Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Och hur mycket sparar du på att köra 70 istället för 100?

För min del så skiljer det sig ganska mycket att gå redan från 80 till 70, har inte gjort något intensivtest för att inte skapa hjärnblödning hos mottrafikanter, men det kan vara runt 5%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

För min del så skiljer det sig ganska mycket att gå redan från 80 till 70, har inte gjort något intensivtest för att inte skapa hjärnblödning hos mottrafikanter, men det kan vara runt 5%.

Då borde du byta bil till en som inte läcker som ett såll

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att tråden är till för gubbgnäll, inte barnsligt tjafsande. Skärpning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har ofta hört folk motivera iPhone över Android med att det är säkrare och du vet var dina personuppgifter hamnar. Tror inte en sekund på det. Köpte min första iPhone i veckan och min FB är översållad med spamvänförfrågningar, får konstant random adds på Snapchat och IG bottar följer mig stup i kvarten. Det hände åtminstone aldrig tidigare.

Permalänk
Avstängd

Suck, hatar siter som gör "knappar", som sedan inte är klickbara, utan att man måste sikta på texten i knappen för det ska funka.

Permalänk
Medlem

Sitta och fegköra, då ska man kanske överväga om körkortet verkligen är något man bör ha..
Sitta och ekonomiköra(betydande under fartgräns då dvs..), då kanske man ska överväga om bil är något man ska ha.

Plus att det kan vara straffbart så alla argument mot att inte hålla rätt fart vid rätt väglag är ju bara fel.

Men det riktiga gubbgnället är detta förbannade priset på soppan just nu. Snart börjar man nog känna att det fasen är för dyrt att åka sina mil till jobbet. Och när en betydande del av priset är skatt så blir man ju bara arg!

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Hörde ingen Hesa Fredrik idag. Då ligger det ändå en brandstation 500m från där jag bor.
Hörde också på nyheterna senare att många sirener har plockats ned i landet. Hur tänkte man där egentligen.
Borde ju vara ett ganska billigt system att hålla i drift och borde ju dessutom sitta en på varje polisstation och brandstation.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Sitta och fegköra, då ska man kanske överväga om körkortet verkligen är något man bör ha..
Sitta och ekonomiköra(betydande under fartgräns då dvs..), då kanske man ska överväga om bil är något man ska ha.

Plus att det kan vara straffbart så alla argument mot att inte hålla rätt fart vid rätt väglag är ju bara fel.

Men det riktiga gubbgnället är detta förbannade priset på soppan just nu. Snart börjar man nog känna att det fasen är för dyrt att åka sina mil till jobbet. Och när en betydande del av priset är skatt så blir man ju bara arg!

Alltså, nån får gärna förklara om jag tänker fel eller om nått har ändrats fundamentalt i prissättningsmodellerna, men jag hör konstant folk säga att detta höga pris inte alls beror på miljöåtgärder utan det är en direkt följd av det höga råoljepriset. Varför var bränslet betydligt billigare 2008 då råoljepriset var än högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, nån får gärna förklara om jag tänker fel eller om nått har ändrats fundamentalt i prissättningsmodellerna, men jag hör konstant folk säga att detta höga pris inte alls beror på miljöåtgärder utan det är en direkt följd av det höga råoljepriset. Varför var bränslet betydligt billigare 2008 då råoljepriset var än högre?

Det är en "cocktail" av faktorer, varav en del är skapade genom politiska beslut som reduktionsplikt och skattehöjningar. En faktor som inte har vare sig med reduktionsplikt eller skatter att göra är vad USD:n kostar i och med att oljan handlas i dollar. Under finanskrisen blev dollarn förhållandevis billig, vilket dämpade effekten om man satt med en valuta som inte försvagats i lika hög grad. Nu är det tvärtom dollarn som relativt sett stärkts, så det är sämsta tänkbara scenario när både oljepriset och dollarn stiger samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Hörde ingen Hesa Fredrik idag. Då ligger det ändå en brandstation 500m från där jag bor.
Hörde också på nyheterna senare att många sirener har plockats ned i landet. Hur tänkte man där egentligen.
Borde ju vara ett ganska billigt system att hålla i drift och borde ju dessutom sitta en på varje polisstation och brandstation.

Satt i kista idag när han kraxxade.
Den lät helt fel mot alla andra fredriks jag hört i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Satt i kista idag när han kraxxade.
Den lät helt fel mot alla andra fredriks jag hört i mitt liv.

