Certifikat(XBT Provider) VS riktiga coins

Permalänk
Medlem

Certifikat(XBT Provider) VS riktiga coins

Så vad anser ni är det bästa att äga här i Sverige?

För- och nackdelar?

Listar några nedan.

För- och nackdelar med certifikat
+Du är inte tvungen att deklarera manuellt

+Du behöver inte tänka på förvaring & säkerhet

+Du handlar enkelt via tex Avanza som erbjuder ISK-konto

+Du slipper 30% vinstskatt med ISK

-Viss osäkerhet kring Forks (https://xbtprovider.com/news/post/xb...d-bitcoin-fork)

-Företaget kan gå i konkurs och du kan bli av med dina pengar(Stämmer detta verkligen, kan ingen ta över eller liknande?)

-Du kan inte använda eller bruka dina kryptovalutor

-XBT tar en årlig administrationsavgift på 2.5%(The fee is charged from the value of the certificate every day. If all prices are unchanged (Bitcoin and USD) then the value decreases by 1/360 of 2.5% = 0.00694% per day. If you keep the certificate for one year, the theoretical value has decreased by 2.5% excluding changes in Bitcoin and USD.) plus att Avanza schablonbeskattar ditt ISK

För- och nackdelar med kryptovaluta
+Du får tillgång till kryptovalutor (Altcoins) som inte finns på certifikat-marknaden

+Du får med säkerhet ta del av kommande “Forks”

+Du kan utnyttja alla fördelar som blockkedjan erbjuder

+Ej begränsad till öppentider och kan tradea 24/7

-Deklarationen kan vara komplicerat för den som inte håller koll på sina transaktioner och byten

-Diverse växlingsavgifter vid köp av Bitcoin eller Ethereum.

-Du är skyldig att skatta 30% i vinstskatt

-Du behöver lagra din valuta i en digital plånbok

Detta var några, jag är mest fundersam om XBT Provider går i konkurs kommer de går åt helvete för dem som äger certen eller kan någon annan komma in rädda situationen.

Känner ni till andra certifikat eller liknande som finns på Avanza eller Nordnet som följer krypto?

XBT provider skriver även: "We buy bitcoin for all money we receive through the sale of certificates which ensures that we are always 100% hedged. This means that our assets (as well as liabilities to Certificate-holders) follow the price of bitcoin. Besides this, the certificates are guaranteed by Global Advisors (Jersey) Limited."

Kan man lita på citatet ovan, menar de att de köper och säljer bitcoin vid varje köp och sälj av certen eller byter de bara certifikaten mellan köparna och säljarna?

2016 stoppades handeln med xbt providers certifikat när KNC miner gick i konkurs men senare köptes de upp av Global Advisors. Så om en konkurs skulle äga rum igen så kan de räddas igen om de köps upp eller?

Permalänk

Har någon kolla på hur det ligger till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurajen876:

Har någon kolla på hur det ligger till?

Du kan köpa XBT certifikat på exempelvis Avanza eller Nordnet i ISK, på så sätt behöver du inte hålla på med deklarationen tack vare de förenklade skattereglerna med ISK. Det som ska deklaras gör Avanza/nordnet åt dig automatiskt och kostnadsfritt.

Sedan är det alltid en extra risk med certifikat, eftersom du har en mellanhand. Däremot är dock alla vinster/förluster direkt skattade och klara, så du slipper massa krångel med deklaration av faktiskt bitcoin försäljning.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit på XBTE sedan den startade typ men snittat ned mig på helt fel ställen =(
Jag kommer dock lämna den helt nu och gå över till den riktiga trots allt krångel som det innebär då jag vill åt andra crypto valutor också. Handelsplattformen blir Kraken med en Ledger som plånka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Jag har suttit på XBTE sedan den startade typ men snittat ned mig på helt fel ställen =(
Jag kommer dock lämna den helt nu och gå över till den riktiga trots allt krångel som det innebär då jag vill åt andra crypto valutor också. Handelsplattformen blir Kraken med en Ledger som plånka.

Glöm inte bokföra alla dina transaktioner. Skatteverket har blivit allt bättre på att utreda kryptoärenden. Skulle inte förvåna mig om alla som gjort vinster 2017 och inte skattat för dessa, troligen kommer få tråkiga straffskatter när SK väl får tummen ur. Finns trots allt lite drygt 2 år kvar för dem att utreda på

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

För- och nackdelar med certifikat
+Du behöver inte tänka på förvaring & säkerhet

Jag äger en del XBT Bitcoin/ETH via coinshares på Avanza själv(tjänstepensionen) och jag är betydligt mer nojig över att dom ska finnas kvar om 15 år jämfört med den riktiga crypto som jag har.

