Följ Black Week på SweClockers

Moccamaster svämmar nästan alltid över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Isåfall har du haft en jäkla otur, min manuella funkar perfekt efter drygt tio år och 2-3 bryggningar om dagen. Mor och fars börjar få svårt att hålla tätt u droppstoppet efter drygt 15 år, men så har de sjukt hårt vatten också och det syns lite avlagringar runt just droppstoppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste vara så. Kör du på färdigmalet kaffe? Och hur mycket brukar du dosera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Vad använder du för filter? Det finns t.ex. Melitta Gourmet Intense som är extra täta vilket gör att det tar extra lång tid att brygga kaffet. Har inte vågat testa den sortens filter då jag kan tänka mig att ovan problem kan uppstå då. Jag använder Melitta Original och har inte varit med om detta med min Moccamaster.

yes, kokar jag 8-9 så är de precis att de hinner svälja.
drar jag full kanna, då brukar de komma över lite.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Måste vara så. Kör du på färdigmalet kaffe? Och hur mycket brukar du dosera?

Jag kör i huvudsak Zoegas färdigmalda varianter men har nog provat mig genom de flesta fabrikat genom åren (fick dock storstäda bryggaren när svågern kört Ica basics finmalda masonit till kaffe) och de enda gångerna översvämning har uppkommit är om jag råkat stänga droppstoppet och sen dragit på åtta koppar typ.

Edit: mängden varierar, allt från 3 till 10 koppar. Kör något mått jag fick med zoegas nån gång. Kör standardfilter av olika slag (aldrig några dyra som ska ge extra smak eller liknande).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej! Är det bara jag som har problem med att filterhållaren på min Moccamaster droppar kaffet alldeles för långsamt jämfört med vattnet som fylls på, vilket leder till att filterhållaren vill svämma över?

Vet att det kan ha att göra med antingen malningsgraden på kaffet och hur många gram kaffe/dl man använder.
Brukar gå efter rekommendationen på 6 g kaffe/dl för färdigmalen kaffe, men kanske borde ta och testa att gå ner till 4-5 g kaffe/dl istället, fast då känns det som att kaffet kan bli för tunt.
Har till och med testat att mala bönor själv och använda en grövre malningen med samma rekommendation 6 g kaffe/dl men då händer typ samma sak.

Min moccamaster har tre inställningar på sidan av filterhållaren: #1 som låter vattnet rinna rakt igenom, #2 som stryper flödet till hälft och #3 som sätter stopp för flödet. Vissa modeller har också en liten brytare på undersidan av filterhållaren. Har du granskat din filterhållare riktigt noga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Precis efter "filter" alltså? Då är det åt det grövre hållet. Filterkaffe som man köper i butik är väldigt finmalet, det motsvarar typ aeropress-inställning på Wilfa WSCG-2.

Nej det är inte filter. Aeropress, minustecknet där.
(Kommer hem imorgon kväll och kan kolla exakt då).
Jag vill påstå att det blir ganska finmalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Min moccamaster har tre inställningar på sidan av filterhållaren: #1 som låter vattnet rinna rakt igenom, #2 som stryper flödet till hälft och #3 som sätter stopp för flödet. Vissa modeller har också en liten brytare på undersidan av filterhållaren. Har du granskat din filterhållare riktigt noga?

Jag har samma inställningar som du har. Har inte märkt av någon extra brytare på undersidan.

Permalänk
Medlem

Vi kör moccamasteri garaget och aldrig varit med om att filtret svämmar över,

brukar köra 5 koppar vatten och 6 kaffemått sen på läge #1 på filterhållaren.

