Skillnad på EdgeRouter X och konsumentrouter för flera tusen?

Permalänk
Medlem

Skillnad på EdgeRouter X och konsumentrouter för flera tusen?

Hej,

Ni som hänger på den här delen av forumet har säkert sett mina trådar - ursäkta att jag har så många frågor!

Jag har tänkt införskaffa mig en ny router. Min nuvarande har diverse begränsningar på antal statiska IP-adresser man kan ha bl.a. Istället tänkte jag brygga min 4G router och skaffa något annat.

Routern kommer användas för att dela en uppkoppling till två hus med nuvarande 100-170Mbit/s ungefär. Det blir ju en hel del anslutna enheter - flera TV, Apple TV, Nvidia Shield, en hel del telefoner, surfplattor, datorer, Hue Bridge, Samsung SmartThings, några robotdammsugare och en hel del annat förstås.

För trådlöst kommer jag använda Ubiquiti accesspunkter så småningom.

Med detta sagt, är det någon större skillnad rent prestandamässigt eller liknande mellan t.ex. en EdgeRouter X och t.ex. en Asus ROG Rapture Gaming Router (https://www.webhallen.com/se/product/275398-ASUS-ROG-Rapture-Gaming-router-AC5300-Tri-Band-MU-MIMO - tog bara någon dyr router från Webhallen)?

Tack!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock: begränsningar på antal statiska IP-adresser

Man ska ha många noder hemma för att få slut på adresser.

192.168.x.x har 254 möjliga noder, sen finns näten i 172.16.x.x med 254x254
Man kan lägga en del som DHCP och en annan del för statiska adresser.
Annan möjlighet är DHCP med låsta mac-adresser för servrar och annat som ska ha fasta adresser under DHCP.

Om två hus ska dela på en lina in kan man ha två routrar så separata hushåll får sina egna nät och lösenord.
Är husen i samma familj vill man troligen ligga på samma nät för att kunna dela filer.
Oavsett vilket vill man ha max fart fram till accesspunkterna så man bör välja kabel mellan husen.

Vad gäller routrar så titta på wifi 6 för att få bättre täckning och kapacitet (för samtidiga användare).

Permalänk

Edgeroutern har ju 3 portar om jag minns rätt, du kan ha en för wan(ISP in) och sedan en för ditt nät o den andra för hus nr2 o sedan separera dessa från varandra om du vill med regler.

Kör du inte massa extra funktioner såsom qos+vpn så klarar edgerouter att maxa en gb lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Man ska ha många noder hemma för att få slut på adresser.

Det jag menade var att min router endast kan sätta 10st statiska adresser till mina enheter hemma, sedan tar det stopp. Det finns andra begränsningar också, så jag behöver byta ut den jag har nu (och fick från Telia) mot någon annan, t.ex. en Edgerouter X.

Skrivet av lassesjo:

Om två hus ska dela på en lina in kan man ha två routrar så separata hushåll får sina egna nät och lösenord.
Är husen i samma familj vill man troligen ligga på samma nät för att kunna dela filer.
Oavsett vilket vill man ha max fart fram till accesspunkterna så man bör välja kabel mellan husen.

Vad gäller routrar så titta på wifi 6 för att få bättre täckning och kapacitet (för samtidiga användare).

För tillfället har vi endast en 4G-uppkoppling och får bara ett publikt IP, så jag måste ha en router "först" (och brygga det 4G-modem/router som jag har).

När vi senare får fiber så är tanken att båda husen får varsin router och varsitt publikt IP.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Edgeroutern har ju 3 portar om jag minns rätt, du kan ha en för wan(ISP in) och sedan en för ditt nät o den andra för hus nr2 o sedan separera dessa från varandra om du vill med regler.

Kör du inte massa extra funktioner såsom qos+vpn så klarar edgerouter att maxa en gb lina.

Det finns ju förstås flera modeller, men den jag tänker på är denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... Möjligtvis funderar jag på om det kan vara bra med en likadan fast med SFP? Jag är inte insatt i fiber och har aldrig haft villafiber tidigare, så jag vet inte alls vad som kommer installeras.

