Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Nej, jag skrev fel. Jag menar när du ska köra in i en rondell för att sen ta av på 3:e avfart så bör man blinka först vänster och sen när du ska svänga till höger så ska du blinka till höger och placerat sig tidigt i rätt fil om det är dubbelfiligt i rondellen.

Hoppas jag förklarade mig rätt nu.

Det där med rätt fil är ju intressant, då man tekniskt sett får köra ut från båda filerna(dock med väjningsplikt om någon ligger till höger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Oj, och då är det ändå relativt vuxna människor kan jag tänka mig?
Mina barn och deras kompisar håller på sådär. Det är tydligen helt vansinnigt att plinga på hos någon kompis och någon annan än den man söker öppnar dörren..

Vansinne är ifall varje unge på besök skulle ringa på. För att inte tala om att gå och öppna dörren hela tiden. Uppfostrade barn SMSar sina kompisar och stör inte dom andra i huset i onödan.

Denna lag kommer att revideras när puberteten inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Det där med rätt fil är ju intressant, då man tekniskt sett får köra ut från båda filerna(dock med väjningsplikt om någon ligger till höger)

Helt rätt!

Permalänk
Medlem

För att slippa massa notiser på mobilen aktiverar jag "Stör ej" enligt ett schema.
Tror jag blir galen när man får en notis om att nu är "Stör ej" aktiverad! Men för h-e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Julbord får min inre Edward Blom att stiga fram. Öppen för nytolkningar av Jansson, sill och lax. Men tvi vale för gubbröra gjord på majonnäs.

Är det heller ingen akvavit eller vettig öl på bordet kommer jag minnas den bjudningen i flera år med förtret. Åbro, lådvin och vanlig folköl... Vissa andra kring bordet hade uppenbarligen behövt lite snaps i sig, otroligt tysta och tråkiga.

Ja, utan några förnuftiga snapsar på bordet tenderar Abraham Lincoln ha haft bättre odds för en trevlig kväll i samband med att han besökte teaterns biljettkontor.

På tal om Åbro måste jag dock ge någon av familjens VD:ar kredd när han, i samband med tjafs med ICAs inköpsorganisation kring prissättning för ett gäng år sedan, sade att den enda gången en ICA-handlare bryr sig om kvalitet är i samband med att han beställer sin nya Ferrari. Handlarvänner brukar muttra och snabbt suga i sig den förnuftige när man drar den.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Alla j-vla programvaror som ändrar interface konstant hela tiden. Microsoft är en stor syndabock.

Alltså man ska göra något enkelt och man får leta runt precis som man såg äldre pensionärer gjorde på 90talet. Och de sa att de inte hänger med i teknikutvecklingen som går så fort. Ja, utvecklingen gick då supersnabbt.
Idag upplevs vissa företag på att ändra gränssnittet konstant bara för att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Dhl freight.. jag väntar på hemleverans han kommer inte och skriver att jag inte är anträffbar.. beställer en ny hemleverans.. dyker inte upp igen
Några råd?

Jag mailade och berättade vad som hänt
Att jag lämnat mitt mob nr inför andra leveransen
men ingen ringde upp
En kontorsnisse ringde och skulle kolla upp detta och bad samtidigt om ursäkt
Dagen efter ringer en trafikledare och ber om ursäkt..
I allafall fick jag åka igenom halva stan med spårvagn och buss för att hämta paketet på 1 kg
Det visade sig att chauffören var inhyrd och missade mitt mobilnr.

Det misstaget gör hon inte om

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla j-vla programvaror som ändrar interface konstant hela tiden. Microsoft är en stor syndabock.

Alltså man ska göra något enkelt och man får leta runt precis som man såg äldre pensionärer gjorde på 90talet. Och de sa att de inte hänger med i teknikutvecklingen som går så fort. Ja, utvecklingen gick då supersnabbt.
Idag upplevs vissa företag på att ändra gränssnittet konstant bara för att de kan.

Ja, en av dom senaste syndarna för egen del är Twitch appen (till mobila enheter). Vet inte vad dom tänkte när dom ändrade till vad det är nu. "If it ain't broke, don't fix it".

Permalänk
Medlem

Kollade min Facebook och tyckte att jag fick ovanligt mycket inlägg från "knaskatternas vänner".

