Permalänk
Medlem

PS4 Wifi problem!

Har precis köpt hem ett PS4, tänkte konfigurera nätverket på en gång så dosan har internet.

Den hittar routern finfint, jag kan ansluta till den finfint, och när man testar anslutningen funkar det finfint.

MEN

Den tjafsar om DNS servern inte är korrekt, jag har manuellt angivit Google's 8.8.8.8, 8.8.4.4, och det funkar inte.

Har även testat automatiskt men ingen skillnad.

Min telefon är wifi kopplad till samma router och den fungerar felfritt så förstår fan inte vad som är fel?!

Har även öppnat ett par portar Sony rekommenderar för PS4an, ingen skillnad...

Självklart har jag startat om routern, ingen skillnad

Vad tusan ska jag göra nu!?

Värt att tillägga, första gången jag startade PS4an, så verkade den hitta en systemuppdatering som den laddade ner och installerade, efter det har inget som har med internet att göra fungerat

Permalänk
Medlem

@totte1015:

Har du testat om den funkar via kabel? Har du olika SSID för 2.4 och 5Ghz eller är det samma?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@totte1015:

Har du testat om den funkar via kabel? Har du olika SSID för 2.4 och 5Ghz eller är det samma?

Hade precis tanken på att testa med kabel men inser att jag har inget uttag ledigt för det, och alla kablar jag har är för korta, ett jädra mek för att få PS4an flyttad närmare, ska se senare om det går

Ja, det har jag, dom heter likadant men 2.4 har med "2.4" efter namnet

Har kopplat upp mig till 5Ghz versionen (har PS4 pro)

Permalänk
Medlem

@totte1015:

Okej, testa köra 2.4 Ghz för att se att du kommer åt internet? Vilken kanal använder du för 5Ghz?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@totte1015:

Okej, testa köra 2.4 Ghz för att se att du kommer åt internet? Vilken kanal använder du för 5Ghz?

Note:
Testade kabel och nu funkar internet, men hade helst velat ha trådlöst då jag annars får skifta nätverkskabeln mellan PS4an och digitalboxen :/

Ska testa det

2.4Ghz kanal 6, och 5Ghz kanal 112

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Note:
Testade kabel och nu funkar internet, men hade helst velat ha trådlöst då jag annars får skifta nätverkskabeln mellan PS4an och digitalboxen :/

Ska testa det

2.4Ghz kanal 6, och 5Ghz kanal 112

Har hört om problem där PS4 har svårt med högre kanaler på 5Ghz, testa 36 eller 52 istället och se om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk

@totte1015: köp en switch billigt & bättre kvalite i spelandet