Skrivet av WoodPC:

För- och nackdelar med kryptovaluta

-Diverse växlingsavgifter vid köp av Bitcoin eller Ethereum.

-Du behöver lagra din valuta i en digital plånbok

Växlingsavgifterna är väldigt låga om du går via SEPA och gör växlingen mellan SEK->EUR via t.ex revolut eller annan tjänst som erbjuder avgiftsfria växlingar mellan valuta.

Du måste inte lagra på din egna digitala plånbok, men det är såklart en av de stora fördelarna med riktig crypto att du har den möjligheten.

Certifikat har inte heller någon möjlighet att erbjuda yield på samma sätt som du kan via t.ex celsius network/blockFI eller andra defi-tjänster/staking.

Skrivet av WoodPC:

Kan man lita på citatet ovan, menar de att de köper och säljer bitcoin vid varje köp och sälj av certen eller byter de bara certifikaten mellan köparna och säljarna?

Jag vet faktiskt inte vad dom har för bevis på det, om dom har regelbundna audits av externa parter för att bevisa det. Men jag skulle aldrig lita 100% på en centraliserad part, samma gäller såklart de tjänster som erbjuder yield för krypto.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Glöm inte bokföra alla dina transaktioner. Skatteverket har blivit allt bättre på att utreda kryptoärenden. Skulle inte förvåna mig om alla som gjort vinster 2017 och inte skattat för dessa, troligen kommer få tråkiga straffskatter när SK väl får tummen ur. Finns trots allt lite drygt 2 år kvar för dem att utreda på

Finns det en tidsram för hur långt tillbaka skatteverket får gå tillbaka och undersöka tidigare års transaktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av opiusjackson:

Finns det en tidsram för hur långt tillbaka skatteverket får gå tillbaka och undersöka tidigare års transaktioner?

Det tar 5års tills det anses preskriberat.
Sedan vet jag inte om det då gäller transaktionsdatumet eller datumet då transaktionen skulle funnits i deklarationen.
Tänker man logiskt bör det vara deklarationen vilket innebär nästan 6 år tillbaka för sälj transaktioner.

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Det tar 5års tills det anses preskriberat.
Sedan vet jag inte om det då gäller transaktionsdatumet eller datumet då transaktionen skulle funnits i deklarationen.
Tänker man logiskt bör det vara deklarationen vilket innebär nästan 6 år tillbaka för sälj transaktioner.

Så om jag köpt krypto 2014 och sålt under 2015, men inte rört något nästkommande år, och sedan återigen börjar köpa och sälja 2022, så kan jag börja skatta lagligt från det året, och räkna det som hände 2015 som preskriberat?

Permalänk
Medlem

Jag äger både certifikat och riktig krypto. Certifikat i ISK är fördelaktigt skattemässigt och deklarationen sköts automatiskt, men har motpartsrisk osv. Riktig krypto har ingen motpartsrisk, men har högre skatt vid försäljning och är jobbigare att deklarera. Så min tidshorisont är kortare för certifikaten (1-2 år) och längre för riktig krypto (5-10 år). Sedan äger jag båda för att sprida riskerna, eftersom det finns risker med att äga riktig krypto, då ens dator kan bli hackad eller man tappar bort sina nycklar (jag använder hårdvaruplånbok dock).

Angående motpartsrisk osv, så verkar det komma upp fler och fler certifikat, se exempelvis:
https://blog.bitmex.com/exchange-traded-bitcoin-products/

Jag försökte köpa Vaneck Vectors Bitcoin ETN på Nordnet, men lyckades ej då produkten saknade (än så länge) faktablad på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opiusjackson:

Så om jag köpt krypto 2014 och sålt under 2015, men inte rört något nästkommande år, och sedan återigen börjar köpa och sälja 2022, så kan jag börja skatta lagligt från det året, och räkna det som hände 2015 som preskriberat?

Jag hittade detta svar, som jag tycker svarar rätt bra på frågan.
https://www.familjensjurist.se/fragor-och-svar/skuldebrev/pre...

Med andra ord är min tolkning, om de granskar dig utöver dina nya deklarationer, kommer eventuella skatteåterbäringar att dras in fram tills din preskriberade skatteskuld är avbetald.