Tittade efter lite närmare och upptäckte att jag tydligen var medlem, kollade upp mina grupper och upptäckte flera andra som jag inte har bett om att få vara medlem i.

Kan vem som helst lägga till mig som medlem i olika grupper och i sådana fall, vad fasen är det för system?
Och varför läggs jag till som medlem i olika grupper..

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Kollade min Facebook och tyckte att jag fick ovanligt mycket inlägg från "knaskatternas vänner".

Tittade efter lite närmare och upptäckte att jag tydligen var medlem, kollade upp mina grupper och upptäckte flera andra som jag inte har bett om att få vara medlem i.

Kan vem som helst lägga till mig som medlem i olika grupper och i sådana fall, vad fasen är det för system?
Och varför läggs jag till som medlem i olika grupper..

Använder du mobilen på facebook. Lätt att klicka fel där.
Annars självklart är grundutföradet att man ej ska kunna bli medlem i en grupp utan ens vilja.

Btw kolla in din youtubeprofil och du som många andra säkerligen kommer fundera när tusan gick jag med i denna grupp? Men en knapp, dåligt interface och ingen varningsknapp för att gå med kan vara en förklaring.

Permalänk
Medlem

Använder du mobilen på facebook. Lätt att klicka fel där.
Annars självklart är grundutföradet att man ej ska kunna bli medlem i en grupp utan ens vilja.

Btw kolla in din youtubeprofil och du som många andra säkerligen kommer fundera när tusan gick jag med i denna grupp? Men en knapp, dåligt interface och ingen varningsknapp för att gå med kan vara en förklaring.

Jag har inte facebook-appen i mobilen (sparat bokmärke i webläsaren) och kan inte se att jag skulle ha klickat fel...
Okej jag ska kolla in Youtube, tack för tips, men jag använder knappt youtube så teorin om att jag skulle klicka fel...nääääe /EDIT:
Nu har jag kollit min Youtube inget konstigt där. Nää det är Facebook som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jag har inte facebook-appen i mobilen (sparat bokmärke i webläsaren) och kan inte se att jag skulle ha klickat fel...
Okej jag ska kolla in Youtube, tack för tips, men jag använder knappt youtube så teorin om att jag skulle klicka fel...nääääe /EDIT:
Nu har jag kollit min Youtube inget konstigt där. Nää det är Facebook som spökar.

Nej, man hamnar inte i grupper utan att klicka i det själv. Om man gillar en offentlig post från en grupp, då kan dom skicka en inbjudan att ansluta, men det är alltid du som måste acceptera. Så antingen har du nån annan som går in och lägger till dig på din dator, eller mer troligt så har du helt enkelt gjort det själv utan att du märkt/minns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, man hamnar inte i grupper utan att klicka i det själv. Om man gillar en offentlig post från en grupp, då kan dom skicka en inbjudan att ansluta, men det är alltid du som måste acceptera. Så antingen har du nån annan som går in och lägger till dig på din dator, eller mer troligt så har du helt enkelt gjort det själv utan att du märkt/minns det.

Mycket konstigt. Jag nyttjar inte alkohol eller andra droger, har inga problem med minnet och jag har inget intresse av att vara medlem i dessa grupper. Återstår någon annan vem det nu skulle kunna vara.
Men jag har vänner på Facebook som absolut skulle kunna tänkas adda mig i dessa grupper, begriper bara inte hur det går till utan mitt godkännande?

AHA https://www.sweclockers.com/forum/trad/1511920-morsans-facebo...

citat "Skrivet av Ang3r:
Är det några relevanta grupper det handlar om? Rätta mig någon om jag har fel, men jag tror man kan bjuda in vänner till en grupp utan att man behöver godkänna medlemskap.

Den funktionen är helt retarded på Facebook. En kollega som började bjuda in mig i högerextrema grupper *facepalm*.. Vart ett jäkla liv på några av mina vänner och jag var helt oförstådd vad fasen de snackade om. En sa tom upp vänskapen..."

