Att byta kylare till Raijintek Morpheus II på ett ASUS Dual 1070 OC - erfarenheter.
När jag återinträdde i PC-byggarträsket var det delvis för att leka lite med en flygsimulator, något som givetvis kräver en viss mängd grafikhårdvara. I mitt fall är simulatorn X-Plane 11 som trivs bäst med Nvidia-GPUer, och efter lite harvande på forum och recensioner slutade det med att jag byggde en dator med stor del nya delar baserade runt en AMD Ryzen 5 3600 och ett begagnat ASUS Dual series GeForce® GTX 1070 OC köpt via vad som säkert var ett överpris på Tradera.
Efter grundinstallationen visade det sig att flygsimluatorn i fråga flög ganska bra med hårdvaran, men att det helt enkelt var lite irriterande fläktljud – jag är känslig för sådant. Efter att tidigare ha bytt CPU-kylaren mot en Noctua NH-D15 och chassiefläktarna i mitt Meshify C mot andra Nocuta-fläktar var det dags att ge sig på grafikkortet.
Innan åtgärden med grafikkortet var det inga problem att låta chassiefläktar och CPU-fläkt köra i lågt varv (~400 RPM) som gör att de inte hörs alls när dator går på idle, och ett lätt sus när jag lastade CPUn.
Men GPUn då? Den gick ju ganska lätt att med mjukvara ställa in så den var tyst genom stillastående fläktar vid låg last, men när jag drog igång simulatorn steg temperaturen på GPUn och fläktarna satte igång med ett ganska högljutt sus.
Dags för operation! Jag bytte sonika ut den medskickade kylaren på GPU mot en Raijintek Morpheus II och ett par Noctua NF-A12x25 PWM-fläktar. För att få ihop det hela köpte jag dessutom en adapter mellan grafikkortets fläktuttag och vanlig 4-pinnars PWM-kontakt.
Vi tar en första bild efter att jag lyft fläktarna av grafikkortet. Som synes är de nya prylarna större i alla dimensioner.
Naket grafikkort
Detta kort har processorn längre bak på kortet än vad kylaren troligen är anpassad för. Väl monterad sticker den därför ut bakåt och gör kortet längre än vad det var innan:
Det som knappt syns på bild och som jag glömde fota var de extra kylflänsar som var medskickade för att sätta direkt på komponenter på kretskortet. Återigen drabbade jag av att kylaren egentligen inte är specad som kompatibel med just denna GPU så det var inte 100%-ig matchning men jag fick dit mer flänsar än det satt på kortet i originalkonfiguration i alla fall.
Och sen med fläktar på:
Väl monterat i dator så är det ännu temporärt – jag behöver en stötta innan jag känner mig nöjd. Det är många beige-bruna fläktar i en svart låda nu.
Efter lite fläktkurvekonfiguration kör jag nu fläktarna på GPUn kring ~350 RPM vid idle och den ligger på 32 grader där. och helt ljudlös. I drift har det har den sjunkit från 70 grader till 50 grader under spelande och fläktljudet är då hörbart men inte särskilt störande. Däremot kan jag nu höra ett ”coil whine” i vissa lägen som tidigare helt enkelt doldes av fläktsuset.
Slutsats: Jag är nöjd. Det hade förmodligen funnits kortare och billigare vägar till samma resultat, men det var lite skoj att pilla också.
Tankar och andra erfarenheter?