Jag vet dock inte om denna preskriberade skatteskuld är endast summon du är skyldig eller om de räknar upp den likt om det vore inom presriberingstiden..
En sak ska man dock ha klart för sig, skatteverket lär ha bra förståelse för blockchain-teknik numera och lär ställa jobbiga frågor.
Så det är säkert att rekommendera någon form av tvätt så det blir svårare att följa dina transkationer. Skulle alla vara gjorda från samma wallet eller nästa wallet kan jag tänka mig att det kommer komma jobbiga frågeställningar.
Bäst är att föra in beloppen i en exchange för att sedan tar ut dem till en helt ny wallet, problemet med det är att de flesta legitima exchanges numera kräver dina ID-handlingar så det kan nog bli svårt att anonymisera transaktionerna

Kort sagt kan man ha en hel del ångest över detta, själv är jag glad att jag endast investerade via certifikat så här långt

Skrivet av kanskedet:

Jag äger både certifikat och riktig krypto. Certifikat i ISK är fördelaktigt skattemässigt och deklarationen sköts automatiskt, men har motpartsrisk osv. Riktig krypto har ingen motpartsrisk, men har högre skatt vid försäljning och är jobbigare att deklarera. Så min tidshorisont är kortare för certifikaten (1-2 år) och längre för riktig krypto (5-10 år). Sedan äger jag båda för att sprida riskerna, eftersom det finns risker med att äga riktig krypto, då ens dator kan bli hackad eller man tappar bort sina nycklar (jag använder hårdvaruplånbok dock).

Angående motpartsrisk osv, så verkar det komma upp fler och fler certifikat, se exempelvis:
https://blog.bitmex.com/exchange-traded-bitcoin-products/

Jag försökte köpa Vaneck Vectors Bitcoin ETN på Nordnet, men lyckades ej då produkten saknade (än så länge) faktablad på svenska.

Verka finnas på Avanza.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Spontant kanske det kan vara bra att splitta över olika certifikat för att "minska" den risken.
Något att betänka med riktigt krypto är tilliten som krävs mot trackern man gör affärer på vid försäljning, samt möjligheten att den exchange man väljer blir hackad/är redan compromised då man överför summor till den.

Själva deklarationen är inte särskilt krångling, det är bara att använda K4 blanketten och använda skatteverkets lathund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Verka finnas på Avanza.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Spontant kanske det kan vara bra att splitta över olika certifikat för att "minska" den risken.
Något att betänka med riktigt krypto är tilliten som krävs mot trackern man gör affärer på vid försäljning, samt möjligheten att den exchange man väljer blir hackad/är redan compromised då man överför summor till den.

Själva deklarationen är inte särskilt krångling, det är bara att använda K4 blanketten och använda skatteverkets lathund

Det där är dock ett annat certifikat med en annan utgivare (som också Nordnet har). Jag tänkte på:
https://www.nordnet.se/marknaden/ovriga-certifikat/17392319-v...

Men min plan var att minska risken lite genom att köpa certifikatet ovan (som jag ej kunde).

Permalänk
Medlem

@kanskedet

Bara av nyfikenhet:
Är du säker på att du inte kan köpa den ETF:en...?

ETF:er är s.k. "börshandlade fonder", alltså inte regelrätta certifikat eller andra instrument... men ska gå att köpa/sälja på samma vis.

Dock med den lilla skillnaden att köp/sälj behöver några börsdagar innan klart (om jag minns rätt)... dvs likt vanliga fonder.

Och dessutom:

Får man inte tag på den information om en fond som man som investerare ska ha innan köp så finns ju ytterligare risk; en ETF/fond kan ju ha som mål att bredda/hedge'a på sätt man själv inte skulle godta.

Risk att "köpa grisen i säcken" alltså... ⚠️
Så se alltid till att få fullgod information innan köp vad det än gäller på börsen, särskilt när det handlar om kryptovalutor och råvaror.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Lider inte dessa certifikat av urholkningseffekter?

Nej, det är bara med hävstång det gäller?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Om man är svensk och köper något annat än certifikat på isk/kapitalförsäkring beror det antagligen på att man inte har koll på Svenska skatteregler.