"Vänner som bjuder in en till grupper på Facebook, gör så att man automatiskt blir medlem i gruppen. Det har alltså ingenting med att hon har fått ett hackat Facebook-konto, utan det är bara hennes vänner på det sociala nätverket som har bjudit in henne till dessa grupper

Om hon inte vill vara med i gruppen, kan hon enkelt gå ur den. Om hon inte vill att hon ska bli inbjuden igen av hennes vänner, så kan hon kryssa i "tillåt inte att vänner ska bjuda in mig i framtiden", eller nått sånt. Kryssrutan ligger till vänster om knappen, som bekräftar att hon vill gå ur gruppen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Mycket konstigt. Jag nyttjar inte alkohol eller andra droger, har inga problem med minnet och jag har inget intresse av att vara medlem i dessa grupper. Återstår någon annan vem det nu skulle kunna vara.
Men jag har vänner på Facebook som absolut skulle kunna tänkas adda mig i dessa grupper, begriper bara inte hur det går till utan mitt godkännande?

AHA https://www.sweclockers.com/forum/trad/1511920-morsans-facebo...

citat "Skrivet av Ang3r:
Är det några relevanta grupper det handlar om? Rätta mig någon om jag har fel, men jag tror man kan bjuda in vänner till en grupp utan att man behöver godkänna medlemskap.

Den funktionen är helt retarded på Facebook. En kollega som började bjuda in mig i högerextrema grupper *facepalm*.. Vart ett jäkla liv på några av mina vänner och jag var helt oförstådd vad fasen de snackade om. En sa tom upp vänskapen..."

"Vänner som bjuder in en till grupper på Facebook, gör så att man automatiskt blir medlem i gruppen. Det har alltså ingenting med att hon har fått ett hackat Facebook-konto, utan det är bara hennes vänner på det sociala nätverket som har bjudit in henne till dessa grupper

Om hon inte vill vara med i gruppen, kan hon enkelt gå ur den. Om hon inte vill att hon ska bli inbjuden igen av hennes vänner, så kan hon kryssa i "tillåt inte att vänner ska bjuda in mig i framtiden", eller nått sånt. Kryssrutan ligger till vänster om knappen, som bekräftar att hon vill gå ur gruppen."

Det går till så att admin för gruppen kan ställa in så att man blir medlem utan godkännande, eller där admins policy är att godkänna utan att veta om den inbjudna verkligen vill vara med! Jag har inte ens sett ibland att jag har blivit inbjuden till grupper jag inte sympatiserar ned förrän efter ett tag. Jag går med jämna mellanrum igenom vad jag är med i för grupper, och hittar ibland grupper där jag aldrig har skrivit eller ens vet att jag är med. Sen hade jag förstås kunnat utnyttja inbjudan till att skriva i t.ex. en vegangrupp nåt i stil med hur gott det är med julskinka, eller länka till socialdemokraterna i högergrupper som nåt "ljushuvud" tycker jag ska vara med i.😉😖 Men det ligger inte för mig. Jag blev även inbjuden till en grupp där jag sympatiserade med syftet, men övriga medlemmar tyckte i raljerande ordalag inte att jag hörde hemma när jag började skriva. Så den lämnade jag kvickt! Så jag håller med om retarded.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Det går till så att admin för gruppen kan ställa in så att man blir medlem utan godkännande, eller där admins policy är att godkänna utan att veta om den inbjudna verkligen vill vara med! Jag har inte ens sett ibland att jag har blivit inbjuden till grupper jag inte sympatiserar ned förrän efter ett tag. Jag går med jämna mellanrum igenom vad jag är med i för grupper, och hittar ibland grupper där jag aldrig har skrivit eller ens vet att jag är med. Sen hade jag förstås kunnat utnyttja inbjudan till att skriva i t.ex. en vegangrupp nåt i stil med hur gott det är med julskinka, eller länka till socialdemokraterna i högergrupper som nåt "ljushuvud" tycker jag ska vara med i.😉😖 Men det ligger inte för mig. Jag blev även inbjuden till en grupp där jag sympatiserade med syftet, men övriga medlemmar tyckte i raljerande ordalag inte att jag hörde hemma när jag började skriva. Så den lämnade jag kvickt! Så jag håller med om retarded.

Tack för svar. Som jag misstänkte alltså. Kanske inte hela världen, men ändå retsamt.

