SMS om "ansökta" lån? ID-kapning?

Permalänk
Medlem

SMS om "ansökta" lån? ID-kapning?

Min flickvän har fått SMS från ett par olika SMS-lånsföretag senaste dagarna. Det första om att hon ansökt ett lån, för att några minuter senare få ett avslag. Sedan kom ett SMS om att man kunde gå in på "mina sidor" på en annan SMS-lånssida. Så mina frågor är följande. Vad händer? Vad är risken? Och kan man skydda sig?
Kan de ta lån till någon målvakt utan hennes BankID, kortuppgifter eller dylikt? Varför bemödar de sig med hennes nummer isf? Kan de använda sig av en "skicka SMS från nätet"-tjänst? Hur spärrar man så att de inte kan skuldsätta henne?

Går ju inte att googla frågorna. För google är ju så jävla måna om att bara tjäna provision och förmedla massa SMS-lån när man googlar något som berör ämnet.

Permalänk
Medlem

Var försiktig och ta det säkra före det osäkra. Anmäl direkt.
https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedr...

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Min flickvän har fått SMS från ett par olika SMS-lånsföretag senaste dagarna. Det första om att hon ansökt ett lån, för att några minuter senare få ett avslag. Sedan kom ett SMS om att man kunde gå in på "mina sidor" på en annan SMS-lånssida. Så mina frågor är följande. Vad händer? Vad är risken? Och kan man skydda sig?
Kan de ta lån till någon målvakt utan hennes BankID, kortuppgifter eller dylikt? Varför bemödar de sig med hennes nummer isf? Kan de använda sig av en "skicka SMS från nätet"-tjänst? Hur spärrar man så att de inte kan skuldsätta henne?

Går ju inte att googla frågorna. För google är ju så jävla måna om att bara tjäna provision och förmedla massa SMS-lån när man googlar något som berör ämnet.

Är det bara SMS-lån? Annars skulle det kunna vara så enkelt att någon gått via Advisa/Lendo/... och uppgett fel telefonnumer.

Permalänk
Medlem

Logga inte in med bankid på någon okänd sida, det kan mycket väl ge medgivande till att tömma ditt konto.
Är det ett känt företag eller någon e-handel hade jag nog kontaktat kundtjänst, men svara på sms eller logga in någonstans låter skumt.

Kommer det inbetalningskrav senare så kan du alltid bestrida och driva fallet med din ursprungliga anmälan,
men det finns alltid en risk med att kontakta företaget i fråga och av misstag godkänna något.
Betalar man t.ex bara en krona till dom så kan man ha godkänt att de har en fordran på dig...

Nu har jag inga erfarenheter direkt utan läs på och undvik fallgroparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Var försiktig och ta det säkra före det osäkra. Anmäl direkt.
https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedr...

Ja självklart. Bra att ha det på papper. Men blir ju bara nerlagt. Och man får ju vanligtvis kriga innan Polisen motstridigt går med att upprätta anmälningar nu för tiden. Så blir väl lite tunt att polisanmäla att man fått SMS när man inte vet mer än så.

Skrivet av Aene:

Är det bara SMS-lån? Annars skulle det kunna vara så enkelt att någon gått via Advisa/Lendo/... och uppgett fel telefonnumer.

Det kan det vara. Det jag tänkte först. Men hur kollar man det på ett säkert sätt? Och nu ärxdet från ett par olika lånföretag.

Skrivet av pacc:

Logga inte in med bankid på någon okänd sida, det kan mycket väl ge medgivande till att tömma ditt konto.

Kommer det inbetalningskrav senare så kan du alltid bestrida och driva fallet med din ursprungliga anmälan,
men det finns alltid en risk med att kontakta företaget i fråga och av misstag godkänna något.
Betalar man t.ex bara en krona till dom så kan man ha godkänt att de har en fordran på dig...

Nu har jag inga erfarenheter direkt utan läs på och undvik fallgroparna.

Ja hon har inte använt BankID till någonting ovanligt, och har pass, körkort och bankkort i tryggt förvar hemma. Så vi är ju rätt med på att man inte ska klanta sig.

Permalänk
Medlem

Varje kreditupplysning medför att chansen till lån minskar. Så har någon tagit en sådan så bör det anmälas och ifrågasättas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte fått någon information om kreditupplysning i brevlådan. Men brevbäraren häromkring är knappt läskunnig och vi hittar ofta post i trapphuset och får ofta grannars post, så det är ju inte en garanti att kreditupplysning inte gjorts. Får kolla upp ifall någon gjort något. Är kreditupplysning obligatoriskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har inte fått någon information om kreditupplysning i brevlådan. Men brevbäraren häromkring är knappt läskunnig och vi hittar ofta post i trapphuset och får ofta grannars post, så det är ju inte en garanti att kreditupplysning inte gjorts. Får kolla upp ifall någon gjort något. Är kreditupplysning obligatoriskt?

Jag får mina kreditupplysningar skickade till min Kivra-brevlåda (digital brevlåda). Har din flickvän Kivra bör hon kolla om det har kommit något där. Utan att vara en expert på ämnet skulle jag svara ja på din fråga om kreditupplysningar är obligatoriska om man ska ansöka om just kredit.

Dock låter detta, som någon tidigare sagt i tråden, som att någon har fyllt i fel telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så behöver du ta det här på dödligt allvar. Vi har ett sjukt dåligt system där det ibland räcker med personnummer och andra grundläggande saker som går att hitta på nätet för att initiera ett lån/köp, detta utan någon form av verifiering eller annan säkerhetsmekanism involverad.

Eller bara det att någon passat på att fota hennes id-kort när hon lämnat handväskan utan uppsikt.

Spärra korten också, för är det det sistnämnda så kan de ha noterat kortnumret, och betalkort går idiotiskt nog (fortfarande) att betala med utan att autentisera sig först.

Har du gjort en anmälan så kan du åtminstone peka tillbaka på det om något går långt.