Här i Nacka hördes han ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då borde du byta bil till en som inte läcker som ett såll

Det handlar om aerodynamiska effekter. Det är inte alltid helt linjärt och motståndet ökar med kvadraten på hastigheten och motståndet ökar markant när man kommer över 70km/h. Du kan prova med de flesta bilar och du kommer att se liknande effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, nån får gärna förklara om jag tänker fel eller om nått har ändrats fundamentalt i prissättningsmodellerna, men jag hör konstant folk säga att detta höga pris inte alls beror på miljöåtgärder utan det är en direkt följd av det höga råoljepriset. Varför var bränslet betydligt billigare 2008 då råoljepriset var än högre?

Vi har abnorma skatter på drivmedel och sedan moms på hela kakan, svårare än så är det inte. Med de progressiva höjningarna som införts blir det dessutom bara värre och värre.
Det är mumma för skatteintäkterna men inte så kul för världens hårdaste beskattade folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det handlar om aerodynamiska effekter. Det är inte alltid helt linjärt och motståndet ökar med kvadraten på hastigheten och motståndet ökar markant när man kommer över 70km/h. Du kan prova med de flesta bilar och du kommer att se liknande effekt.

Alltid undrat över detta!
Är så dålig på fysik, men luftmotståndet finns väl oavsett hastighet, kör du snabbare blir det ju högre men å andra sidan kommer man fram fortare. Borde det inte bli ungefär samma resultat i slutändan, eller hur funkar det egentligen!?

Men det är väl precis som du säger, inte linjärt då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vi har abnorma skatter på drivmedel och sedan moms på hela kakan, svårare än så är det inte. Med de progressiva höjningarna som införts blir det dessutom bara värre och värre.
Det är mumma för skatteintäkterna men inte så kul för världens hårdaste beskattade folk.

Det är lite som att kissa i byxorna , det är varmt och skönt från början men sedan när verksamheter lägger ner p.g.a. för höga kostnader så är det inte lika kul , t.ex. bönder som lägger ner och vi har redan en väldigt låg självförsörjningsgrad av mat.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Alltid undrat över detta!
Är så dålig på fysik, men luftmotståndet finns väl oavsett hastighet, kör du snabbare blir det ju högre men å andra sidan kommer man fram fortare. Borde det inte bli ungefär samma resultat i slutändan, eller hur funkar det egentligen!?

Men det är väl precis som du säger, inte linjärt då alltså?

Motståndet beror även på hur luftflödet beter sig, förlusterna ökar rejält när laminärt flöde övergår i turbulent flöde. Det beror både på hastighet och bilens utformning när det sker.

Typexempel är vatten ur en rinnande kran, flödet är laminärt när man bara öppnar kranen lite och strålen är klar. Vid ett visst läge blir strålen fylld med vattenbubblor och ser grumlig ut, då har flödet övergått i turbulent (mer kaosartat).

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Alltid undrat över detta!
Är så dålig på fysik, men luftmotståndet finns väl oavsett hastighet, kör du snabbare blir det ju högre men å andra sidan kommer man fram fortare. Borde det inte bli ungefär samma resultat i slutändan, eller hur funkar det egentligen!?

Men det är väl precis som du säger, inte linjärt då alltså?

I teorin, men i praktiken är bilar väldigt ineffektiva, förbränningsmotorer alltså, så hastigheten och luftmotståndet påverkar inte alls så mycket som det borde göra. Elbilar är mer effektiva dock så där påverkar detta i mycket högre grad, men de är ju också mycket mer effektiva från början om man ser till hur mycket energi som går åt för att flytta massan. En liter bensin "innehåller" ju drygt 9 kWh "energi", diesel lite mer, så även en snål bil som drar en halvliter milen drar ju det dubbla mot en stor och snabb elbil som drar 2-2,5 kWh per mil. Förbränningsmotorerna med kylning och så är ju intrimmade för att vara som mest effektiva vid en hastighet liksom, och för de flesta bilar är det någonstans runt 100 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I teorin, men i praktiken är bilar väldigt ineffektiva, förbränningsmotorer alltså, så hastigheten och luftmotståndet påverkar inte alls så mycket som det borde göra. Elbilar är mer effektiva dock så där påverkar detta i mycket högre grad, men de är ju också mycket mer effektiva från början om man ser till hur mycket energi som går åt för att flytta massan. En liter bensin "innehåller" ju drygt 9 kWh "energi", diesel lite mer, så även en snål bil som drar en halvliter milen drar ju det dubbla mot en stor och snabb elbil som drar 2-2,5 kWh per mil. Förbränningsmotorerna med kylning och så är ju intrimmade för att vara som mest effektiva vid en hastighet liksom, och för de flesta bilar är det någonstans runt 100 km/h.