Permalänk
Medlem

Om man blir inbjuden i en grupp måste man ju acceptera det själv först?
Försökte med nämnda gruppen Knaskattens vänner och kunde inte bara lägga till nån.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Om man blir inbjuden i en grupp måste man ju acceptera det själv först?
Försökte med nämnda gruppen Knaskattens vänner och kunde inte bara lägga till nån.

Jag läste att man kunde låta ens vänner bjuda in en.

Jag köper inte argumentet att man med lätthet kan bjuda in folk på facebook i grupper utan dess vilja. För då skulle det missbrukas så inåt h-lvete att de hade behövt stänga av funktionen.
Så någon begränsning finns, jag vet inte vad.

Permalänk
Medlem

Jag läste att man kunde låta ens vänner bjuda in en.

Jag köper inte argumentet att man med lätthet kan bjuda in folk på facebook i grupper utan dess vilja. För då skulle det missbrukas så inåt h-lvete att de hade behövt stänga av funktionen.
Så någon begränsning finns, jag vet inte vad.

Jo, man kan bjuda in vänner, men dom måste ändå acceptera, vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Kvällens gubbgnäll går till @webhallen (vet inte ens om de fortfarande är aktiva på forumet)

Beställer/köper tre fyndvaror 22:a nov där det står ≈ 3-4 dagars leverans. Därefter skjuts det upp med ett par dagar ungefär varannan dag. Typ två veckor och tio uppskjutningar senare provar jag deras chatt i mobilen. Har plats 60-någonting. En timme senare har jag samma plats, provar att köa igen men ingenting händer återigen. Behöver man ha skärmen på och samma flik uppe för att det ska hända något eller vad är problemet?

Nåväl, skickar ett mejl om ordern. Inget svar fyra dagar senare, avbeställer då varorna då jag hade tänkt att det vore nice med lite julpynt och pyssel men nu har snart halva december gått så det börjar att tappa sin poäng och ingenting tyder på att Webhallen vet om ordern, eller bryr sig om meddelandet. Får lösa det på annat sätt.

Idag, snart två veckor efter mejlet fortfarande inget svar. Ordern är visserligen avbeställd, men det finns inte ett spår av den kvar ens under avbeställda ordrar ... Dock kan jag se en annan order som låg kvar sedan 2022 (???) som jag avbeställde samtidigt. Denna var dock helt tom.

Nej, jag förstår inte vad de håller på med... Någon annan som förstår 😮‍💨

Permalänk
Medlem

Åh tack tack tack, snälla Chrome som påminde mig om att det går att göra flikbyten!
Jag visste verkligen inte det efter att ha haft appen installerad på denna enhet i 5+ år!

Permalänk
Medlem

Har just fått hjälp av min bank att fixa BankId på min surfplatta. Det började med strul att jag inte fick BankId att fungera. Ominstallationer visade att jag saknade NFC i min surfplatta. Kontaktade min bank och dom kunde hjälpa mej. Så nu har jag varit dit och vart trevligt bemött. Men det jag klagar på är att man måste ha NFC som är radioförbindelse över korta avstånd. Detta har jag ingen användning av. Även om jag hade NFC i min surfplatta så har den inget att kommunicera med eftersom jag sköter mina bankärenden via W10 dator. Så BankId har krånglat till det i onödan. Dom tror väl att alla har smart telefon av nyare modell. Det borde räcka med BankId i datorn. Bara strul att man måste ha en extra apparat för att kunna betala.

Permalänk
Medlem

Förbannade bilgrannar, båda står antingen PÅ strecket, eller direkt intill strecker på milimetern.
Så nu var jag tvungen att parkera med halva bilen utanför, för att ens få upp dörrjäveln och komma ur bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Förbannade bilgrannar, båda står antingen PÅ strecket, eller direkt intill strecker på milimetern.
Så nu var jag tvungen att parkera med halva bilen utanför, för att ens få upp dörrjäveln och komma ur bilen.

Jag har en kombi så jag hade klämt in mej och klättrat ut genom bakluckan så kanske dom inser när dom ska in i bilen hur illa dom står , naturligtvis dokumenteras sidodörrarnas status innan om det blir skador när grannarna ska öppna sina dörrar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j