Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lärde sig mopedisten i trafikskolan att det är bra att försöka hindra bilar från att köra för fort?

Tror du polisen skulle hålla med dig om ditt resonemang?

Var och en får stå för sina egna val i trafiken.
Du ska inte göra fel för att andra gör [vad du anser är] värre fel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Du ska visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Du som är vägtrafikant ska visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Du som är terrängtrafikant ska anpassa din färdväg, hastighet och färdsätt så att du inte stör människor och djur i onödan och så att du inte skadar någon annans mark eller växter.

Dold text

Så där 4,5 år senare.

Jag gör också såhär där det är tätt med refuger. Finns en specifik sträcka i min stad där det är så där. Ligger jag till kanten så får jag helt livsfarliga omkörningar där antingen dom är nära att preja mig av vägen eller att de kör in i en refug. Detta fick mig till att ligga mitt i körfilen för då fattar dom att man inte ska köra om och det har funkar varje gång det är helt enkelt säkrare för mig och bakomliggande bilist. Jag skiter fullständigt i ifall det är olagligt jag tänker inte riskera mitt liv. Så många gånger som man har sett folk missbedöma ifall det kan köra om. Tar polisen mig och ger mig böter ja då tar jag den och bestrider den efteråt.

I vissa lägen är det helt enkelt säkrare att förhindra omkörning.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Tele2, vilket skämt. Efter 12 år som kund och e-faktura som standardbetalning mesta delen av tiden så börjar dem att skicka ut pappersfaktura utan aktivt val ifrån mig.

Jag kan tillägga att jag inte avslutat e-faktura och har dessutom kontaktat banken och uteslutit handhavande fel av mig och bank. Enligt bank är jag fortfarande ansluten.

Förra månaden ringde jag in när jag fick första pappersfakturan med en saftig avgift på 59 kr extra för att skicka ut ett litet papper. Dem tog bort avgiften denna gången och sa till mig att ta bort och lägga till e-faktura igen. Allt såg bra ut och jag var ansluten igen sa dem. Om det händer igen skulle jag ringa in igen.

Denna månaden dyker ett nytt brev med faktura upp, igen!

Nu kan man självklart inte längre ringa in längre utan måste vänta 1 timma på att få chatta med dryg personal. Första personen lämnar chatten när han inte kan svara på mina frågor. Ny kö på någon timma igen. Nästa person är dryg och säger att jag ska kontakta banken för Tele2 har inga driftstörningar.

Jag påpekar att det fortfarande kan vara fel trots att man inte har driftstörningar och att jag har kontaktat banken och konstaterat att inga fel finns där, problemet är alltså Tele2 men dem vägrar att ta ansvar. Jag påpekar också att jag haft problem månaden innan och att jag skulle ringa in vid fel igen.

Skönt att bindningstiden går ut snart, kommer givetvis att byta bolag!

Permalänk
Medlem

Jag gnäller på att jag just nu inte har något att gnälla på, det känns tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Tele2, vilket skämt. Efter 12 år som kund och e-faktura som standardbetalning mesta delen av tiden så börjar dem att skicka ut pappersfaktura utan aktivt val ifrån mig.

Jag kan tillägga att jag inte avslutat e-faktura och har dessutom kontaktat banken och uteslutit handhavande fel av mig och bank. Enligt bank är jag fortfarande ansluten.

Förra månaden ringde jag in när jag fick första pappersfakturan med en saftig avgift på 59 kr extra för att skicka ut ett litet papper. Dem tog bort avgiften denna gången och sa till mig att ta bort och lägga till e-faktura igen. Allt såg bra ut och jag var ansluten igen sa dem. Om det händer igen skulle jag ringa in igen.

Denna månaden dyker ett nytt brev med faktura upp, igen!

Nu kan man självklart inte längre ringa in längre utan måste vänta 1 timma på att få chatta med dryg personal. Första personen lämnar chatten när han inte kan svara på mina frågor. Ny kö på någon timma igen. Nästa person är dryg och säger att jag ska kontakta banken för Tele2 har inga driftstörningar.

Jag påpekar att det fortfarande kan vara fel trots att man inte har driftstörningar och att jag har kontaktat banken och konstaterat att inga fel finns där, problemet är alltså Tele2 men dem vägrar att ta ansvar. Jag påpekar också att jag haft problem månaden innan och att jag skulle ringa in vid fel igen.

Skönt att bindningstiden går ut snart, kommer givetvis att byta bolag!

Jag tror comhem genomsyrar den organisationen nu för tiden. Jag var trogen kund i 20 år och de ville dubbla mina priser för att abonnemanget jag hade hade upphört i deras system… aldrig mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Men faan, Telia ska ta över som nätoperatör (Zitius) här. Nu kommer bredbandet gå upp i pris, det garanterar jag.

Japps det kommer det göra, och förmodligen så tar Zitius ut överförings kostnad av de olika leverantörerna också, så att det blir ännu svårare för dem att leverera bra priser.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.