportarna, ge den helst en statisk adress i dett befintliga nät men utanför DHCP-serverns range.
3. Gör om den till ren accesspunkt, följ instruktionerna för just din router

Permalänk
Medlem

Jösses va negativ du var @mordekai gör du om en router till en AP är de fortfarande en router då? Du säger att de jag skriver inte stämmer men du säger samma sak med lite mer kunskap men du verkar kunnig så överlåter resten till dig! /B0llA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Jösses va negativ du var @mordekai gör du om en router till en AP är de fortfarande en router då? Du säger att de jag skriver inte stämmer men du säger samma sak med lite mer kunskap men du verkar kunnig så överlåter resten till dig! /B0llA

Skickades från m.sweclockers.com

Rent tekniskt sitter där en AP i en router, och därav är benämningen router inkorrekt och bör kallas "bredbandsdelare" istället.

Men vem vill vara så rolig på fester!

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Har du en extra router kan du ge den en ny IP-adress och stänga av DHCP. Göra ett 2.4ghz SSID med nytt namn och köra dammsugaren på.

Kan också vara så att det bara för första anslutningen som strular och att den kan ansluta till ditt d-link system sedan