Väldigt intressant, förlåt att jag gick lite off-topic men jag har LÄNGE undrat över sånt här.
Till exempel så ska det ju gå åt lika mycket bränsle / energi att accelerera snabbt upp till 100 jämfört med om du gör det långsamt. Precis som om du springer upp för en trappa eller går upp, samma energi går ju åt. I teorin iaf...

Tack för fint svar <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Väldigt intressant, förlåt att jag gick lite off-topic men jag har LÄNGE undrat över sånt här.
Till exempel så ska det ju gå åt lika mycket bränsle / energi att accelerera snabbt upp till 100 jämfört med om du gör det långsamt. Precis som om du springer upp för en trappa eller går upp, samma energi går ju åt. I teorin iaf...

Tack för fint svar <3

Utan luftmotstånd och friktion kanske, men verkligheten är ju mer komplex tyvärr. Elbilar är mycket enklare dock, luftmotståndet ökar mängden energi som krävs för att accelerera eller hålla en hastighet på ett mer linjärt sett, vilket inte är linjärt förstås utan ändå en något komplex beräkning av frontyta och "halhet" gånger hastighet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Borde väl idag finnas annan teknik för att få fram hastigheten på en bil kan man tycka om nu inte GPS är det bästa som du har helt rätt i.
Jag vet att jag såg någon test på hur bra hastighetsmätarna visade och då var det en gammal Volvo Amazone som hade det absolut bästa resultatet. Testen kan säkert ha varit 10-15 år sen.
Att tillägga så är det väl också de senaste 30 åren som folk kör på andra däckdimensioner än det som var på bilen när man köpte. Det hände säkert tidigare också men inte i samma utsträckning som idag när man helst ska pressa in ett par 20” fälgar med däck som två varv med eltejpen.

Amazonerna är ju så pass gamla att kanske inte fanns några regler om att visa för låg hastighet än. Då har det ju antagligen optimerats för att visas så exakt som möjligt, snarare än en balansgång mellan precision och att se till att den aldrig visar för lite. Kort sagt, du säger att Amazonerna visade bäst, men "bäst" är subjektivt, och de som testade utgick nog inte från samma grunder som biltilverkarna (i alla fall inte då testet gjordes).

Kan givetvis också funnits mindre alternativ av fälg+däck på Amazonens tid, eller att väldigt få körde annat än den enda standardvarianten, att det inte betraktades som något man behövde ta hänsyn till då.

Skrivet av ELF:

Hörde ingen Hesa Fredrik idag. Då ligger det ändå en brandstation 500m från där jag bor.
Hörde också på nyheterna senare att många sirener har plockats ned i landet. Hur tänkte man där egentligen.
Borde ju vara ett ganska billigt system att hålla i drift och borde ju dessutom sitta en på varje polisstation och brandstation.

På min arbetsplats var det så lågt att jag nog inte tänkt på det om jag inte läst om det någon timme innan. Vet inte om jag någonsin hört det där, vilket ju också är konsekvent med att jag nog i sådana fall missat det helt

Skrivet av Chromatic:

Väldigt intressant, förlåt att jag gick lite off-topic men jag har LÄNGE undrat över sånt här.
Till exempel så ska det ju gå åt lika mycket bränsle / energi att accelerera snabbt upp till 100 jämfört med om du gör det långsamt. Precis som om du springer upp för en trappa eller går upp, samma energi går ju åt. I teorin iaf...

Tack för fint svar <3

Det krävs samma energi för själva accellerationen oberoende av hur lång tid det tar, men hur snabbt du accelerar påverkar ju även motorns effektivitet per bränsle, samt din genomsnittshastighet under sträckan du kör, så i slutändan blir det inte samma.

