Permalänk
Medlem

Comhem slutar med e-posttjänst

Jag har fått bekräftat från ComHems kundservice att man tagit beslut om att avveckla sin e-posttjänst. Man har inte tagit något beslut om datum.

Då gäller det för de som tycker mail är viktigt och har ComHem som operatör att se om sitt hus. Om man inte är tvungen att ha ComHem kan man ju byta till någon annan. Om man är tvungen att ha ComHem kan man begära kompensation för den försämring av tjänsten som gjorts.

Jag tycker det är märkligt att man tar ett sådant beslut och inte meddelar alla berörda kunder.

Permalänk
Medlem

Det är ju vansinne att ha en operatörsbunden epost hur som helst.

Det finns inget slutdatum för eposten ännu, befintliga kunder har kvar eposten tills vidare, nya kunder får dock inte teckna något epostkonto.

Information har gått ut till kunder med epost under förra året, skickades via brev, men sedan stagnerande avvecklingen och inget satt slutdatum finns.

Ny info lär komma när ett satt datum finns.

Och nä, nån kompensation kommer inte att utgå för att en gratis eposttjänst utgår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Alliz89: Jag tecknade mig en gång i tiden för en tjänst där e-post ingick. För detta betalade jag en avgift. Hur kan du få det till att det var en gratis tjänst?

Permalänk
Medlem

Du betalar för bredbandsuppkopplingen. Eposten är ett kostnadsfritt och valbart tillägg, simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Du betalar för bredbandsuppkopplingen. Eposten är ett kostnadsfritt och valbart tillägg, simple as that.

Du svamlar. Jag köpte ett paket där mail ingick. Att Comhem nu omtolkar det för att kunna lägga ner tjänsten är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Absolut.
Vi kan ju bara vara överens om att vi är oense också.

Det är ju förövrigt Com Hems "tolkning" som räknas, inte din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Absolut.
Vi kan ju bara vara överens om att vi är oense också.

Det är ju förövrigt Com Hems "tolkning" som räknas, inte din.

Jag vill påstå att det är Allmänna Reklamationsnämnden som räknas. Jag och Comhem slöt ett avtal en gång i tiden. Det är inget en part kan ändra ensidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag vill påstå att det är Allmänna Reklamationsnämnden som räknas. Jag och Comhem slöt ett avtal en gång i tiden. Det är inget en part kan ändra ensidigt.

Jo det får de göra det enda en operatör behöver göra att informera dig att de ändrar tjänsten 1 månad i förväg om du accepterar så rullar allt på som vidare annars får du säga upp abonnemanget.

Ifall du har bindningstid så är det en annan sak då gäller avtalet hela din bindningstid och operatörerna brukar inte få ändra något.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om man ska var riktigt petig så är ARN inget man behöver följa utan en uppmaning.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hubertus:

Ingår det någon unik eller på annat sätt värdefull funktion i just ComHems e-posttjänst? Med tanke på att det finns ett brett och funktionsrikt utbud av helt gratis mailtjänster torde det vara svårargumenterat att förlusten av ComHems tjänst skulle berättiga dig någon form av ekonomisk ersättning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jo det får de göra det enda en operatör behöver göra att informera dig att de ändrar tjänsten 1 månad i förväg om du accepterar så rullar allt på som vidare annars får du säga upp abonnemanget.

Ifall du har bindningstid så är det en annan sak då gäller avtalet hela din bindningstid och operatörerna brukar inte få ändra något.

Det är just det som är kärnfrågan. De får inte ändra avtalet ensidigt. Däremot kan de säga upp avtalet. Det är något annat än det någon skrev "det är Comhems tolkning som gäller".

