När det gäller sista stycket, ta en titt på vad som finns på iTunes/AppleTV, Google Play/Youtube Movies, Microsoft, SF Anytime och Viaplay för enbart TVoD så kommer du se att mycket finns där. Sen Disney köpte upp Fox ger de ut filmer även under detta varumärke givetvis, mycket kommer fortsätta hitta till TVoD och skivor, i USA ges film ofta ut på TVoD några dagar innan DVD/Blu-ray/UltraHD-Blu-ray. Gammalt Disney-innehåll vill man inte alltid se om, så att vissa saker har periodiserade utgivningar spelar ingen större roll. Har du redan köpt filmen på DVD/Blu-ray/UltraHD-Blu-ray har du den redan, har du redan sett filmen på bio kanske du nöjer dig med det o.s.v.
Kan Telia och så vidare sälja HBO kan nog Disney för den delen. Disney borde vilja tjäna pengar, och ingen har intresse av att göra det svårt att prenumerera på olika tjänster när de redan samarbetar i staterna. De flesta av dessa bolag har ingen stark partner i Europa eller har sina egna tjänster i Europa. Vill de dessutom konkurrera med Netflix i EU så är det ett måste att lansera Hulu och ha material från WarnerMedia, CBS o.s.v. annars hamnar ju detta på Netflix i länder där de inte har sina egna tjänster.
När det gäller 20th Century Fox Televisions och Fox 21 Television Studios produktioner och Fox olika samproduktioner för andra TV-bolag så äger de inte alltid distributionsrättigheterna för dessa program, så det har nästan ingen betydelse för grundtjänsten – möjligen om de släpper Hulu i EU och bjuder in andra bolag.
Hur som helst, drygt 500 filmer på Disney+ är inte hela deras bibliotek och betraktar du det som filmtjänst kommer du bli väldigt besviken, det tar inte flera år att se om de klassiker du vill titta på.
Fast den stora saken du missar är att vi inte riktigt är målgruppen. Disneys egna filmer och serier riktar sig mot barn och barn ser gärna om saker i mycket högre utsträckning än vuxna. Mina småsystrar slet exempelvis ut videokassetterna för flera Disneyfilmer under deras barndom (själv var jag nog för gammal när vi väl skaffade video hemma). Min son kan, om han själv får välja, se samma avsnitt av Spöket Laban eller Octonauterna fem gånger efter varandra liksom. Så jag tror inte de kommer att ha några problem att få småbarnsfamiljer att prenumerera.
För att behålla familjerna när barnen blir större behöver de ett annat utbud dock, därav Star Wars och Marvel med ett gäng serier med nya avsnitt varje vecka. Jag vet förstås inte om det kommer att räcka, men för många så är det tillräckligt för att betala den ganska låga kostnaden. De kommer inte att konkurrera ut Netflix med Disney+ men det är väl inte heller syftet riktigt, blir de förstavalet som andra streamingtjänst för barnfamiljerna så räcker det ganska långt. Jag har exempelvis en SF Kids prenumeration trots att de mestadels har samma saker som SVTs barnplay förutom mer Astrid Lindgren-grejer typ. Disney+ kommer sannolikt att ligga på ungefär samma prisnivå som de men de kommer att ha innehåll som jag också kan tänka mig att faktiskt titta på aktivt.
Så de har en tjänst med ett pris som ligger ganska långt under Netflix med en massa väldigt högkvalitativt och välkänt innehåll för barn inklusive föräldrarnas favoriter från när de var små. Bara där är det ju ett väldigt lockande erbjudande. Sen har de en massa Star Wars och Marvel-grejer, både helt nya och exklusiva saker och tidigare producerade filmer och serier som bland annat innehåller några av de största och mest inkomstbringande filmerna någonsin. Sen tillkommer familjeorienterade serier och filmer från de företag Disney äger som är några av de största studiorna i världen. Alltså kommer inte brist på innehåll vara ett problem för målgruppen, barnfamiljer, och många andra lär också nyttja tjänsten åtminstone emellanåt för att få se exklusiva saker inom deras smak.
Huruvida Hulu kommer att lanseras här spelar mindre roll för detta. Jag hade gärna sett ett svenskt Hulu, det är den streeamingtjänst jag använder mest i alla fall under vår och höst när det kommer mycket nytt innehåll, men jag tror inte det är så enkelt att få med de konkurrerande TV-bolagen på en sådan lansering. Ett Hulu med bara Disney-ägt innehåll kan absolut funka också förstås, men lika attraktivt kommer det ju inte att bli.