Den har till och med fem portar (varav en för WAN). Jag har inga planer på VPN. Jag är däremot inte insatt i QoS, men om det kan göra så att det andra huset kan få, säg 40Mbit, och routern begränsar t.ex. min nerladdning så kan jag absolut tänka mig att använda det. Däremot har ingen av oss IPTV eller VoIP.

Finns det någon anledning att köpa en svindyr konsumentrouter jämfört med en Edgerouter X för typ en femtedel av priset (förutsatt att jag använder accesspunkter)?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Permalänk
Medlem

@nu1mlock:
Prismässigt skiljer det sig en hel del. Edgeroutern får du för runt ~600 kr och är liten (11*7,5cm) och sval. Går med andra ord att gömma ganska bra. Konsumentroutrar kan ju dra iväg en hel del. Administrationen av en edgerouter är också på en något högre nivå än konsumentroutrarna, men har också väldigt mycket funktioner. Det är inte 100% knacka i konsolen utan den har ett GUI, men vissa saker kan kräva att man skriver lite kommandon i konsolen.

Min erfarenhet av edgerouter är att den är stabil, bra fart i den och ganska enkel att göra enklare uppgifter i den. Skönt att kunna bygga ut med AP vart efter behovet förändras och sätta dom där man vill ha dom. Lite mer modulär skulle man kunna säga. I slutändan med edgeroutern och ett par AP så landar du nog på ungefär samma pris som en dyrare konsumentrouter, men i mina ögon bättre grejer och flexiblare placering.

Edit: Edgerouter med SFP: Vad jag läst om detta så är det bäst att kolla upp med din ISP om du över huvudtaget får gå förbi deras utrustning. Kan tydligen ställa till det och det lär inte bli glada miner direkt.

Lagt till info om SFP
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Du kan också kolla på Unifi router och Controller som även styr AP:na.
När det gäller AP tänk på hur du skall mata dem med ström (PoE, passiv eller PoE+ eller injector, via switch/router)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

/.../
192.168.x.x har 254 möjliga noder, sen finns näten i 172.16.x.x med 254x254
/../

Här blev det lite fel. Först, det går att dela upp subnät i vilken storlek som helst, så länge de håller sig inom det tilldelade huvudnätet, alltså i detta fall 192.168.0.0/16, 172.16.0.0/12 eller 10.0.0.0/8. Några exempel: 192.168.128.0/19 (192.168.128.0-192.168.159.255), 172.18.0.0/15 (172.18.0.0-172.19.255.255), 10.192.0.0/12 (10.192.0.0-10.207.255.255). Det är dock inte alla konsumentrourar tillåter det.

Man förlorar 2 adresser för varje subnät (exklusive routern), så ju fler och mindre subnät, desto större förlust. 254 noder stämmer för /24 nätverk, men vet inte riktigt var du fick 254 * 254 från. Det går utmärkt att använda 172.16.0.0/24 och 172.16.255.0/24 som subnät, eller tex 172.16.254.255/23 och 172.16.255.0/23 som adresser. Om man delar upp 172.16.0.0/16 i /24 nät får man 256 * 254 adresser totalt för de näten.

Finns inget som kräver att man begränsar dig till de klassfulla storlekarna, om man nu inte har någon enhet med inkomplett implementering av internetprotokollen. Det maximala antalet adresser som går att använda i respektive tilldelning är 2^16-2 (hela 192.168.0.0/16), 2^10-2 (hela 172.16.0.0/12) och 2^24-2 (hela 10.0.0.0/8).

Subnätsuppdelning kan vara lite bedrägligt om man vill göra annat än de vanligaste uppdelningarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassesjo:

@nu1mlock: begränsningar på antal statiska IP-adresser

Du kan använda 16 adressbitar om du ändrar nätmasken, 192.168.0.0/16 är helt ok, 65536 möjliga adresser och så tar man bort 2 av för nätadresen och broadcast så har man 65534 kvar till sina prylar.
Nätverksprylar har dock ett begränsat minne så det kan finnas en gräns för hur många enheter de kan ansluta innan minnet tar slut, jag har tex Ciscoswitchar som det går att koppla in 6800 klinter i innan minnet tar slut så allt handlar inte bara om hur mycket man kan adressera för det kan finnas andra begränsningar också men nu är nog chansen mycket liten att man kopplar in över 6800 enheter hemma eller ens på ett företag men begränsningen finns där.

