Försämrad prestanda sedan byte av grafikkort (GTX 970 till GTX 1660)

Permalänk

Försämrad prestanda sedan byte av grafikkort (GTX 970 till GTX 1660)

Hej,

Förra helgen köpte jag ett GTX 1660 för att uppdatera mitt något åldrade GTX 970.
Jag gjorde det vanliga: Avinstallerade de gamla drivrutinerna genom DDU, stängde av burken, tog ut det gamla kortet, in med det nya och startade upp. Sen installation av GeForce Eexperience och så installation av nya drivrutiner direkt därifrån.

Startade sedan upp mitt standard-spel, Starcraft 2 (som jag spelade senast kvällen innan bytet), för att känna på känslan.
Sirap.
Dels ser spelet markant mer pixligt ut och dels är det trögare. Har inte mätt FPS tyvärr och har ingen baseline att jämföra med.

Felsökning
Först kollade jag de vanliga sakerna. Vilken resolution (1920x1080) och vilken uppdateringsfrekvens (144 hz) genom Nvidia Control Panel. Allt rätt. Kollade också inställningarna i spelet och ja, 1920x1080 med skuggor, texturer och annat på "Ultra". Precis som vanligt.

Skiftade över till The Witcher 3 för att prova på något annat. Samma känsla där. Trögt redan i cutscenes och än mer i spelscener med lite action.

Jag gick in i Enhetshanteraren och letade efter eventuella konflikterande drivrutiner. Inga konstigheter. Tittade även bland "hidden devices" och tog bort lite random saker som låg på HID och bildskärmar, men ingenting låg under fliken Bildskärmskort.

Avinstallerade drivrutinerna igen och gjorde om allt från scratch. Samma grej.
Jahapp, knasigt grafikkort tänkte jag och stoppade i det gamla (GTX 970) igen. Och här blev allt riktigt konstigt. Fick inte tillbaka rätt känsla då heller. Samma sirapskänsla och pixlighet i spel.

Nånstans här känner jag mig riktigt usel på datorer. Hur tusan kan jag ha sabbat något på en så enkel sak som att byta grafikkort? Vad tusan kan jag ha gjort? Vad bör jag felsöka härnäst?

Jag ber ödmjukast om ursäkt för att jag inte har FPS, Furmark eller annat att skriva ut just nu. Säg gärna till om det någonting som jag bör skaka fram för att det ska gå att hjälpa mig på ett vettigt sätt. Då ordnar jag med det i helgen.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Bjoern_87: Standardförslaget och rätt ofta lösning är att kolla så du har senaste biosversion till moderkortet.
Senaste är Version 3503

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@Bjoern_87: Standardförslaget och rätt ofta lösning är att kolla så du har senaste biosversion till moderkortet.
Senaste är Version 3503

Börjar med att kolla det direkt efter jobbet imorgon. Tack!
Ps. Är 3503 senaste för just min moderskortsmodell menar du? Det var skarpt att du pejlade in det!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Standardfråga: du har inte råkat stoppa skärmen i moderkortets inbyggda grafikkort istället?

*edit*
utöver det: kolla att grafikkortet sitter ordentligt i slotten och att strömkontakter osv sitter i ordentligt. Du kanske kom åt nått?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Standardfråga: du har inte råkat stoppa skärmen i moderkortets inbyggda grafikkort istället?

Vaket! Nej, det har jag inte. Det sitter där den ska i PCI_E
Men tackar för bra kontrollfråga!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Bjoern_87: Ja om din sign stämmer med ASUS Z97-A så är det den senaste som finns här https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/Z97-A-ASU..., packa upp, lägg biosfilen på en USB sticka och använd verktyget för uppdatering som finns redan i bios.
Möjligen kan man nog lägga det nya bios direkt i roten på systemdisken/windowsdisken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@Bjoern_87: Ja om din sign stämmer med ASUS Z97-A så är det den senaste som finns här https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/Z97-A-ASU..., packa upp, lägg biosfilen på en USB sticka och använd verktyget för uppdatering som finns redan i bios.
Möjligen kan man nog lägga det nya bios direkt i roten på systemdisken/windowsdisken.

Tack! Jag kikar som sagt på det det första jag gör efter jobbet imorgon

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T