Vi kör gevalia bistro som kaffe.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

De finns Moccamaster med en kula i botten, så när du tar kannan ramlar kulan ner och täpper till dropphålet. Ibland kan den hänga sig och inte åka upp igen när man sätter tillbaka kannan så det inte droppar något alls.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En faktor som påverkar är lösligheten på bildade kalciumsaltet - citronsyra är effektiv i att den kan binda upp till 24% av sin massa i kalk - men saltet är halvsvårlösligt och det går mycket vatten för att lösa ut saltet då lösligheten på kalciumsaltet ligger på 0.95 gram/litern

Trots att fosforsyra är en av de vanligaste beståndsmedel i saluförda avkalkningsmedel (tillsammans med oftast mer eller mindre stor andel citronsyra) så ger det en ganska svårlöslig kalciumsalt med 0.2 gram/litern och kräver mycket vatten för att sköljas bort.

vinsyra har samma bekymmer med sitt kalciumsalt knappt 0.4 gram/litern

Använd _inte_oxalsyra_ om man råkar få tag det - dels för att den är högradigt giftig (dvs handskar, skyddskläder och andningsskydd) och upplösta kalket löser sig enormt dåligt i vatten i 0.67 mg/litern - det går nästa 2 kubikmeter med vatten för att lösa upp en gram av kalciumsaltet...

Det som ger väldigt lättlöslig kalciumsalt är att använda askobinsyra där saltet kan lösas med 500 gram/liter vatten.

Ättiksyra löser också kalk och ger lättlöslig kalciumsalt med hela 374 gram/litern och är ättiksyran tillräckligt koncentrerad så tar det också oljor, typ kaffeoljor ur bryggtratt och termos och termoskorkar (inte som en syra utan då som en lösningsmedel).

ättiksyra, eftersom den är flyktig, är en syra som inte lämnar avlagringar om tex. droppar av denna torkar upp

---

hett vatten och bikarbonat och målarsoda påverkar också oljor i tex. glastermos och tvålar upp dem och därmed lossnar och försvinner från ytorna - klassisk lösning med maskindiskmedel och hett vatten och lite tid gör också rent (det är ännu mer alkalisk lösning och tvålar fetter ännu snabbare - dock avkalkar det inte.

Vad händer om lösningen blir mättad med kalciumsalt och det fortfarande finns kalkavlagringar såväl som syra kvar?

Permalänk
Medlem

Förmodligen en olöslig salt som först löser sig när vattnet omkring bytts ut och aktuella jonhalter av salterna i vattnet minskar.

Nu är fast material inte speciellt rörligt jon-mässigt och skikten av salt som blir är förmodligen ganska tunna på dessa, vilket gör att man måste köra flertal omgångar om kalkavlagringarna är tjocka.

Till detta vet jag inte hur lösligheten påverkas av värme och det finns ingen standardkurva för salters löslighet gentemot temperatur i det avseende - tex koksalt löser sig lika fort vare sig i kallt eller kokande vatten, det finns salter som har högst löslighet vid tex. 50 grader och faller kraftigt när det blir varmare (lite av detta är det som kalkar ned varmvattengrytor och varmvattenberedare i områden med kalkrik vatten, lösligheten sjunker med värme och avgången av koldioxid vid uppvärmning påverkar också)

Skall man försöka ta tjockare lager så kanske man hellre skall titta på påsarna med vinsyra - eller att man får tag på saltsyra att lösa upp kalken med då dess salt är väldigt vattenlöslig och är hygroskopisk (kalciumklorid är huvudbeståndsdelen som suger vatten och smälter ned sig av vattnet i tex 'torrbollar')

finns dock en hake med saltsyra - stark saltsyra (35%) kan ryka när man skruvar av korken och för länge med detta i rum så kan det få all järn att börja rosta fast det är knastertorrt - dvs. det blir rostfärg på spikar och spikuvuden, tavelkrokar etc. och väl starta så slutar det inte även om processen kan ta mycket tid på sig i torr miljö.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Ganska ny, men brygger alltid max, dvs 10 koppar och sju skopor kaffe. Har den med automatisk stopp.

Händer nån gång i veckan. Superdrygt!