Skrivet av nu1mlock:

Det jag menade var att min router endast kan sätta 10st statiska adresser till mina enheter hemma, sedan tar det stopp.

En router kan inte sätta en statisk ip i en klient, den kan tilldela en klient som använder dhcp samma dynamiska ip varje gång och inte ge den adressen till nått annat men ska man sätta en statisk ip ska det göras i klienten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En router kan inte sätta en statisk ip i en klient, den kan tilldela en klient som använder dhcp samma dynamiska ip varje gång och inte ge den adressen till nått annat

Det var det här jag egentligen menade, tack för förtydligandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det var det här jag egentligen menade, tack för förtydligandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man använda statiska adresser är det bättre att ange den statiska adressen i prylen som ska ha adressen. Den statiska adressen ska såklart ligga utan för ditt dhcp-scope. Det senare borde man även kunna konfigurera på en Telia-router. Att reservera dhcp-adresser ser jag mer som en nödlösning för prylar som av någon anledning inte stödjer fast ip-adress.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag knycker denna tråd lite...

Jag funderar också på att ersätta befintlig router/brandvägg med en Edgerouter då den jag har idag maximalt klarar av 100 Mbit och jag har en 250 Mbit-fiber idag men den kommer troligtvis att uppgraderas inom kort så viss framtidssäkerhet önskas.

Idag vet jag inte om jag kan koppla in fibern direkt eller om jag behöver ligga efter ISP:ns utrustning men jag skulle ändå vilja ha möjligheten till fiberinkoppling. Det jag kikat på är bland anant följande modeller av Edgerouter så ser ni prisspannet:
ER-X-SFP
ER-6P

Vad för fiberkonverter behövs om jag ska ansluta direkt på fibern?

Innanför routern finns bland annat en Unifi NanoHD och skulle det gå att köra PoE är det bra, men inget krav. Jag har läst lite om Ubiquitis udda "standarder".

Vad är era rekommendationer av Edgerouter eller ska jag leta utanför Ubiquiti?

Något annat att tänka på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FCN:

Jag funderar också på att ersätta befintlig router/brandvägg med en Edgerouter då den jag har idag maximalt klarar av 100 Mbit och jag har en 250 Mbit-fiber idag men den kommer troligtvis att uppgraderas inom kort så viss framtidssäkerhet önskas.

Idag vet jag inte om jag kan koppla in fibern direkt eller om jag behöver ligga efter ISP:ns utrustning men jag skulle ändå vilja ha möjligheten till fiberinkoppling. Det jag kikat på är bland anant följande modeller av Edgerouter så ser ni prisspannet:
ER-X-SFP
ER-6P

Innanför routern finns bland annat en Unifi NanoHD och skulle det gå att köra PoE är det bra, men inget krav. Jag har läst lite om Ubiquitis udda "standarder".

Låt bli att pilla med nätutrustningen för inget blir bättre av att koppla in en egen fiberomvandlare men mycket kan gå fel och det är dessutom helt onödigt för att koppla in en egen router och brandvägg. Fibern är lätt att skada genom att smutsa ner eller bryta av.
Om du tvunget ska riskera att sabba anslutningen så behöver du kontrollera vad som används för det finn många modeller att välja på och utrustningen i båda ändar på fibern måste funka tillsammans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av FCN:

ER-X-SFP
ER-6P

SFP porten på X SFP brukar jag använda ibland, men då bara som länk till switch med SFP. Som de andra säger strunt i att koppla in fibern på ngt annat sätt än det är från din fiberleverantör.

Om du känner att du behöver en mer kraftfull router än ER-X så skulle jag kolla på ER-4 som lätt klarar att routa ett medelstort företag, om man nu tycker sig behöva det hemma ER-6P är såklart också ett bra val om du vill ha ut 24V PoE, men den är mer tänkt för UIs Air Max serie där varje port används till ett separat nät. Men smaksak ...

Visa signatur

protectera.se