Har för mig att jag också hört det där om att det inte kostar mer bränsle att trycka plattan i mattan (eventuellt till och med lägre jämfört en riktigt långsam acceleration), men iom att man antagligen då också låter motorn varva högre borde ju energiåtgången bli högre under accelerationen eftersom mer energi går till motorns/drivlinans interna förluster.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Har för mig att jag också hört det där om att det inte kostar mer bränsle att trycka plattan i mattan (eventuellt till och med lägre jämfört en riktigt långsam acceleration), men iom att man antagligen då också låter motorn varva högre borde ju energiåtgången bli högre under accelerationen eftersom mer energi går till motorns/drivlinans interna förluster.

Ja precis! Min instruktör när jag lärde mig köra bil som sa att man ska vara "decisive" eller bestämd när man kör. Att smygköra upp till 100 är både osäkert och sparar ingen bensin. Det var i alla fall vad han sa till mig.

Oavsett vad så tror jag inte skillnaden är jättestor i förbrukning, men som du säger, den finns säkerligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Alltid undrat över detta!
Är så dålig på fysik, men luftmotståndet finns väl oavsett hastighet, kör du snabbare blir det ju högre men å andra sidan kommer man fram fortare. Borde det inte bli ungefär samma resultat i slutändan, eller hur funkar det egentligen!?

Men det är väl precis som du säger, inte linjärt då alltså?

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten.

En enkel beräkning ger att det är 30% högre luftmotstånd vid 80km/h än vid 70km/h, men att det inte ger 30% högre bränsleförbrukning har mer att göra med att andra faktorer påverkar förbrukningen också, t.ex. så påverkar motorns varvtal och växellådans utväxling. Acceleration och bromsning påverkar, likaså fordonets vikt.

Optimal hastighet ligger någonstans runt 70km/h för en normal personbil med förbränningsmotor. Med elmotor är det en annan femma, där har hastigheten en större inverkan eftersom motorns egenförluster är lägre.

Permalänk
Medlem

När vi ändå gnäller på en massa saker rörande bilar. Den där eco-knappen (har den men ingen start/stop) som måste vara aktiv varje gång man startar bilen. Det enda märkbara den gör är att tvinga för hög växel vilket gör att hela bilen vibrerar vid exempelvis 70-80km/h plus att den vägrar låta motorn varva högre än 2000rpm även vid rätt kraftig acceleration. Ett snabbt tryck så växlar bilen ned och lägger sig på ett betydligt trevligare varvtal plus att det går att acca ordentligt på tex en påfartssträcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

När vi ändå gnäller på en massa saker rörande bilar. Den där eco-knappen (har den men ingen start/stop) som måste vara aktiv varje gång man startar bilen. Det enda märkbara den gör är att tvinga för hög växel vilket gör att hela bilen vibrerar vid exempelvis 70-80km/h plus att den vägrar låta motorn varva högre än 2000rpm även vid rätt kraftig acceleration. Ett snabbt tryck så växlar bilen ned och lägger sig på ett betydligt trevligare varvtal plus att det går att acca ordentligt på tex en påfartssträcka.

Vad kör du för bil, här är det V60 där start/stop alltid är på från start men aldrig Eco. Eco har jag börjat i dagarna dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad kör du för bil, här är det V60 där start/stop alltid är på från start men aldrig Eco. Eco har jag börjat i dagarna dock.

En Dodge så det kanske är en amerikansk grej, var samma med Jeepen jag hade innan (förvisso i stort sett samma bil då de är byggda på samma plattform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

En Dodge så det kanske är en amerikansk grej, var samma med Jeepen jag hade innan (förvisso i stort sett samma bil då de är byggda på samma plattform).

Schyssta åk tycker jag!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det enda ställena häromkring där de har dolda fartkameror är i tunnlar. Det är fortfarande skyltat innan tunneln men jag har inte lyckats se vart kamerorna faktiskt sitter, tidigare var det vanliga kameror och de var inte dolda på något sätt. Bland annat i Lundbytunneln som jag brukar ta till jobbet, dock inte från jobbet för då är trafiken där värre, och där brukar de flesta lägga sig i ungefär 65-67 på mätaren vilket är typ 61-63 i verklig fart när begränsningen är 70, även i vänsterfilen. Tunneln är bara ett par-tre kilometer så det är ju inte fråga om någon större tid man tappar förstås, men det är ändå väldigt frustrerande att ligga bakom en bil som kör i 65 i vänsterfilen på en 70-väg när man har bråttom till jobbet liksom, speciellt om det är tomt framför personen och gott om plats i högerfilen. Är det ingen i vänsterfilen så brukar jag köra någonstans 80-85, vilket är ungefär 80 i verklig fart där och har aldrig blivit fotad, eller stoppad om jag kört om en polisbil eller så.

Ursäkta. Trodde jag fick med dig. Finns inga tunnlar i Uppsala eller på landsbygden runtom att ha kameror i.

Vet att man inte får ha dolda kameror "ute i det fria" men jag önskar att de fick ha det. Har man inget att dölja vad gäller hastighet så gör kameror inget.

Igår. Ligger först med mina 80, enligt bilen. Har en taxi som ligger rejält nära ett tag men den backade av efter ett tag och låg på behörigt avstånd. Den i sin tur får sen en lastbil upp i arslet. Lastbilen låg väldigt nära taxin och med vänster hjulpar lite över mittlinjen i etapper. Fartkameror = lastbilen ca 30 meter efter taxin och lallade på. Efter fartkamera = stressa taxin.

Kommer fram till ett backkrön på raksträcka och där står polis med radar. Lastbilen såg väl lite i förväg så den släppte av totalt.

Ögontjänare.

Skrivet av e1m1:

Ganska sunt för en försäljare att ta högre priser vid hög efterfrågan

Tycker inte jag. Om Biltema går ut och uppmanar folk att ta det lugnt för varorna finns annat än i butiken och att varorna är på väg för att sen höja och skylla på brist. Som sagt. Var likadant under pandemin på saker som folk prompt skulle ha då.

Tycker för egen del att folk blir rätt sjuka som just nu ska ha dunkar, radios och jodtabletter. För egen del är det radion till farsgubben jag skulle ha. Nu är gubben utan radio och när den väl kommer in så är den en hundring dyrare för sänka, det kommer de inte göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tycker inte jag. Om Biltema går ut och uppmanar folk att ta det lugnt för varorna finns annat än i butiken och att varorna är på väg för att sen höja och skylla på brist. Som sagt. Var likadant under pandemin på saker som folk prompt skulle ha då.

Tycker för egen del att folk blir rätt sjuka som just nu ska ha dunkar, radios och jodtabletter. För egen del är det radion till farsgubben jag skulle ha. Nu är gubben utan radio och när den väl kommer in så är den en hundring dyrare för sänka, det kommer de inte göra.

Hade det blivit bättre av att folk inte tog det lugnt och rusade för att köpa? Eller hade färre blivit utan i slutänden om de inte uppmanade dem att ta det lugnt?

Enda egentliga skillnaden är väl fortfarande att de såg till att tjäna lite extra på hög efterfrågan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Att folk ska ha så svårt för att ha koll på sina äckliga hundar. Avskyr verkligen när en del går med dom okopplade och inte allt för sällan dålig pli på dom.

Var på en grillplats och en rottweiler springer rakt mot mig och min son som är 4. Ägaren står och skriker och har tydligen inte haft någon talang för hundträning direkt. Har aldrig någonsin varit så nära på att sparka något rakt i ansiktet som den hunden var nära att bli.

Den var väl säkert bara glad eller nåt, men jag kunde inte bry mig mindre. Jag kan inte veta och jag är inte särskilt bra på att läsa av hundar heller. Det är så otroligt respektlöst, särskilt mot oss som redan har svårt för hundar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att folk ska ha så svårt för att ha koll på sina äckliga hundar. Avskyr verkligen när en del går med dom okopplade och inte allt för sällan dålig pli på dom.

Var på en grillplats och en rottweiler springer rakt mot mig och min son som är 4. Ägaren står och skriker och har tydligen inte haft någon talang för hundträning direkt. Har aldrig någonsin varit så nära på att sparka något rakt i ansiktet som den hunden var nära att bli.

Den var väl säkert bara glad eller nåt, men jag kunde inte bry mig mindre. Jag kan inte veta och jag är inte särskilt bra på att läsa av hundar heller. Det är så otroligt respektlöst, särskilt mot oss som redan har svårt för hundar.

Jag älskar hundar, alltid gjort. Haft hund själv och han löd minsta vink så det var ganska lättsamt.
Har respekt för hundar jag inte känner och som hundägare måste man förutsätta att alla andra har svårt för hundar, men många hundägare verkar inte förstå det.

Håller med dig att det är respektlöst. Ditt gnäll är befogat.