Permalänk
Medlem

Har haft två st. över 30 år som inte bråkat en sekund. En med automatisk stopp, en utan. Maler själv sedan några år och provat alla storlekar. (Varning kill-gissning) Tror helt enkelt byggkvaliteten blivit sämre. Sparat in några kronor på delar, vilket leder till små problem i längden. Reklamera och bråka, alla med problem, så Mocca fattar att något inte stämmer.

Kom på att ena bryggaren kan få problem om det är lite vatten på värmeplattan och extra värmen på. Då kan en tom kanna hoppa till när vattnet under den kokar och ställa sig snett vilket gör att kaffet slutar rinna och flödar filterhållaren. Men det är ju handhavande.
Lycka till.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Jag kör alltid max 8 koppar i min Moccamaster i och med att den är så snabb så man kan köra så för säkerhets skull. Inge kul att det blir flooding om man har fikagäster.

För jag har märkt att när filtret är blött, så viker det sig lätt. Jag kör med standard Melitta 1/4 "orginal" typ.

En grej som kanske spelar roll är att filtret måste vara ordentligt nertryckt i botten så det inte "svävar fritt". Osäker men kan vara något sånt enkelt, då de gånger jag varit med om flooding är när man haft bråttom så kanske det kan ha hänt.

Permalänk
Medlem

Har sett en släkting vara med om detta med Moccamasters termosbryggare eftersom de inte tryckt in bottenplattan som termosen står på. Den hade hamnat snett och allt kaffe började då till slut rinna över när det inte kunde rinna ner i kannan.

Har själv två Moccamasters, en av typen MOC53747 och en MOC53916.
Har aldrig varit med om det ni skriver.

Kör dock rätt så regelbundet alla lösa delar i diskmaskinen om det är så att det skulle sätta igen i något hål som leder till detta.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för ett liknande problem nyligen. Jag brygger sällan kaffe, men de senaste gångerna har det runnit över en aning. Jag använder en Melitta Excellent 5.0, som annars har fungerat bra.

Testade att köra igenom vatten med filter men utan kaffebönor, och det fungerade utmärkt. Med andra ord verkar problemet vara relaterat till kaffet. Den här gången använder jag Arvid Nordqvist Mellanrost(vilket är relativt nytt för oss), medan jag vanligtvis använder Arvid Nordqvist Solid.

Filtren är vanliga Melitta 1x4, så inget konstigt där. Har testat anda "noname" med samma resultat.

Jag köpte en ny kaffebryggare, denna gång en Melitta ONE, men samma problem uppstod även där.

Min gissning är att kaffet jag fått tag på är lite för finmalet, vilket är märkligt, men jag kan inte hitta någon annan förklaring. Vi har tidigare haft kalk i vattnet (numera har vi kalkfilter), så jag trodde först att den äldre maskinen var igenkalkad, men det verkar inte vara fallet.

Jag ska köpa nytt kaffe och se om det löser problemet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Rengör filterhållaren så rinner det igenom bättre, gjorde det iaf för mig när det började bli stopp.

Ganska besviken på stoppet och kannans läpp på Moccamaster. Bryggaren kostar 2000kr med manuellt stopp som inte ens fungerar (läcker igenom om man stänger den) men en annan bryggare för 500kr har automatiskt stopp som dessutom fungerar, och en läpp på kannan man kan hälla utan att spilla.

Däremot är den sjukt snabb och blir gott, så något gör den rätt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Rengör filterhållaren så rinner det igenom bättre, gjorde det iaf för mig när det började bli stopp.

Ganska besviken på stoppet och kannans läpp på Moccamaster. Bryggaren kostar 2000kr med manuellt stopp som inte ens fungerar (läcker igenom om man stänger den) men en annan bryggare för 500kr har automatiskt stopp som dessutom fungerar, och en läpp på kannan man kan hälla utan att spilla.

Däremot är den sjukt snabb och blir gott, så något gör den rätt iaf.

De bryggare jag testat har någon form av automatisk stop men oavsett, testar man att köra igenom vatten med filter och utan banor så rinner det på bra så jag tror inte felet i mitt fall ligger i själva filterhållaren.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide