Kan ej flytta bilder till sd kort?

Permalänk
Medlem

Kan ej flytta bilder till sd kort?

Ett problem som verkar ha börjat idag.

Jag kan se interna och externa(sd kortet) inne i inställningarna. Hur mycket plats som är kvar osv.
Bilderna som är på sd kortet dyker upp i gallerian. Men jag kan inte flytta bilder till mapparna som ligger på sd kortet. Det står "Flyttat"(har mobilen på spanska så står Movido) men inget händer.

Jag kan flytta bilder från mappar på sd kortet till interna lagringen men när jag avaktiverar/aktiverar sd kortet så dyker de upp på sd kortet igen. Jag tog bort sd kortet, startade om några gånger, stängde av mobilen, la in sd kortet och satte på den. Bilderna som jag hade flyttat från sd kortet (som sedan dök upp igen) är nu borta. Jag kan fortfarande inte flytta bilder till sd kortet.

Permalänk
Medlem

Testa backa upp externa sd-kortet på datorn och formatera sedan om det i telefonen. Har funkat för mig.
Annars kan det också hända att sdkortet faktiskt är trasigt. (vilket också hänt mig två ggr)
Fick då nya på garantin, så har du kvitto så bör det gå att byta om det är kort av känd tillverkare.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgimmet:

Ett problem som verkar ha börjat idag.

Jag kan se interna och externa(sd kortet) inne i inställningarna. Hur mycket plats som är kvar osv.
Bilderna som är på sd kortet dyker upp i gallerian. Men jag kan inte flytta bilder till mapparna som ligger på sd kortet. Det står "Flyttat"(har mobilen på spanska så står Movido) men inget händer.

Jag kan flytta bilder från mappar på sd kortet till interna lagringen men när jag avaktiverar/aktiverar sd kortet så dyker de upp på sd kortet igen. Jag tog bort sd kortet, startade om några gånger, stängde av mobilen, la in sd kortet och satte på den. Bilderna som jag hade flyttat från sd kortet (som sedan dök upp igen) är nu borta. Jag kan fortfarande inte flytta bilder till sd kortet.

Har du problem att kopiera FRÅN sd kortet också?
Försvinner saker från Mobilen också?

SD kortet verka vara trasig / utsliten. Hade samma problem.

Frågan är om du också har problem med mobilen eller om jag missförstått det jag markerat i citatet. Ta bort SD kortet och testat om det går att spara saker på mobilen. Tex ta bilder.

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: Kopplade mobilen och kopierar bilderna nu. Vet ej om det finns ett bättre sätt men gör såhär nu. Många bilder dock...

Permalänk
Medlem

@panpo98: Kameran kan ta bilder inga problem Och spara dem.

För att försöka förtyliga lite:

Mapp EON är på SD kortet.
Mapp INT är på den interna lagringen

Jag flyttade 2 bilder från EON till INT.
Sen avaktiverade -> aktiverade jag sd kortet.
De 2 bilderna finns nu på EON och INT.

Sen tog jag ut sd kortet, starta om mobilen några gånger, stängde av mobilden, la in sd kortet och startade mobilen.
De 2 bilderna finns nu bara på INT.

Jag la märke till problemet när jag hade tagit en bild som jag ville flytta till mappen som ligger på sd kortet.

Permalänk
Medlem

Kopplade mobilen till datorn och försökte kopiera en bild till sd kortet. Grejen fylldes med grönt men blev aldrig 'klar' så laddningsgrejen var full men inget hände. Avbröt efter några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgimmet:

Kopplade mobilen till datorn och försökte kopiera en bild till sd kortet. Grejen fylldes med grönt men blev aldrig 'klar' så laddningsgrejen var full men inget hände. Avbröt efter några minuter.

Formaterade du om sd-kortet?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Har man den här typen av strul - köp ett (eller flera) nytt SD-kort - helst av lite bättre kvalitet, skall du ha av hög endurans-kvalitet (dvs. tål många skrivningar och har angiven TBW-värde i sitt datablad samt lång retension-tid) titta efter sådana med ordet 'industrial' men var då beredd att få betala premium för det och bara köpa av välrenommerade säljare med inriktning mot industrin (typ komponent-säljare som Elfa, Mouser, Farnell mfl.) då det tyvärr också finns mycket fejk-minnen även där om man kikar på ebay...

SD-kort är inte som de var förr i tiden utan skall betraktas för högst temporär lagring för max några dagar och man bör flytta/göra kopia/backup på mer stabil lagringsmedia så fort man kan.

Eller om man vill, en förr betraktad 'ömtålig floppydisk' är nu att betrakta lika säker som tecken inknackade i runsten i avseende datasäkerhet i jämförelse med en modern Flash-media på SD-minne/USB-sticka... - har 5-1/2" floppydisk från 1985 som fortfarande är fullt läsbara utan minsta tveksamheter i läsning eller fel - tvivlar på att det finns någon flashmedia som fortfarande är läsbara felfritt efter 33 år orört förvarat i ett skåp i framtiden...

eMMC-minnet (läs interna minnet) i din telefon är magnituder högre i kvalitet än (µ)SD-minnet du köper i gubbdagiset - trots att det i grunden kan vara samma typ av chip - skillnaden är att det som hamnar i telefonen är nära toppen kvalitetsmässigt i binningen av chippen vid tillverkningen medans SD-minne och USB-stickorna som köps i gubbdagis är längst ned i botten av kvaliteten i binningen av chippen - SD-minne och USB-stickor är avfallhanteringen av minnes-chippen som ingen annan vill ha ungefär... - det är också därför det kostar premium om man vill ha (µ)SD-minnen med garanterad kvalitet (och garanterad TBW-värde) för industrianvändning då de använder samma kvalitetsnivå/binning av chipen som eMMC-minnen som används i telefonerna...