Permalänk

Vad bra, då får folk tummen ur och byter till någon operatörsoberoende e-post tjänst. Vansinne att använda sin ISP som leverantör av e-posten

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och jag står fast vid att du slutit avtal med Com Hem avseende bredbandsuppkopplingen, inte specifikt epostkontot/kontona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ingår det någon unik eller på annat sätt värdefull funktion i just ComHems e-posttjänst? Med tanke på att det finns ett brett och funktionsrikt utbud av helt gratis mailtjänster torde det vara svårargumenterat att förlusten av ComHems tjänst skulle berättiga dig någon form av ekonomisk ersättning.

Det är märkligt att så många är förstående för Comhems agerande. Det brukar inte låta så annars på detta forum.

Jag tycker det räcker med allt arbete det innebär att ändra mail-adresser på olika håll. Man frågar sig också hur det kommer sig att det finns så många gratistjänster. Hur länge kommer de att fortsätta vara gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det skulle jag inte säga. Du får ett kontoutrymme om 100MB och that is it.

Jag kan förstå den äldre generationen som kanske inte är så hemma på detta och som ser ett byte av epostadress som att bestiga ett berg.

I övrigt förstår jag inte alls varför man har en operatörsbunden epost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Och jag står fast vid att du slutit avtal med Com Hem avseende bredbandsuppkopplingen, inte specifikt epostkontot/kontona.

Du får stå fast vid vad du vill men du har ingen aning om vilket avtal jag slutit med Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skulle nog säga att det ingår något ganska unikt, epost-adressen, har TS varit kund länge så kan nog adressen anses som väl inarbetat.
Nu vet jag inte om det finns någon friskrivning i Comhems villkor för användning av ev. epost-adress i vinstdrivande syfte, men om så inte är fallet kan ju faktiskt TS lida stor ekonomisk förlust på grund av att bli tvingad att byta epost-adress.
T.ex ett "brevlådeföretag" som lever på sitt rykte och enda medel för kontakt är just sagda epost-adress.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Du får stå fast vid vad du vill men du har ingen aning om vilket avtal jag slutit med Comhem.

Förklara ditt avtal då, och visa gärna texten där du köper e-post tjänsten livet ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I sin höjd tror jag att du kan kräva byta mot en annan befintlig produkt hos comhem som ev. är mer intressant/billigare eller byta operatör utan någon form av bindning eller avgift.

Har du varit en god kund länge så kan de ev. ge dig en rabatterad tjänst för att få dig att stanna, då i form av "god vilja".

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag skulle nog säga att det ingår något ganska unikt, epost-adressen, har TS varit kund länge så kan nog adressen anses som väl inarbetat.
Nu vet jag inte om det finns någon friskrivning i Comhems villkor för användning av ev. epost-adress i vinstdrivande syfte, men om så inte är fallet kan ju faktiskt TS lida stor ekonomisk förlust på grund av att bli tvingad att byta epost-adress.
T.ex ett "brevlådeföretag" som lever på sitt rykte och enda medel för kontakt är just sagda epost-adress.

Företag med en operatörsberoende e-post adress är väldigt oseriöst. Möjligt att det var okej 1997 men inte 2019

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har som epostadress "förnamn.efternamn@telia.com", det tycker jag är rätt praktiskt ibland. Problemet var att jag, som har ett ganska vanligt namn, fick en massa felpost som skulle till exempelvis "förnamn.efternamn89@telia.com" så jag avvecklade mer eller mindre användandet av telia.com, och nu har jag ju inte ens telia så...den ryker väl snart.

Hur som, för bortemot 20 år sedan var ju yahoo och hotmail, exempelvis, totalt instabila. "Ja, vi raderade ju alla bilagor helt plötsligt...det gjorde inget va?", "Ja, du fick ju ett väldigt stort spam-mail, på 1MB, så vi raderade hälften av dina gamla mail för att få plats för det...ok va?". Osv. Egen klient på datorn och pop3 var ett måste.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Förklara ditt avtal då, och visa gärna texten där du köper e-post tjänsten livet ut.

Varför det? Är du domare i fallet?