*Varje transaktion räknas, inte bara till fiat.
*Bara 70% av förluster kan kvittas mot vinster(!!!!!!!). Jag vet inget annat land som har så hemska regler.
Alltså, du köper bitcoin för 100kr säljer för 200kr Sen köper du för 200kr säljer för 100kr. +-noll va? Nope. Du får betala 100-(100*0.7)=30kr i skatt.
Den där ekvationen ballar ur rätt snabbt om man handlar mycket och kan enkelt bli en skuldfälla utan dess like.

Ovanstående är en verklig risk som får risken med att tracker företaget ska konka att verka barnslig. Undantaget om du behåller coinsen för alltid men det är ingen kul risksituation att vara i heller.

edit: @elfsberg bull/bear certifikat är notoriska på det men de trackers som finns för krypto har inte dom problemen utan en fast årlig avgift på 2.5% och den smällen får man ta. Såg att det även fanns en med 0% sen i år men inte kollat upp den, tryggare med en med högre likviditet som man vet hur man får betala för tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Om man är svensk och köper något annat än certifikat på isk/kapitalförsäkring beror det antagligen på att man inte har koll på Svenska skatteregler.

*Bara 70% av förluster kan kvittas mot vinster(!!!!!!!). Jag vet inget annat land som har så hemska regler.
Alltså, du köper bitcoin för 100kr säljer för 200kr Sen köper du för 200kr säljer för 100kr. +-noll va? Nope. Du får betala 100-(100*0.7)=30kr i skatt.
Den där ekvationen ballar ur rätt snabbt om man handlar mycket och kan enkelt bli en skuldfälla utan dess like.

Ovanstående är en verklig risk som får risken med att tracker företaget ska konka att verka barnslig. Undantaget om du behåller coinsen för alltid men det är ingen kul risksituation att vara i heller.

edit: @elfsberg bull/bear certifikat är notoriska på det men de trackers som finns för krypto har inte dom problemen utan en fast årlig avgift på 2.5% och den smällen får man ta. Såg att det även fanns en med 0% sen i år men inte kollat upp den, tryggare med en med högre likviditet som man vet hur man får betala för tjänsten.

Du har nog tyvärr missförstått hur ISK beskattas, eftersom hela innehavet beskattas oavsett dess utveckling beskattas inte enskilda transaktioner. Du kan således day-trade'a på ISK i Bitcoin och inte råka ut för 30% skatt på din vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Precis. Istället för courtage.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Du menar säkert att alla växlingar mellan kryptovalutor räknas, men självklart så beskattas du inte för en transaktion mellan två bitcoin-addresser.

Skrivet av osborn666:

Ja det är ju trist för de som tänker tradea kryptovaluta, mindre relevant för de som köper över tid utan att sälja.

Skrivet av osborn666:

Som sagt, det gäller folk som tradear. Det är en väldigt liten % som gör vinst på att tradea så det är bara bra att det inte uppmuntras om du frågar mig. Att du vinstbeskattas 30% får man självklart ta med i ekvationen när man väljer om man vill köpa certifikat eller köpa bitcoin på riktigt, men det är ju ingen risk som man kan råka ut för om man har otur.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Du har nog tyvärr missförstått hur ISK beskattas, eftersom hela innehavet beskattas oavsett dess utveckling beskattas inte enskilda transaktioner. Du kan således day-trade'a på ISK i Bitcoin och inte råka ut för 30% skatt på din vinst.

Du får läsa vad jag skrev igen.

@Teval:
*Ja, vi pratar om skatt så köp/sälj transaktioner inte bitcoin transaktioner
*Ja, ska man stoppa under kudden och aldrig sälja går det bra vilket jag skrev.
*Nej, köper du cert på isk går vi från sämsta skattemodellen till bästa och betalar inte vinskatt utan en väldigt låg schablonskatt på hela beloppet. Sen var som sagt inte problemet vinstskatt utan kvittningsreglerna. Att vara låst att inte kunna handla det man stoppat pengar utan stora negativa konsekvenser skulle jag aldrig vara beredd att göra för några större belopp. Då har man sällat sig till de religösa.

Annars hade jag gärna haft lite "fysisk" bitcoin men slår man ihop dom här sakerna är det en dålig deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

@Teval:
*Nej, köper du cert på isk går vi från sämsta skattemodellen till bästa och betalar inte vinskatt utan en väldigt låg schablonskatt på hela beloppet. Sen var som sagt inte problemet vinstskatt utan kvittningsreglerna. Att vara låst att inte kunna handla det man stoppat pengar utan stora negativa konsekvenser skulle jag aldrig vara beredd att göra för några större belopp. Då har man sällat sig till de religösa.

Annars hade jag gärna haft lite "fysisk" bitcoin men slår man ihop dom här sakerna är det en dålig deal.

Då är jag stolt religiös, jag vill ha friheten att använda mina bitcoin, och har inga planer på att sälja något de närmaste 10 åren iaf. Vill jag lägga dom på celsius.network och tjäna ränta på dom så vill jag kunna göra det. Med >6% ränta i dagsläget så har jag tjänat in skatten på 30% på under 5 år. Och skulle jag behöva ta ut lite pengar så kan jag ta lån mot dom.

Risken blir ju liknande med sådana tjänster som med cert såklart, man behöver lita på en central aktör.

Certifikat är ju en helt död produkt, även om man inte tycker att det finns något idag som är värt att göra med bitcoin eller eth så känns det för mig dumt att satsa på att det också kommer vara så i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Teval:

Då är jag stolt religiös, jag vill ha friheten att använda mina bitcoin, och har inga planer på att sälja något de närmaste 10 åren iaf. Vill jag lägga dom på celsius.network och tjäna ränta på dom så vill jag kunna göra det. Med >6% ränta i dagsläget så har jag tjänat in skatten på 30% på under 5 år. Och skulle jag behöva ta ut lite pengar så kan jag ta lån mot dom.

Risken blir ju liknande med sådana tjänster som med cert såklart, man behöver lita på en central aktör.

Certifikat är ju en helt död produkt, även om man inte tycker att det finns något idag som är värt att göra med bitcoin eller eth så känns det för mig dumt att satsa på att det också kommer vara så i framtiden.

Att se sina pengar halveras, sen halveras igen, sen halveras igen och vara bunden av skatteregler att inte agera är en konstig definition av fri tycker jag jämfört med att sälja när det man tycker det börjar bli för hett och köpa när man tycker det börjar bli för svalt. Pricka topparna kan man ju aldrig och lätt att trada för ofta men att sälja 10 köpa 5 hade fortfarande betytt dubbelt så många bitcoins idag.

Oavsett vad, den som läser tråden har nu lite olika perspektiv, tänker man aldrig sälja och hoppas på att det kommer gå uppåt för alltid så kan man ha fysisk, vill man hoppa in och ut kör man isk/kapitalförsäkring. Båda har sina risker, om bitcoin verkligen lyckas och blir en verklig konkurent till dollarn så kan riskekvationen ändras. Antingen försvinner alla papper's bitcoin då eller så säljer vi toppen och köper tillbaka dom fysiskt på 5% av toppen.

Trevlig helg, önskar att skattereglerna inte var som dom var och man kunde ha mer fysiskt. Har kört så förut men många kommer bli skuldsatta för livet i Sverige som inte haft koll på dom här sakerna är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Att se sina pengar halveras, sen halveras igen, sen halveras igen och vara bunden av skatteregler att inte agera är en konstig definition av fri tycker jag jämfört med att sälja när det man tycker det börjar bli för hett och köpa när man tycker det börjar bli för svalt. Pricka topparna kan man ju aldrig och lätt att trada för ofta men att sälja 10 köpa 5 hade fortfarande betytt dubbelt så många bitcoins idag.

Oavsett vad, den som läser tråden har nu lite olika perspektiv, tänker man aldrig sälja och hoppas på att det kommer gå uppåt för alltid så kan man ha fysisk, vill man hoppa in och ut kör man isk/kapitalförsäkring. Båda har sina risker, om bitcoin verkligen lyckas och blir en verklig konkurent till dollarn så kan riskekvationen ändras. Antingen försvinner alla papper's bitcoin då eller så säljer vi toppen och köper tillbaka dom fysiskt på 5% av toppen.

Trevlig helg, önskar att skattereglerna inte var som dom var och man kunde ha mer fysiskt. Har kört så förut men många kommer bli skuldsatta för livet i Sverige som inte haft koll på dom här sakerna är min åsikt.

Jag håller med dig i 90% av det du skriver, vill man tradea bitcoin i Sverige och göra rätt för sig skattemässigt så köp certifikat. Håller inte med dig när du drar argumentet till det extrema med "aldrig sälja" och "för alltid", men antar att det är för att göra din poäng. Att det skulle vara en konkurrent till dollarn ser jag inte heller som det största use caset för bitcoin, men det är en annan diskussion.

Visa signatur