Permalänk

Hur mycket kylpasta?

Hej, jag har sett att många använder ett riskorn ungefär? Är det bäst practice eller finns det bättre sätt?

Jag ska snart på med kylpasta på min Ryzen propp och Noctua kylare så jag tänkte kolla med er först hur mycket jag ska använda

Permalänk
Medlem

"lagom" ska räcka med en liten klutt i mitten som mosas ut av kylaren, själv har man haft lite OCD och satte alltid och smetade ut kylpastan till ett tunt lager med ett bibblankort innan man monterade den xD

exempel på hur lite som egentligen krävs
lycka till!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Tänk att det skall bli ett tunt fint lager utav pastan mellan ytorna när du skruvat på kylaren.

Pröva en gång eller två för att få en uppskattning, sedan får man hyfsad känsla för det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Okokt riskorn brukar vara den vanligaste rekommendationen. Ska man vara petig så beror det lite på vad du har för CPU och hur den är utformat under värmespridaren.

Generellt sett så kan man dock säga att det är bättre att ha för mycket än för lite, så länge kylpastan inte är strömledande så är det värsta som kan hända när du tar för mycket att det blir kladdigt på moderkortet. Kylförmågan påverkas inte så mycket. Dock så skulle jag även säga att gemene man väldigt sällan tenderar att använda för lite kylpasta.

Jag hade kört på okokt riskorn i mitten om jag var du!

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

"lagom" ska räcka med en liten klutt i mitten som mosas ut av kylaren, själv har man haft lite OCD och satte alltid och smetade ut kylpastan till ett tunt lager med ett bibblankort innan man monterade den xD

Hehe, ok, mängd mässigt ett riskorn typ? Lite mer kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ziltharon: uppdaterade mitt inlägg, missade videolänken

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Vet inte hur måttet är för ett riskorn men jag skulle snarare uppskatta 3 riskorn. Beror såklart på vad du har för CPU/GPU och hur stor ytan är.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Tack för Arctic länken, blir nog one point metoden riskorn

Permalänk

Jag har en Ryzen 2600, jag har sett att man kan kolla om cpu är plan med rakblad eller kreditkort, vet inte riktigt vad man gör om den inte är det dock Det känns dock rätt extremt