Permalänk
Medlem

En konsumenttjänst brukar normalt inte få användas till annat än privat bruk, tror inte brevlådeföretag räknas dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Företag med en operatörsberoende e-post adress är väldigt oseriöst. Möjligt att det var okej 1997 men inte 2019

Förklara gärna hur du menar med oseriöst.

Jag spekulerar endast och har ingen aning om hur det ligger till i verkligheten, men det verkar på många här som att det bara är helt OK att ändra på villkoren i ett överenskommet avtal utan att den andra parten skall göra något annat än bara bita ihop.

Jag har kanske för övrigt ett par väldigt förmånliga avtal att erbjuda er om ni inte har något emot att jag sedan ändrar villkoren, bara jag säger till en månad innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

En konsumenttjänst brukar normalt inte få användas till annat än privat bruk, tror inte brevlådeföretag räknas dit.

Precis vad jag menade med "friskrivning" läs "villkor" från Comhems sida, som sagt jag bara spekulerar eftersom jag ej sitter med avtalet i hand, men det är väldigt många andra som är tvärsäkra åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag menade med "friskrivning" läs "villkor" från Comhems sida, som sagt jag bara spekulerar eftersom jag ej sitter med avtalet i hand, men det är väldigt många andra som är tvärsäkra åt andra hållet.

Ja alla är vi väl saliga vår tro tills motsatsen bevisats svart på vitt.

Jag kan absolut erkänna om jag har fel, men är tämligen säker på att det finns villkor eller vad man vill kalla det som reglerar t.ex en sån här situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag skulle välja Bahnhofs mail framför gmail/hotmail/outlook eller andra icke operatörsbundna.
Bara för att operatörsoberoende är viktigt för dig betyder det inte att det är "oseriöst" och "utdaterat" om operatörsberoende mail passar andra bättre. Speciellt när företag som bahnhof är mer att lita på än andra som analyserar, bearbetar och även säljer vidare dina uppgifter och innehåll i mailen. (Finns även andra fördelar/nackdelar)

Lite tunnelseende från din sida och dryg kommentar som ser ner på andra som har andra krav än dig.

Permalänk
Avstängd

Att folk orkar tjafsa om detta, ni som klagar har säkert inte läst terms & agreement texten att det någon gång kunde avvecklats, företag köps upp av andra osv och villkor förändras - ni trycker på acceptera utan tänka....

Förklara gärna hur du menar med oseriöst.

Jag spekulerar endast och har ingen aning om hur det ligger till i verkligheten, men det verkar på många här som att det bara är helt OK att ändra på villkoren i ett överenskommet avtal utan att den andra parten skall göra något annat än bara bita ihop.

Jag har kanske för övrigt ett par väldigt förmånliga avtal att erbjuda er om ni inte har något emot att jag sedan ändrar villkoren, bara jag säger till en månad innan.

Min erfarenhet är att villkoren är ganska lösa, iaf lösa nog att kunna ta bort en tjänst efter x antal år om t ex tjänsten sakta slutar användas av majoriteten av kunder osv... Det finns alltid lösningar för företagen att ta bort tjänster, speciellt när dom avvecklar i rimlig tid (i detta fallet i över ett år, mer än gott om tid)

Det är lite att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Det är oskäligt av comhem att avbryta en inarbetat tjäns, som dessutom inte kan kosta många ören per månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är just det som är kärnfrågan. De får inte ändra avtalet ensidigt. Däremot kan de säga upp avtalet. Det är något annat än det någon skrev "det är Comhems tolkning som gäller".

Det inte ensidigt utan genom information brevet så har Com Hem sagt att de vill ändra villkoren för tjänsten om du accepterar det så är gör du inget men ifall du inte vill behålla tjänsten så säger du upp tjänsten.

Så funkar de flesta abonnemang operatörerna säger inte upp dig automatiskt när de höjer priser eller ändrar i sina villkor utan kunden måste göra ett aktiv val att avsluta abonnemanget.

https://telekomradgivarna.se/att-andra-avtal/om-operatoren-an...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB